Hej.
Har en liten odling meg pallkrage ute i trädgården.Rensade ogräs i den igår inför nyplantering meg kommer jag ner i jorden lite så är det en hel del myror dör.De kommer antagligen att äta upp den vi planterar där snart.Viss jag kan byta jord men dem finns säkert under kragen också.Finns det medel som inte är giftiga så jag kan plantera ändå?
Mvh

S
Kokande vatten fungerar bra :)

Vattnet dödar dem som syns inte dem längre ner i gångarna.

S
Z zombi skrev:
Vattnet dödar dem som syns inte dem längre ner i gångarna.
Häll ner 20 liter i gångarna vid ett par upprepade tillfällen så dör oftast kolonin. Jag har gjort de vid flertalet gånger på olika ställen. Men man får vara lite trägen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är du orolig för fröna eller vad är det som myrorna äter upp?

Z zombi skrev:
Hej.
Har en liten odling meg pallkrage ute i trädgården.Rensade ogräs i den igår inför nyplantering meg kommer jag ner i jorden lite så är det en hel del myror dör.De kommer antagligen att äta upp den vi planterar där snart.Viss jag kan byta jord men dem finns säkert under kragen också.Finns det medel som inte är giftiga så jag kan plantera ändå?
Mvh
Myror äter inte växter. De gräver dock gångar i jorden vilket gör att rötterna kan förlora kontakt med jorden och således kan inte ta upp vatten och näring. För att bli av med myrorna vattna ordentligt.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Z zombi skrev:
Hej.
Mvh
Myror finns där det är torrt, de gillar inte väta. Vatnnar du ordentligt och håller på så kommer myrorna så småningen om att flytta på sig.

Ett annat alternativ är kiselgur, bla myrNIX, kiseldioxid bestående av kiselalger och är helt ogiftigt för människor och djur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kiselgur

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.