Byggahus.se
EvaMLin EvaMLin skrev:
Vi använde gurka i fällorna i stugan (med lyckat resultat). De små gynnarna ratade ost, och jordnötssmör fanns inte då.
Ost är inte favoritbetet för möss.
Jordnötssmör eller snickers går väldigt bra. Jag har en del fällor ute där andra små kryp gärna smaskar i sig av detta och där har jag istället haft framgång med valnötter.

Idag tar jag även ut lite småseger då en gynnare som bor under huset och som jag jagat i nära två månader äntligen strukit med. Nu skall jag bara hålla utkik efter andra kompisar i samma hål innan jag gjuter igen det.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
EvaMLin
tensiden tensiden skrev:
Ost är inte favoritbetet för möss.
Jordnötssmör eller snickers går väldigt bra. Jag har en del fällor ute där andra små kryp gärna smaskar i sig av detta och där har jag istället haft framgång med valnötter.

Idag tar jag även ut lite småseger då en gynnare som bor under huset och som jag jagat i nära två månader äntligen strukit med. Nu skall jag bara hålla utkik efter andra kompisar i samma hål innan jag gjuter igen det.
?
Jag svarade bara Lilla Yk på dennes fråga om alternativt bete som inte katter gillar. Måste ha blivit ett litet missförstånd :thinking::D
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Jag hittade gammalt lösgodis som barnen inte ville ha (mestadels gelatinvarianter). Eftersom jag ogillar att sl•jag ngt man betalt för testade jag det som bete och det funkade riktigt bra. Punchpraliner har funkat bäst alla kategorier, men lösgodis är god tvåa. Märkt att mösssen många ggr lyckats lura fällan dock (och tagit betet utan att fällan gått igen) men vissa har jag fångat. Visst borde lösgodis ändå inte vara stärkande föda för mössen om de lyckas ta det ur fällan utan att fällan löses ut?
 
Godis är väl bara en massa socker, det är massa mumsiga kolhydrater för dem.
 
optimum
Ingen som har en bra lösning för att bli av med möss om man har sommarstugan stängd på vintern?
Förr fanns råttgift som gjorde att de torkade och inte luktade. Att sätta fällor inomhus som man inte kommer dit och tömmer regelbundet under vintern funkar inte.

Har försökt täta det mesta men de är luriga rackare som hittar små springor att komma in.

Vi har haft "råttskrämma" som sänder ut ett ljud men de struntar i sådant.
 
Köp riktigt gift så är dom borta köpte två paket i sommras la ut runt huset i massa hål nu är det tyst här
 
optimum
M maria01 skrev:
Köp riktigt gift så är dom borta köpte två paket i sommras la ut runt huset i massa hål nu är det tyst här
Var köper man sådant?

Vi hade tidigare råttgift och det fungerade bra,
 
optimum optimum skrev:
Var köper man sådant?

Vi hade tidigare råttgift och det fungerade bra,
Titta på vad du har för villkor i din försäkring. Möss går som skadedjur och kan därmed ingå i försäkringen.
De fick utkörning med specialmat här och sen dess är det musfritt
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
okej ska prova att bygga in några ute . Tack för tips !! Måste skruva ner delar av altanen för att komma åt och täta där dem kommer in idag. Men måste nog ta tag i det och resten av huset nu
Yep, under altanerna var sista hålen jag tätade hos mig. Där kan de ju gräva och tugga sig in i lugn och ro. Jag la in trettio centimeter makadam mot husgrunden men de jävlarna grävde sig igenom det. Sista lösningen blev fem lager hönsnät där de tuggade sig igenom träbjälken under en dörr. Och makadam på insidan runt hela altanen. Och sen femton fällor runt hela grunden.

Muskrig är inget för de som ger upp och går in i tevesoffan istället. Höll på att täta i två år innan jag lyckades mota ut sista musen. I jorden, grunden, takfoten och taket. Betong, metallnät, grus, trä. Allt är tillåtet i muskrig.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
K
S segv skrev:
Yep, under altanerna var sista hålen jag tätade hos mig. Där kan de ju gräva och tugga sig in i lugn och ro. Jag la in trettio centimeter makadam mot husgrunden men de jävlarna grävde sig igenom det. Sista lösningen blev fem lager hönsnät där de tuggade sig igenom träbjälken under en dörr. Och makadam på insidan runt hela altanen. Och sen femton fällor runt hela grunden.

Muskrig är inget för de som ger upp och går in i tevesoffan istället. Höll på att täta i två år innan jag lyckades mota ut sista musen. I jorden, grunden, takfoten och taket. Betong, metallnät, grus, trä. Allt är tillåtet i muskrig.
nej precis. Har krigat med olika fällor och olika ställen dem senaste åren.
Skruvade väck lite trall och kickade igår . Ska försöka täta till mot huset undersidan av fasaden tänkte jag inom kort. Har takfotnät hemma jag ska försöka få dit blir även att beställa fler fällor idag
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Okej, jag får pudla, det kan finnas "skrämmor" som är så öronbedövande att inte mössen inte kan komma nära.

Men man får köpa dem från en polsk hemsida av tveksam karaktär, och de har ingen dokumenterad verkan vad jag kan se.

Står inget om att man inte får vara i närheten, men den verkar dra 50W. Så jag kan nästan tänka mig att den är så stark att mössen inte kan vara där, och då förvisso inget annat heller.

Känns inget som man sätter upp i ett villaområde, utan snarare i en lagård på gott avstånd från andra levande djur.

Tycker dock det är konstigt att de hänvisar till att det kan ta tre till fyra veckor av kontinuerligt användande för att mössen ska fly, spontant tycker jag de borde försvinna omedelbart om det är ett sånt oljud. (Samma påstående gör nämligen de enklare som är utan verkan).
F Freddan#1 skrev:
Skall kolla upp fabrikatet på apparaten. Du har ju ingen aning. Varför svarar jag dig egentligen? Är det ett troll kanske vad du är? Lärde mig nyss det ordet.

Det finns en film på gnagare i ett hus och en oljudapparat, när apparaten är av och när den är på. Vad händer när apparaten är på tror du?


Nej, tänk vad klok du har blivit idag som fått hört talas om det! Innan hade du ju inte hört talas om det. Någon gång är ju alltid första gången för alla människor att man har hört talas om något, eller?
Golvbrunnen i pannrumet är favoritingången. !
Har prövat flera olika ljudskrämmor i min sommarstuga, en del med icke hörbart ljud. Har på alla på en gång. En med hörbart ljud som hörs ut genom huset och nästan stör grannen. Svårt att gå in i huset utan hörselkåpa. Funkar perfekt första veckan, men efter ett par veckor så kommer mössen. Som om de vänjer sig. Jag tror som andra påpekat, täta samt kliniskt rent.
 
Jag kombinerar fällor med musskrämmor. Tror dock mest på fällor. Mjölner tycker jag är smidigast, lättast att plocka av musen därifrån. Skrämmorna är lite för dyra för att vara värt att investera i, så kör fällor främst (om du ändå köpt skrämmor så använd dem också, men köp inga fler!).

Altanen är nog det stället där de hänger mest. Där har jag klämt nästan alla av de 28 möss jag tagit i höst. Mitt främsta tips är att vara välbeväpnad. Många fällor längs väggarna är bra. Använd engångshandskar när ni plockar av musen och tvätta händerna väldigt noga med tvål och vatten. Inomhus kan man med fördel städa med ättika, de verkar inte gilla det. Jag har faktiskt också sattit upp en solcellsdriven sorkstav precis vid altanen. Den brummar var trettionde sekund så jag tänker mig att jag stör dem endel (kostade ca 150 på Biltema)
 
M maria01 skrev:
Köp riktigt gift så är dom borta köpte två paket i sommras la ut runt huset i massa hål nu är det tyst här
Är inte att rekommendera. Här är det både katter och fåglar som tar mössen ur fällorna eller plocka dom på åkern om jag hinner före att tömma fällan. Förgiftade möss som ligger här och var lär antingen få huset att lukta om de lyckas ta sig in för att dö, eller förgifta djuret som tror att det fått ett enkelt skrovmål om nu musen bestämmer sig för att dö ute.
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
Axley & Anticimex leder höstens statistik. Renoveringen av Mjölner har hjälpt litet, men de ligger klart efter i summeringen.

Anticimex: 10 möss på 2 fällor
Axley : 5 möss på 5 fällor
Mjölner 3 möss på 10 fällor

I garaget har jag barnsäkrat fällorna genom att bygga 3 likadana tunnlar där två fällor är fastskruvade rygg mot rygg.

Två blåa musfällor skruvade på en plywoodbit under en träskyddsplanka i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två blå musfällor fastskruvade rygg mot rygg på en träplatta i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barnsäkrad musfälla i hemmagjord trästunnel längs väggen i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa står längs väggen i garaget.

På vinden är det barnfritt så där har jag bara skruvat fast fällorna på två spillbitar av plywood

Två mössfällor fastskruvade rygg mot rygg på en plywoodbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två olika typer av musfällor fastskruvade på träspillbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
73 möss tagna på under tre veckor :rolleyes:

Mjölner plus jordnötssmör :strong:
 
  • Gilla
Himmapularen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.