Jag har de tidigare IKEA-stommarna och tänker göra en utdragslåda under vasken för källsorteringen. De utdragbara lådorna går hela vägen in och jag undrar hur man gör med avlopp och vattenrör. Kan man förkorta hela lådan och få det bra? Någon som har provat.
Utrymme under vask med avloppsrör och vattenledning samt en musfälla och delar av en utdragslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenrör och avlopp stjäl lite utrymme. Observera den strategiskt placerade musfällan.
Utdragslåda under köksskåp delvis blockerad av rör, med köksredskap och en musfälla på golvet.
Skapa konto

Utdragslåda med metallram. Eftersom stommarna inte säljs längre är det svårt att komplettera och jag tänker därför modifiera befintlig låda.

Är det skilllnad på lådornas djup mellan Ikeas gamla och nuvarande diskbänksskåp ?

Enligt IKEA är det skillnad i bredd och de nya passar inte i de äldre stommarna.

Kanske enklast attbeställa en ny front från någon tillverkare ?

Om jag kommer ihåg rätt så är metodlådorna lite smalare och då funkar det att använda dom. Bara att skimsa lite under skenan.
Metod är 564 mm bred.

Jag har ju en gammal stomme som enligt IKEA inte går att komplettera med ny insats/låda. Då tänkte jag ta en befintlig utdragbar låda som jag har och korta djupet för att kunna använda under vasken.

Nya Metod är 2 mm bredare än gamla Faktum så det är inga problem med att få plats med dem på bredden. Däremot kan du behöva göra nya hål i stommen/fronten för att det ska passa. Det som kan bli problem är djupet då Metod stommarna är 60 cm djupa och de vanliga lådorna är 54,2 cm. Medan Faktumstommarna är 58,5 cm djupa och lådorna 52 cm. Djupet på diskbänkslådorna till Metod minns jag inte, men med lite tur är de tillräckligt grunda för att funka i Faktumstomme med avlopp i.
Så jag hade börjat med att undersöka om en ny låda får plats på djupet och i så fall bara gjort lite nya hål för skenor och front. Jag har själv funderat på att kapa lådorna till Faktum men jag tycker att det verkar vara för mycket jobb för att det ska kännas värt det

Verkar vara samma som Blum Tandembox enl bild (IKEA byter leverantör ibland). Har byggt kök med delar från IKEA kompletterat med detaljer från theofils.se.
Tror det blir svårt att kapa befintlig låda men du bör kunna byta lådsidorna till kortare och bara kapa botten om du har IKEA/Blum
Lådsidorna köps lösa. Ex 27cm låddjup. https://www.theofils.se/produkt/Tandembox-378M-laddjup-270-mm--22818.aspx

EDIT: Annars ett tips på fantastiskt bra utdragbart källsorteringsställ i rostfritt stål. Men då behöver du lucka.
Köp den inte i Sverige. Theofils tar drygt 5000:-
https://www.amazon.de/-/en/dp/B075L...+küche+wesco+edelstahl&qid=1586209007&sr=8-62

Redigerat:
PeterFalun
Hade samma problem under en ugn. Byggde en låda i björkplywood och köpte lösa skenor. Blev bra

Ikea har lådor för överskåp skåpet är 40 cm på utsidan inkl dörr. Jag tror att lådorna är av samma typ som för bänkskåp.

Sedan kan man shimsa emellan med några lager maskeringstejp för att få rätt bredd.

epoqs lådor passar i ikeas gamla stommar

Första hindret avklarat utan större problem.
1. Placerade skenorna på botten och borrade nya hål (5 mm) till skenan.
2. Placerade en bricka emellan väggen och skenan på varje skruv.

Nyinstallerad skena på undersidan av en diskbänk med lediga kabeldragningar och rörinstallationer.
Skapa konto

3. När jag mätte ut vad hålen till fronten ska sitta hamnade de givetvis där gamla hål sitter. Jag köper lite plastiskt trä i morgon och fortsätter vidare när hålen är borta.

Nästa steg var att borra nya hål på luckan.
Jag började med att borra till beslagen som man skjuter in i lådan.
Jag höll först luckan under öppningen och mätte ut hålen i sidled (Tror det var 30 mm in).
Därefter håll jag luckan öppen och mätte ut hålen i höjdled. Bra att vara 2 st.
Sedan är det bara att borra (5 mm)

En uppochned vänd kökslåda med borrade hål och monterade beslag på en arbetsyta.
Skapa konto

Skruva dit beslagen och sätt på fronten.
Lägg lägg dit mellanbit och övre beslag och mät ut hålen (2 st).
Skruva dit delar.
De övre 2 st hålen är inte lika noga eftersom de sitter ett och ett men se till att de blir på samma linje dvs ca 30 mm från kanten.

Köksskåp med öppen låda och handtag, nära diskbänk och skräpkorg, nymonterade beslag synliga.
Skapa konto

Vit kökslåda modifierad för att innehålla sorteringskärl med färgade prickar på locken, under en diskbänk.
Skapa konto

Jag satte även dit en låda till.
Jag satte in stift i befintliga hål (Typ stift som till hyllplan i Billy bokhylla)
Satte dit övre lådan där jag ville ha den.
Märkte upp var skenorna skulle sitta.
Borrade nya hål och skruvade dit skenorna.

Två vita soptunnor under diskbänk med röda och blåa markeringar, handtag syns på skåpluckan.
Skapa konto

Får nog säga att modifieringen var lättare än förväntat.
Den enda anpassningen var att lägga brickor emellan skena och vägg (1 bricka per skruv) samt att borra nya hål, men om man bara gör det i lite lagom tempo är det inga problem.

• Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
Jag har de tidigare IKEA-stommarna och tänker göra en utdragslåda under vasken för källsorteringen. De utdragbara lådorna går hela vägen in och jag undrar hur man gör med avlopp och vattenrör. Kan man förkorta hela lådan och få det bra? Någon som har provat.
[bild]
Vattenrör och avlopp stjäl lite utrymme. Observera den strategiskt placerade musfällan.
[bild]
Utdragslåda med metallram. Eftersom stommarna inte säljs längre är det svårt att komplettera och jag tänker därför modifiera befintlig låda.
ama3282 ama3282 skrev:
[bild]
[bild]
ama3282 ama3282 skrev:
[bild]
[bild]
Hej,

Har du de gamla lådorna kvar? Är intresserad av att köpa dem i så fall.

mvh/Dragana

Jag måste tillföra lite info till denna gamla tråd ifall någon mer ramlar in här sökandes efter information.

Har själv gjort denna modifiering. Men jag hittade en produkt som hjälper enormt. Speciellt om man gör det ensam.

IKEA har ett kitt för att montera låda på dörr. Den innehåller mall för borrning, olika förstärkningar för lådan samt plugg för gångjärnshålen.

Borrmallen har nummer 139170 och borde gå att beställa som reservdel (det kom inte upp någon bild när jag sökte efter den på reservdelsbeställningen så är inte helt säker)

Själva kittet har nummer: 202.699.31
https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-beslag-foer-att-montera-lada-pa-doerr-20269931/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.