Byggahus.se
C cffol skrev:
Finns på t.ex. Hornbach:
[länk]
Hmm, betydligt högre pris än Blum Movento som väl får anses vara ”top of the line” vad gäller fullutdrags expansionsbeslag.
 
C
V vectrex skrev:
Hmm, betydligt högre pris än Blum Movento som väl får anses vara ”top of the line” vad gäller fullutdrags expansionsbeslag.
Ja om man jämför med utländska priser, typ Ligno. Eller finns det någon i Sverige med konkurrenskraftig prissättning på Blum till privatkunder?
 
A
katos katos skrev:
Mowatom. Var köper du dom ifrån?
Hettich(y)
 
A
V vectrex skrev:
Hmm, betydligt högre pris än Blum Movento som väl får anses vara ”top of the line” vad gäller fullutdrags expansionsbeslag.
Vilka priser..Priserna börjar någonstans på 15 euro, skulle tro att en 550 kostar 20-22 euro.
 
A
C cffol skrev:
Grejen är ju att Tandem och Movento båda är från Blum, men jag har svårt att förstå vad skillnaderna faktiskt är, annat än priset.
När jag beställde från Ligno fick jag också med allt som behövdes, dvs skenor och snäppfästen, ja tom skruv fastän jag inte beställde det.
Jo, jag vet att det är blum och som du själv säger: Skillnaden är inte enorm precis. Ja, har de börjat med att plocka ihop ett kit så är det ett smart drag. Jag var inne på Lignoshop och titta, onekligen är det mkt bra priser på Movento. Otroligt bra skulle jag vilja påstå, bara att handla. Ska prova att beställa lite grejer därifrån, vissa grejer hade verkligen mkt bra pris, vissa verkligen inte.

Men har de verkligen inte lyckats få med djupjusteringen i lådcatchen, utan den ska man beställa separat? Det är just sånt som stör mig lite.
 
Redigerat av moderator:
C
mowatom skrev:
Men har de verkligen inte lyckats få med djupjusteringen i lådcatchen, utan den ska man beställa separat? Det är just sånt som stör mig lite.
Du avser tillbehöret för innanförliggande lådor? Ja, det hade ju kunnat vara inbyggt, men tänker att merparten av lådor är utanförliggande och då blir det ju en onödig funktion/kostnad. Man får ju med den funktionen på köpet med tip-on, så jag tycker nog att Blum tänkt till där.
 
A
C cffol skrev:
Du avser tillbehöret för innanförliggande lådor? Ja, det hade ju kunnat vara inbyggt, men tänker att merparten av lådor är utanförliggande och då blir det ju en onödig funktion/kostnad. Man får ju med den funktionen på köpet med tip-on, så jag tycker nog att Blum tänkt till där.
Men det hade suttit fint! Hettich har också den som tllbehör till nga av sina sorter, men på nga är den integrerad. Det var hur som helst mkt bra priser på moventon. För att förtydliga, jag påstår inte att ngt märke är bättre än det andra utan man blir ofta inkörd på en sort. Blum har faktiskt en fördel i att den är lättare att sälja in hos kund, de flesta känner till Blum och hört bra om grejerna.
 
mowatom skrev:
Vilka priser..Priserna börjar någonstans på 15 euro, skulle tro att en 550 kostar 20-22 euro.
Ja, på priset i länken på inlägget jag svarade på. Den från Hornbach.

Jag har handlar från lignoshop i Tyskland. Smidigt och väldigt bra priser. Jag fick med allt som behövdes till moventon. T.o.m. alla skruv som behövdes.

Menar du att det finns ytterligare saker för djupjustering än dessa?
En plywoodlåda under konstruktion med skenor och verktyg synliga i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fulkemisten
O Octavianus skrev:
[bild]
Är det en luftrenare i taket? Helt OT men ser liten och smidig ut och går att montera i taket. Behöver en till min verkstad. Vad är det för en?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Är det en luftrenare i taket? Helt OT men ser liten och smidig ut och går att montera i taket. Behöver en till min verkstad. Vad är det för en?
Den är köpt på swedendro. Helt klart bra grej. Spånar man till det så är det andningsbart efter några minuter. Dock idiotisk konstruktion på filterbytena då skruven för att fästa luckan är på ovansidan.
 
Format för en gjuten bänkskiva, armerat och klart så blir det gjutning imorgon på fjärde advent.

Tejpen på skåpen är för att jag tänker att då har skåpen en teoretisk chans att röra sig om de inte sitter så hårt i betongen.

Önska mig lycka till, kan ju gå lite hur som helst.
 
  • Form för gjutning av bänkskiva med armering och tejpade skåp, redo för betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedelse för gjutning av bänkskiva med armering och skyddstejp på köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armerad form för gjuten bänkskiva i träbeklätt kök med verktyg och skyddstejp på skåpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Form för gjutning av bänkskiva i ett halvfärdigt kök, med armeringsnät och skyddstejp på skåpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stomme till gjuten bänkskiva med armeringsnät, tejp på skåp i verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 14 till
  • Laddar…
Inser att det var ett tag sen jag uppdaterade denna tråden. Blir ingen uppdatering idag heller men kommer snart.

Nu har jag dock en fråga. Jag har bestämt att jag gör egna lådor av 15mm b/bb björkplywood. Så ska beställa blüm movento skenorna fråna tyskland. Men sidan är på tyska och med översättning med google är inte allt super enkelt att förstå så tänkte be om lite hjälp vad jag ska ha.

De flesta stommar är lite knappt 60cm djupa, sen blir luckorna infällda och har en tjocklek på ca 22mm. Så låt säga att lådan får bli max 57cm djup. Vad kör man för djup på skenor då? Kör man 60 djupa eller blir de för långa? Hur ska man tänka?

Ser att man kan köpa till någon sidostabiliserande pryl, behövs den, och i sådant fall när? Vissa lådor blir ca 80cm breda, kanske där man behöver dem?

I övrigt, behöver man köpa till något mer, i form av något monteringsverktyg eller så?

Grytgångjärn, hur blir det där, köper jag bara från IKEA (som är blüm) eller vad blir bäst/billigast. Hur gör jag med borrmall för att få till dem rätt?
 
Ikeas gångjärn är inte gjorda för innanförliggande luckor. Det går att använda dem så (det har jag gjort för ett skåp), men jag skulle nog köpa rätt variant om jag byggde ett kök.
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.