Vi har rensat en övervuxen slänt och funderar nu på vad vi ska plantera. Som ni ser är slänten både stor och brant. Halvsoligt läge i Stockholm. Jag vill gärna hitta någon tacksam marktäckare som hyfsat fort och effektivt kan täcka ytan och konkurrera ut ogräs. Först funderade jag på backtimjan eftersom den är vintergrön men sen läste jag att den är för låg för att hålla tillbaka ogräs. Pga. lutningen är det minst sagt knepigt att jobba i slänten. Kanske murgröna? Eller någon näva? En stor och brant rensad slänt vid ett tegelhus i ett halvsoligt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Revauga är en tacksam marktäckande.
Murgröna växer för långsamt för att du ska bli nöjd, men är fint annars

• Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
BirgitS
Hade en släkting som hade flocknäva i en brant slänt och det fungerade bra men lite ogräs kom det ju upp ibland. Om den trivs hos dig beror på sånt som t.ex. jordmån och fuktighet.

Oavsett vad du planterar så finns det väl risk för att jorden glider neråt när det regnar innan växterna har hunnit binda jorden, vilket väl kan ta några år. Jag har sett vid byggen av nersänkta väggar så täcks jorden med någon väv, kanske juteväv med tanke på färgen, som man sen planterar i.

• Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Revsuga var ett riktigt bra tips! Härligt med ngt som pollinatörer gillar också

H Hans G2 skrev:
Revauga är en tacksam marktäckande.
Murgröna växer för långsamt för att du ska bli nöjd, men är fint annars

Intressant med juteväv, det ska jag kolla upp! Det är ju som sagt rejäl lutning på slänten.

BirgitS BirgitS skrev:
Hade en släkting som hade flocknäva i en brant slänt och det fungerade bra men lite ogräs kom det ju upp ibland. Om den trivs hos dig beror på sånt som t.ex. jordmån och fuktighet.

Oavsett vad du planterar så finns det väl risk för att jorden glider neråt när det regnar innan växterna har hunnit binda jorden, vilket väl kan ta några år. Jag har sett vid byggen av nersänkta väggar så täcks jorden med någon väv, kanske juteväv med tanke på färgen, som man sen planterar i.

BirgitS
Om det är juteväv vet jag ju inte men det behöver vara något organiskt och inte plast eftersom plast förstör mikrolivet i jorden.

• Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Jag har mossflox hemma och den sprider sig fort. Inget ogräs växer genom vår. Blir som en tät matta.

• Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Också ett riktigt bra tips! Tack!

A andhak2802 skrev:
Jag har mossflox hemma och den sprider sig fort. Inget ogräs växer genom vår. Blir som en tät matta.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det är juteväv vet jag ju inte men det behöver vara något organiskt och inte plast eftersom plast förstör mikrolivet i jorden.

Det är oftast kokosmatta som används, den förmultnar med åren
Lagom tills rötterna håller fast slänten och jorden

https://www.markvaruhuset.se/product/kokosmatta-2x50m

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Tack för info!

B Björkdahl skrev:

[länk]

Claes Sörmland
Jag tror på krypoxbär i detta svåra läge.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
B Björkdahl skrev:

[länk]
Jag dammsög nätet i höstas, men det blev helt enkelt för dyrt. Blev vanlig juteväv. Tror dock att det är svårt att få vare sig det ena eller andra att funka klockrent i trädgården. Jag är snål och har plockat revor av lila vintergröna i en skogsbacke. Kommer tyvärr ta en stund att etablera. Men jorden har satt sig ok under vintern.

• Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Det är också ett mycket bra tips! Fint med vita blommor och sen röda bär på hösten!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror på krypoxbär i detta svåra läge.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Liten Stefandra är en fin liten buske som passar i slänter.

• Gilla
lera och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
ElisabetElisabet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.