Byggahus.se
https://www.biltema.se/kontor---tek...inomhusantenn-analogdigital-dvbtt2-2000033100

Jag köpte denna och har kopplat in till mina föräldrars TV och jag förmodar att det är sändaren i Nässjö dom får in. Efter kanalsök hittar TV:n bara fem kanaler! Primärt de från SVT och Kunskapskanalen.

Jag har själv antenn till det digitala marknätet, Motala, och en himla massa kanaler finns... dom går inte att titta på, men dom finns!

Får olika antenner in olika antal kanaler eller vad är det frågan om!? Min antenn är kopplad till strömmen och har någon typ av förstärkning och var lite dyrare när jag köpte för 8-10 år sedan... Men jag har inte hittat dyrare antenn för inomhus som måste få extra ström för att fungera. Vad gäller!?

Svart digital inomhusantenn med rund loop och två utdragbara teleskopantenner, stödfot och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utan abonnemang kan ni bara se SVT och TV4. Så har dom inget boxer-abonnemang och de fria kanalerna visas utan bildstörningar är det ju inte ett problem.

Men som du säger, krypterade kanaler kan också dyka upp i kanallistan.

Skulle säga att inomhusantenner är gjorda för att stå i direkt anslutning till TV, då är en förstärkare onödig.
Du får kolla på aktiva utomhusantenner, de är normalt inte stora och har inbyggd förstärkare för att kompenserar för kabelförluster.
 
Mina föräldrar är gamla. Dom har jättemånga kanaler som ingår i hyran. en dom klarar inte av två fjärrkontroller, att byta ingång till HDMI för att titta på IP-TV... eller vad dom nu har.

Samma för mig. Jag har också en massa kanaler som ingår i nåt paket från Telia som man inte kan välja bort. Men för mig sitter kontakten på fel ställe.

Hur som helst! Min antenn, som står direkt under TV:n, får in alla möjliga kanaler men precis som du säger, det är bara SVT och TV4 som går att titta på. Men hos föräldrarna finns bara SVT i listan!

Upplägget är lite udda. Det vanliga är att man tittar på kanaler man betalar för, men så är det alltså inte för varken mig eller för mina föräldrar. Jag tänkte mig en dialog om olika varianter av antenner för det fria digitala tv-nätet. Jag upplever kompetensen om denna alternativa sedvänja som finns och som fungerar som något bristfällig...
 
C
C Civilpolisen skrev:
Men hos föräldrarna finns bara SVT i listan!
Olika på olika boxar. Många Freeview-boxar, som inte har plats för programkort, visar inte ens de kodade kanalerna. Men ingår i hyran - då är det väl via husets kabel-tv eller fiber? Marksänt krävs som sagts ett Boxer-kort för att se de kodade kanalerna.
 
du har troligen bara hittat en mux,
  • Om inte alla kanaler i ditt område hittas, placera om antennen och försök på nytt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ullet
Hade samma problem när jag satte upp en utomhusantenn hos mina föräldrar. Höjde antennen en meter, då hittade den övriga kanaler också.

Så försök med att ställa ut antennen i ett fönster tex o se om du får bättre mottagning.
 
Jag förstår inte riktigt problemet eller frågan. Är det att TV4 inte går att se som är problem? Eller vill du/de ta emot flera marksända, men kodade, kanaler via egen antenn och något abonnemang? Men om de redan "har jättemånga kanaler som ingår i hyran", går det inte att lära dem att använda rätt fjärrkontroll?
 
"Är det att TV4 inte går att se som är problem?"
- Ja!
"Men om de redan "har jättemånga kanaler som ingår i hyran", går det inte att lära dem att använda rätt fjärrkontroll?"
- Syrran har gjort en fin och inplastad manual. Föräldrarna är gamla. För gamla människor är två till synes identiska fjärrkontroller med kanalval 1-9 helt omöjligt att hålla ordning på.

Nu fungerar TV:n som en TV brukar fungera. En röd knapp att starta TV:n och sen ettan på ettan och tvåan på tvåan. Kanalväljaren till digitalboxen har jag lagt åt sidan och allt som fungerade tidigare fungerar fortfarande om man väljer HDMI på TV:n.

Tack för länken till Kjell! Den antennen ser mycket fin ut och jag arbetar bredvid en Kjell-butik!
 
C Civilpolisen skrev:
Kanalväljaren till digitalboxen har jag lagt åt sidan och allt som fungerade tidigare fungerar fortfarande om man väljer HDMI på TV:n.
Det går inte att göra tvärtom. Styra allt med digitalboxens fjärrkontroll och lägga TVns åt sidan. Jag antar att i alla fall SVTs kanaler och TV4 ingår i de "jättemånga kanaler som ingår i hyran".

Kanske slå av och på TVn med en knapp på apparaten och sen styra kanalbyte och volym via digitalboxen.

Bara ett förslag som kanske inte alls fungerar.
 
På Teracoms hemsida kan du få lite hjälp.
https://www.teracom.se/privat/tv/?SearchQuery=Nässjö+&PositionQuery=

Om du markerar en plats på kartan får du riktning till primär och sekundär antenn, du får även kanal/frekvens för näten på de olika sändarna (ex. Nässjö och Kisa), om de kanaler du hittat är från den ena sändaren pröva och vrid på antennen och se om den andra är ett bättre alternativ.
 
Nässjösändaren är en kraftig sak med hög effekt, så jag tycker det borde gå att få in med antennen du har.
Om det inte är allt för långt från masten.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det går inte att göra tvärtom. Styra allt med digitalboxens fjärrkontroll och lägga TVns åt sidan. Jag antar att i alla fall SVTs kanaler och TV4 ingår i de "jättemånga kanaler som ingår i hyran".

Kanske slå av och på TVn med en knapp på apparaten och sen styra kanalbyte och volym via digitalboxen.

Bara ett förslag som kanske inte alls fungerar.
Detta skulle nog jag också satsat på. Under förutsättning att det finns en av/på-knapp på tvn, be dom starta tvn med den och använd sen endast boxerkontrollen. Är allt inkopplat rätt så brukar väl hdmi starta sig självt när man startar boxern, och har dom då startat tvn med knappen så krävs således bara boxerkontrollen.

Ditt antennproblem kan jag dessvärre ej hjälpa till med.
 
Behöver du ens ha någon digitalbox? Nästan alla tv har väl dvb-t / t2 inbyggt.
 
P
alm82 alm82 skrev:
Behöver du ens ha någon digitalbox? Nästan alla tv har väl dvb-t / t2 inbyggt.
Det kanske är närmare problemet.. Tvn gammal så den måste ha box för att få in kanaler...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.