Byggahus.se
Hej!

Sitter här med en ny dator, har bytat från PC till Macintosh (inte för att jag var någon fena på PC heller...) och börjar väl så smått begripa hur det funkar.

Saknar dock en funktion som jag hade på mitt gamla sidewinder-tangentbord. Det fanns en knapp uppe till höger med en symbol av en miniräknare på. Tryckte jag på knappen kom windows kalkylator upp. Mycket smidigt att slippa klicka med musen.

Någon motsvarande knapp finns inte på det nya tangentbordet. Men det finns ett gäng F-tangenter. Nu funderar jag på om man inte skulle kunna använda någon form av macro för att knyta samma funktion (dvs öppna kalkylatorn) till en F-tangent?
 
Nu skriver du inte vad du har för Mac men detta kanske kan hjälpa: https://support.apple.com/en-us/HT204436

Jag har en MacBook Pro och där delar F-funktionerna tangenter med andra saker som jag använder, så som ljusstyrka, ljudvolym etc., och det vill jag inte ändra på.
 
Finns en miniräknare om du trycker Fn13, om du har ett tangentbord som har den, på bärbar fn3 och välj "Dachboard".
 
Cmd+space skriv "kalk" tryck enter. Tar 1,5 sek.
 
Paxman skrev:
Nu skriver du inte vad du har för Mac men detta kanske kan hjälpa: [länk]

Jag har en MacBook Pro och där delar F-funktionerna tangenter med andra saker som jag använder, så som ljusstyrka, ljudvolym etc., och det vill jag inte ändra på.
Jag har en Mac Mini med ett tangentbord m numeriska soffor. Har F1-F19, där F13-F19 inte har några symboler. F19 längst upp t höger vore utmärkt för denna funktion.
 
jackt skrev:
Finns en miniräknare om du trycker Fn13, om du har ett tangentbord som har den, på bärbar fn3 och välj "Dachboard".
Hmm..jag har en stationär dator. Har en Fn knapp och en F13 knapp. Dessa du menar? Att trycka ner dem samtidigt funkade inte.

Visst måste man väl kunna programmera knappar? Det kunde man på mitt gamla tangentbord och jag är helt säker på att jag har hört att allting kommer att bli bättre o smartare nu;)
 
Stringfellow Hawke skrev:
Cmd+space skriv "kalk" tryck enter. Tar 1,5 sek.
Tack för tipset m cmd+space, smidigt. Dock vill jag gärna ha en knapp precis bredvid de numeriska siffrorna...så räcker det m högerhanden på tangentbordet för att snabbt knacka fram lite siffror.
 
jackt skrev:
Finns en miniräknare om du trycker Fn13, om du har ett tangentbord som har den, på bärbar fn3 och välj "Dachboard".
I så fall måste man också välja någon kalkylator-widget i Dashboard. En smidigare väg är att välja Dashboard som ett av de aktiva hörnen.

Detta hjälper dock inte TS, som ju vill komma åt kalkylatorn utan att behöva använda musen/styrplattan.
 
ullberg
Daniel_N skrev:
Tack för tipset m cmd+space, smidigt. Dock vill jag gärna ha en knapp precis bredvid de numeriska siffrorna...så räcker det m högerhanden på tangentbordet för att snabbt knacka fram lite siffror.
Det går att skriva beräkningar direkt i spotlight, dvs du behöver inte skriva calc/kalk, utan kan skriva siffror direkt och få svaret. Trycker du dessutom enter när du gjort en beräkning så öppnas kalkylatorn (tyvärr tas inte beräkningen i spotlight med av någon outgrundlig anledning)

cmd+space (på min är det ctrl+space, men det är kanske något jag ställt in en gång i tiden) sitter iof inte precis vid de numeriska siffrorna, om du vill åkan du ju byta kommando för att visa spotlight

/U
 
ullberg skrev:
Det går att skriva beräkningar direkt i spotlight, dvs du behöver inte skriva calc/kalk, utan kan skriva siffror direkt och få svaret. Trycker du dessutom enter när du gjort en beräkning så öppnas kalkylatorn (tyvärr tas inte beräkningen i spotlight med av någon outgrundlig anledning)

cmd+space (på min är det ctrl+space, men det är kanske något jag ställt in en gång i tiden) sitter iof inte precis vid de numeriska siffrorna, om du vill åkan du ju byta kommando för att visa spotlight

/U
Tack!

Hur byter man kommando för att visa spotlight?
 
Inställningar/tangentbord. Fliken kortkommandon. Vänsternavigering "Spotlight". Dubbelklicka på det du vill ändra på i högra navigeringsfönstret. Voila!

Eller så startar du bara Spotlight med kommandot cmd+mellanslag och skriver spotlight! Därifrån är det busenkelt att hitta! :)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.