Ska isolera taket i garaget , blir en luftspalt av board och läkt . Men sätter jag luftspalt så blir ju utrymmet mindre mellan takstolarna. Ska jag pressa dit 120 isolering eller bygga ner takstolarna lika mycket som liftspalten bygger ? Är typ 2,5cm luftspalt och blir ju ganska kompakt isolering få
Isolering ska aldrig tryckas ihop de förlorar de sin isolerande förmåga.Natanael johansson skrev:
Ska isolera taket i garaget , blir en luftspalt av board och läkt . Men sätter jag luftspalt så blir ju utrymmet mindre mellan takstolarna. Ska jag pressa dit 120 isolering eller bygga ner takstolarna lika mycket som liftspalten bygger ? Är typ 2,5cm luftspalt och blir ju ganska kompakt isolering få
Jag antar att takstolarna är 120mm?
Om du inte ska bygga på dem så kör du med 95mm isolering. Men om du vill ha bra isolering så bör du bygga på dem ännu mer än 2.5cm
Du bör ha minst 200 mm isolering i taket, så bygg på takstolarna så att det får plats… och tryck aldrig ihop isolering, den måste ligga fritt annars tappar den isolationsförmåga.Natanael johansson skrev:
T Tompafix skrev:
Är 3 takstolar det gäller , resten ska som du säger isoleras i vindbjölklagret. Tänkte ha ett litet loft, längst in över förrådet. Förrådet är 180cm så blir 1, andra och tredje takstolen endast . Detta för att kunna sätta upp typ en kompressor och typ vattenberedare. Kanske någon snowracer eller liknande utan att behöva vindslucka.
Nissens skrev:
Vf behövs det just 200mm, är inte det lite överkurs för ett garage som precis ska hålla temperaturen över 10 grader och med en garageport som garanterat släpper ut mer värme än vad 120 isolering i taket gör
Det beror väl på hur mycket du vill betala för uppvärmningen…
Värmen stiger och taket är en stor yta, därför är taket viktigt vad gäller isolering.
En vacker dag kanske du tröttnar på kostnaderna för uppvärmning, eller du kanske vill ha det varmare ibland. Då räcker det att byta porten om du isolerat taket rätt.
Värmen stiger och taket är en stor yta, därför är taket viktigt vad gäller isolering.
En vacker dag kanske du tröttnar på kostnaderna för uppvärmning, eller du kanske vill ha det varmare ibland. Då räcker det att byta porten om du isolerat taket rätt.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Mitt garage från 2017 har 145 + 45 i väggar och 2 x 145 i taket .
Isolerade / gipsade efter övre armar på takstolar (synliga delar på takstolar i garaget)
Byggde takstolarna på detta sätt , salade ned på takstolar .
Isolerade / gipsade efter övre armar på takstolar (synliga delar på takstolar i garaget)
Byggde takstolarna på detta sätt , salade ned på takstolar .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara