33 755 läst ·
151 svar
34k läst
151 svar
Luftgevärstråden
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Precis, du har en brännvid på 32 - 128 mm
I min ungdom träningssköt jag en kortare period med sådana där fina jättebra luftgevär på en luftgevärsskytteklubb. Jag fortsatte dock inte min karriär, kände mig inte riktigt som ett ämne ...AndersMalmgren skrev:Nja, en bra Pneumatiskt bössa som tex min jag visade tidigare i tråden släpper ut exakt samma luftmängd varje gång, det betyder att bössan påverkar inte skottbilden alls utan det är bara du som är begränsningen. Mycket roligare enligt mig
Sedan behöver det inte kosta skjortan, jag har byggt min bössa på detta system
[länk]
Kostar runt 5 papp med syntetstock
Men det var helt klart fina bössor, helt annan grej en den billiga Diana'n med bock-pipa jag hade själv där hemma.
Mitt gevär med ta-i- och-bocka-och-böj-och vålda-pipa kan ju aldrig ha blivit särdeles bra då man antagligen förändrade hela pipan och riktmedlen vid varje omladdning.
Men om Jula-bössan skjuter dåligt av inneboende brister i geväret, men skytten gör ett bra jobb så borde väl träffbilden i huvudsak vara spridd i höjdled? Eller hur?
På brytgevär sitter väl bägge riktmedlen på den del av pipan som bockas, så det enda då är om själva pipan blir böjd vid laddningen? När jag googlade så rekommenderades av nån anledning brytgevär istället för "underspännare" om man skulle köpa billiga gevär. Motivet var att med billiga gevär så kan upphakningen lossna just när man pillar i kulan och då blir man av med fingertoppen. Men det undviker man ju om man håller i spännarmen när man pillar dit kulan.Mikael_L skrev:
Men jag är lite tveksam till det här med att en PCP-bössa skulle ha mindre spridning på kulhastighet än en fjäderbössa. Såvitt jag förstått är det största problemet med ett fjädergevär den "dubbelriktade" rekylen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Jo, det är framför allt den vertikala spridningen som påverkas, den horisontella påverkas mest av riktmedlet.
@Nerre det är sjuk skillnad på en PCP och en fjäderpangare i spridning. Visst, om vi snackar en Weihrauch (Deutsche kvalität) så börjar skillnaderna suddas ut men det är svårt att få lika jämt tryck mellan laddningarna med en fjäder. Nackdelen med en pneumatiskt är ju att du måste ha en dykartub med dig (Den där pumpen de säljer använder man en gång innan man köper tub). En fjäderbössa har ju allt man behöver onboard så att säga.
Så min rekommendation köp en kvalitets-PCP typ FX Airguns (Svenskt för övrigt) eller en kvalitets fjäderpangare typ Weihrauch HW80, HW97, HW95.
Jag garanterar att det är enbart du som kommer vara begränsning. Köper du PCP beg se till att kontrollera ventilen. En vanlig mod är att ta bort fjädern som ska stänga ventilen efter att slagstiftet öppnat den. Detta ger högre anslagskraft men kan betyda att bössan ger olika tryck mellan skotten, samt att bössan inte längre är licensfri
@Nerre det är sjuk skillnad på en PCP och en fjäderpangare i spridning. Visst, om vi snackar en Weihrauch (Deutsche kvalität) så börjar skillnaderna suddas ut men det är svårt att få lika jämt tryck mellan laddningarna med en fjäder. Nackdelen med en pneumatiskt är ju att du måste ha en dykartub med dig (Den där pumpen de säljer använder man en gång innan man köper tub). En fjäderbössa har ju allt man behöver onboard så att säga.
Så min rekommendation köp en kvalitets-PCP typ FX Airguns (Svenskt för övrigt) eller en kvalitets fjäderpangare typ Weihrauch HW80, HW97, HW95.
Jag garanterar att det är enbart du som kommer vara begränsning. Köper du PCP beg se till att kontrollera ventilen. En vanlig mod är att ta bort fjädern som ska stänga ventilen efter att slagstiftet öppnat den. Detta ger högre anslagskraft men kan betyda att bössan ger olika tryck mellan skotten, samt att bössan inte längre är licensfri
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Om man jämför med en bössa som kostar under 500 kr kan man väl ändå säga att din 5000kronorsbössa "kostar skjortan"AndersMalmgren skrev:
Enligt min mening går det fint med en enklare bössa, i alla fall tills man provat så mycket att man vill satsa på sitt skytte.... Har själv ett enklare luftgevär som jag brukar skjuta med ibland, och jag skjuter då inte så väldigt mycket sämre än när jag skjuter med ett finare luftgevär...
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Om jag skjuter några skott med min PCP i stock och sedan några skott med din i stock så är det inte helt omöjligt att spridningen är 10 ggr högre på din bössa (Nu är det ju inte enbart spridning som motiverar priset på ett luftgevär).
Jag har dock alltid haft en sådant mentaltiet att det är jag som ska vara begränsningen, likadant med systemkameror och andra teknikrprylar
Jag har dock alltid haft en sådant mentaltiet att det är jag som ska vara begränsningen, likadant med systemkameror och andra teknikrprylar
Redigerat:
Sitter det alltså en tryckregulator på en PCP? Och en flödesmätare som stänger ventilen efter en viss volym luft?
Utan dessa två kommer trycket nämligen inte att vara detsamma skott efter skott. En tryckregulator innebär en strypning, när trycket sjunker på grund av regulatorn så ändras temperaturen på luften och därmed volymen. (Eller sitter det en isotermisk mellantank i bössan?)
Utan dessa två kommer trycket nämligen inte att vara detsamma skott efter skott. En tryckregulator innebär en strypning, när trycket sjunker på grund av regulatorn så ändras temperaturen på luften och därmed volymen. (Eller sitter det en isotermisk mellantank i bössan?)
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Trycket är 200 bar i tanken, så visst skjuter du väldigt många skott kommer trycket sjunka för långt. Men skjuter man runt 50 skott innan fyllning är det inga problem.Nerre skrev:Sitter det alltså en tryckregulator på en PCP? Och en flödesmätare som stänger ventilen efter en viss volym luft?
Edit: därför LEP är sämre än PCP, tanken är så liten (varje hylsa är ju sin egen tank) så det är omöjligt att få samma tryck i varje skott. LEP har andra fördelar som att man kan använda dem till att avtryck öva med sin riktiga pistol utan att behöva ta sig till skjutbana.
Redigerat:
En ny lärdom
Trodde alla kikarsikten för luftgevär passade på alla luftgevär med skåror men icke...
Mitt kikarsikte fick jag bara på med främre fästet, verkar blivit lite sned montering på köpet och ett helvete att ställa in..
Får inte det bakre att fästa, skulle behöva förlänga skruven eller något :/
Sen är det kasst med ett större kikarsikte och med underspänning, dvs objektivet sticker ut över hålet där kulan ska petas ner
Men vem ger sig, sikten nästan inskjutet på 8 meter ( gick en halvmeter fel först ha ha troligtvis pga monteringen
Nu är det några mm från att jag ska vara nöjd, sen så blir det inskjutning på 15 meter osv
Jävligt kul med kikarsikte dock och man blir inte lika trött i ögonen och kan leka lite annorlunda precisionsskytte..
Trodde alla kikarsikten för luftgevär passade på alla luftgevär med skåror men icke...
Mitt kikarsikte fick jag bara på med främre fästet, verkar blivit lite sned montering på köpet och ett helvete att ställa in..
Får inte det bakre att fästa, skulle behöva förlänga skruven eller något :/
Sen är det kasst med ett större kikarsikte och med underspänning, dvs objektivet sticker ut över hålet där kulan ska petas ner
Men vem ger sig, sikten nästan inskjutet på 8 meter ( gick en halvmeter fel först ha ha troligtvis pga monteringen
Nu är det några mm från att jag ska vara nöjd, sen så blir det inskjutning på 15 meter osv
Jävligt kul med kikarsikte dock och man blir inte lika trött i ögonen och kan leka lite annorlunda precisionsskytte..
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Det finns två standarder, dovetail och picatinny, men de är helt olika och passar inte ihop. Alla dovetail ringfästen ska passa på alla dovetail rails på vapnet.
Mig vete finns det ingen luftgevär som kör Picatinny.
Det finns högre fästen att köpa om det behövs, men då kanske du behöver kindstöd på vapnet, finns det?
Det är riktigt nice på min PRS Stock from Magpul, kindstödet går att mekaniskt flytta utan verktyg
Sedan har den en picatinny rail på undersidan så jag har monterat denna för 100 meter + skjutning
Mig vete finns det ingen luftgevär som kör Picatinny.
Det finns högre fästen att köpa om det behövs, men då kanske du behöver kindstöd på vapnet, finns det?
Det är riktigt nice på min PRS Stock from Magpul, kindstödet går att mekaniskt flytta utan verktyg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan har den en picatinny rail på undersidan så jag har monterat denna för 100 meter + skjutning
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vet inte vad jag har, ursäkta usla bilder
Edit
Borde få det att passa tycker jag.. Kan ju iofs vara ullaredkvalite
Mitt andra kikarsikte passa kanon och har liten annorlunda konstruktion som nyper i spåret direkt