Hej!
Jag har ett par element här i villan som jag vill stänga av för att minska på energiförbrukningen. Men två av elementen är varma och vill inte bli kalla, även när jag köpt en ny termostat - eller rättare sagt en sån här http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=3135 . Jag skruvar vredet till minus men det hjälper föga. Har köpt ett likadant vred till ett annat element där det fungerar utmärkt. Vad kan vara galet?
Jag luftade elementen nyligen, då kom vatten i ett av elementen och i det andra kom... ingenting. Först luft, sen ingenting! Jag hörde att det "droppade" i elementet, men det kom ingenting även fast jag skruvade av hela luftningsskruven. Det verkar konstigt eftersom elementet ju är varmt.
Jag har förresten fjärrvärme i huset, om det har någon betydelse.
Tack på förhand!
mvh
Claude
Jag har ett par element här i villan som jag vill stänga av för att minska på energiförbrukningen. Men två av elementen är varma och vill inte bli kalla, även när jag köpt en ny termostat - eller rättare sagt en sån här http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=3135 . Jag skruvar vredet till minus men det hjälper föga. Har köpt ett likadant vred till ett annat element där det fungerar utmärkt. Vad kan vara galet?
Jag luftade elementen nyligen, då kom vatten i ett av elementen och i det andra kom... ingenting. Först luft, sen ingenting! Jag hörde att det "droppade" i elementet, men det kom ingenting även fast jag skruvade av hela luftningsskruven. Det verkar konstigt eftersom elementet ju är varmt.
Jag har förresten fjärrvärme i huset, om det har någon betydelse.
Tack på förhand!
mvh
Claude
Om det var mycket luft i elementet som du luftade, och det lät på din beskrivning som det var det. Kanske övertrycket i radiatorsystemet fallit helt. Du behöver då fylla på mer vatten i det. Vilket förklarar varför det inte kommer mer när du försöker lufta. Men inte varför ett element blir varmt även fast du stängt ventilen. Troligen är det inte helt stängt eller så är ventilen paj.
Ja, någonstans finns en kran för att fylla på vatten, där finns också en manometer som visar trycket i radiatorsystemet. (Möjligen finns fler manometrar som visar andra tryck också).
Den aktuella manometern visar, om detta är felet, troligen en bra bit under 1, nära noll. Den ska nog vara mellan 1 och 2, rött börjar antagligen vid 2 eller en bit över.
Den aktuella manometern visar, om detta är felet, troligen en bra bit under 1, nära noll. Den ska nog vara mellan 1 och 2, rött börjar antagligen vid 2 eller en bit över.
Tittade i fjärrvärmeanläggningen och där fanns en manometer som visade på ca 0,7 bar. Det är alltså för lite? Tog en bild för att visa. Det finns ju en röd visade också som visar på 2, men det är kanske inte den jag ska titta på.
Det enda ställe där jag kan tänka mig att man kan fylla på vatten är i den röda behållaren längst upp i fjärrvärmeanläggningen. Kan det stämma?
Det enda ställe där jag kan tänka mig att man kan fylla på vatten är i den röda behållaren längst upp i fjärrvärmeanläggningen. Kan det stämma?
Du har antagligen hittat rätt manometer. Det svarta strecket indikerar att lämpligt tryck är 1,5 och den röda visaren att max är 2. Den röda behållaren är expansionskärlet och den hänger ihop med radiatorsystemet, om det finns en kran där så kan det mycket väl vara den som du fyller på med. Det märker du på att manometern börjar stiga, och oftast hör man att det strömmar in vatten i systemet också.
Hittar ingen kran i fjärrvärmeanläggningen. Ett par meter bort finns dock röret där vattnet kommer in från gatan. Därpå finns en mätare som mäter vattenförbrukningen, och alldeles brevid den finns en mutter som man med god vilja kanske skulle kunna kalla en kran?
Nejnejnej, rör inte muttern. Det finns förvisso en ventil på var sida om mätaren, de röda vreden som båda står i öppet läge. Stänger du någon av dom stänger du av allt vatten in till huset (ja utom fjärrvärmevattnet då). Kan vara bra att veta om du får en akut vattenläcka någon gång.
Kranen att fylla på radiatorsystemet borde finnas i skåpet med fjärrvärmen, kanske i närheten av manometern. Men den kan finnas någon annanstans också. Det är en koppling från den vanliga kall eller varmvatten-ledningen över till radiatorsystemet via en ventil.
Kranen att fylla på radiatorsystemet borde finnas i skåpet med fjärrvärmen, kanske i närheten av manometern. Men den kan finnas någon annanstans också. Det är en koppling från den vanliga kall eller varmvatten-ledningen över till radiatorsystemet via en ventil.
Jag tror att jag hittat den! Är det inte den så vete gudarna. Den sitter fast på ett rör som går in i fjärrvärmeanläggningen. Förresten, gud vad praktiskt det är att ta bilder med mobilen.. 








