6 040 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Luft/Luft eller Luft/Vatten
Jag kan också hålla med att Airmove inte ger tillräcklig effekt. Möjligheten är att du bara får runt en grad i förändring. Jag har provat liknande koncept med en fläkt och skillnaden i ett vardagsrum på 20 kvm blev en grad. När jag skaffade en separat fläkt som styrde värmen från en kraftigare Llvp så blev det någon grad till.S Sebastian Eriksson skrev:Hej tack för inputs.
Ja nu när du lägger fram det så låter det ju ganska klokt med en separat "vanlig" täljstenskamin det är ju trotts allat den där temperaturtoppen jag är ute lite efter när vi pratar kamineldningen. Besparingen blir ju lite iaf iom att värme systemet inte behöver dra på så mycket värme då.
Jag har funderat lite på värmespridningen med luftluft skulle inte en Airmove i respektive ände på övervåningen kunna hjälpa till en hel del?
Det enda som jag har sett gett en stor skillnad var en som borrade i taket nära kaminen. Och anslöt en ventil med möjligen luftledning till en typ Östbergsfläkt som normalt används till kanaler för att flytta stora mängder luft. På övervåningen stod den i en ljuddämpande kub med galler i övre delen till minst tre riktningar. Deras övervåning hade öppen planlösning. I ditt fall skulle konstruktion kunna göras så att hålet gick upp i ena klädkammaren med rakt rör till hall och förgrening till ett sovrum. Så att större luftmängden gick ut till hallen för att övriga rum skulle få någon nytta av det. Den ska givetvis ljuddämpas. Exempel på värmeflyttarsystem till höger som ger dubbel effekt mot en Airmove eller en pax fläkt. Där du i princip bara flyttar 700 watt. https://soliduct.se/flakt/varmeflyttare.htm
Jag har även sett en som kopplade en fläkt som ansluts med kanalrör i båda ändar. Där ljudet i vardagsrummet lät mer än fördelarna med att flytta en ytterst liten mängd varmluft från en kamin till en hall.
Visst kan en luftvärmepump vara ett bra och billigt alternativ i många fall. Med din planlösning så skulle den inte vara så effektiv. Men givetvis ge viss effekt som ger lång tid för besparing. Det är inte heller så trevligt att ha den i vardagsrum för att ta hjälp av kaminens värme med en rejäl fläkt. Så tyvärr är bästa plats ovan ytterdörren då det inte finns så många alternativ. På övervåningen skulle det vara svårt att få in värmen i sovrummen utan att öppna upp och ta bort åtminstone en el flera klädkammare för att få mer öppen yta. I vissa kan det bli en köldknäpp mellan våningar där varm luft inte når upp lika bra. Om du samtidigt använder fläkten för kaminen så går den luften i motsatt luftriktning.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden