1 051 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Luft i systemet?
Hej
Eldar med ved, och har problem med att få upp värmen i huset.
Låter som det är luft i systemet, och idag på morgonen när jag skulle lufta ett element på övervåningen så fick jag inte ens ur vatten, bara luft.
Hur funkar cirkulationen, och hur brukar man tömma ur systemet på luft?
Tack på förhand!
Eldar med ved, och har problem med att få upp värmen i huset.
Låter som det är luft i systemet, och idag på morgonen när jag skulle lufta ett element på övervåningen så fick jag inte ens ur vatten, bara luft.
Hur funkar cirkulationen, och hur brukar man tömma ur systemet på luft?
Tack på förhand!
Har du fyllt på vatten så att det bräddar?
...hmm...var fyller jag på vatten?
Vanligtvis finns där en kran i närheten av pannan.
När systemet är fullt så rinner detta vatten ut ur ett rör på taket eller någonstans bredvid pannan, kanske du har en golvbrunn i närheten?
Dags att leta...en sån kran är ju bra att ha om man skulle råka få pannan att koka..
När systemet är fullt så rinner detta vatten ut ur ett rör på taket eller någonstans bredvid pannan, kanske du har en golvbrunn i närheten?
Dags att leta...en sån kran är ju bra att ha om man skulle råka få pannan att koka..
Tack för det 
Hittade kranen och fyllde systemet. Tryckmätaren står nu med kall panna på 1,2 bar. Rödmarkeringen börjar på 1,5 så jag gissar att det lätt går i kok nu. Får hålla lite närmare koll framöver. Tack för hjälpen!
Mvh Patrik
Hittade kranen och fyllde systemet. Tryckmätaren står nu med kall panna på 1,2 bar. Rödmarkeringen börjar på 1,5 så jag gissar att det lätt går i kok nu. Får hålla lite närmare koll framöver. Tack för hjälpen!
Mvh Patrik
Töm luften nu också så att du har vatten i hela systemet..sen kan du börja elda lite försiktigt och se hur trycket rör sig.
Eldat lite, fått upp värme i elementen, men jag gick nog lite hårt åt när jag fyllde på vattnet så fick lite övertryck som runnit ut. Ska se när pannan kallnat imorgon vad jag har för tryck. Läst att 0,3 +0,1/m upp till översta elementet bör vara lagom. Runt 0,8 blir det.
Haft lite problem sista veckorna att få värmen att stanna, och likaså att få upp tempen i tankarna.
Tankarna når upp till runt 60 grader i topp och 30 i botten vid gynnsamt eldande, men sjunker på ett par dagar ner till 40/20 om jag eldar 2ggr per dag. Likaså är värmen i elementen i princip bara närvarande medans det brinner, de kallnar fort därefter.
Lite tips o saker att tänka på hade uppskattats, har ingen direkt att fråga och huset kom inte direkt med en bruksanvisning
Tack!
Haft lite problem sista veckorna att få värmen att stanna, och likaså att få upp tempen i tankarna.
Tankarna når upp till runt 60 grader i topp och 30 i botten vid gynnsamt eldande, men sjunker på ett par dagar ner till 40/20 om jag eldar 2ggr per dag. Likaså är värmen i elementen i princip bara närvarande medans det brinner, de kallnar fort därefter.
Lite tips o saker att tänka på hade uppskattats, har ingen direkt att fråga och huset kom inte direkt med en bruksanvisning
Tack!
Ja så är det. 60 grader är topp, kanske 70 om jag eldar på med ett par tre laddningar på rad.
Nu funkar förvisso inte mätaren på pannan så detta är från mätarna på tankarna.
Efter luftning och återfyllning av vatten lyckas jag iaf bibehålla någon form av värme i elementen, men inte nog för att bibehålla värmen i huset. Fönster och dörrar är täta så jag har gjort det praktiska runt omkring för att hålla värmen.
Hur felsöker jag från scratch?
Finns det någon "vedeldningsguide" eller liknande att tillgå på nätet?
Är som synes novis på detta så jag skulle behöva en grundkurs i ämnet. Och med tanke på landet vi bor i med antalet vedeldade hus som finns borde det finnas lite basic knowledge att tillgå nånstans??
...alla har inte en farfar med vedeldande pannor att ringa...
Nu funkar förvisso inte mätaren på pannan så detta är från mätarna på tankarna.
Efter luftning och återfyllning av vatten lyckas jag iaf bibehålla någon form av värme i elementen, men inte nog för att bibehålla värmen i huset. Fönster och dörrar är täta så jag har gjort det praktiska runt omkring för att hålla värmen.
Hur felsöker jag från scratch?
Finns det någon "vedeldningsguide" eller liknande att tillgå på nätet?
Är som synes novis på detta så jag skulle behöva en grundkurs i ämnet. Och med tanke på landet vi bor i med antalet vedeldade hus som finns borde det finnas lite basic knowledge att tillgå nånstans??
...alla har inte en farfar med vedeldande pannor att ringa...
Pannan är en ctc 4528 på 230l, tankarna är två ca 160cm höga vet inte volymen...
Klicka här för att svara