Vilka är era bästa tips för att behandla mot lövplattmask? Just nu kör jag växterna i kastrull på spisen. Men det tar ändå väldigt lång tid (om jag inte vill koka ihjäl mina inköp). Är det värt att fylla upp ett större kar och låta växterna temperera till 30+ och sen köra de sista graderna på spisen? Hur gör ni? Har någon här hittat en särskilt effektiv metod?

Alissa Alissa skrev:
Vilka är era bästa tips för att behandla mot lövplattmask? Just nu kör jag växterna i kastrull på spisen. Men det tar ändå väldigt lång tid (om jag inte vill koka ihjäl mina inköp). Är det värt att fylla upp ett större kar och låta växterna temperera till 30+ och sen köra de sista graderna på spisen? Hur gör ni? Har någon här hittat en särskilt effektiv metod?
Är inte riktigt med på use-caset ?
Du importerar plantor av växter som du sen skall plantera ut, och för att inte riskera plattbandmask så kokar du dessa ?

Förutom att du tar höjd för ett väldigt sällsynt fall (om du nu inte importerar väldigt speciella växter från områden med hög risk kanske), kommer du inte alltid döda plantan före ev plattbandmask dör då ?

Såg på Naturvårdsverkets webplats att dom hade instruktioner för dom som imporetera växter om hur man kollar dessa:
https://www.lansstyrelsen.se/skane/djur/invasiva-frammande-arter/lovplattmask-obama-nungara.html

Verkar väl vara en bättre metod än att döda växterna samtidigt som kanske eventuella skadedjur ?

Och handlar det om växter som mat så behöver du inte oroa dig. Skölj och ät som vanligt.
Den, fortfarande oerhört i Sverige sällsynta, lövplattmasken är inte farlig för människor vad jag kan se.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du importerar plantor av växter som du sen skall plantera ut, och för att inte riskera plattbandmask så kokar du dessa ?
Vart står det att växterna ska kokas? Jag uppfattar det som att de värms till drygt 30 grader i enlighet med Naturvårdsverkets råd:

"Du kan också sanera växterna genom att värma upp hela rot- och jordklumpen till 38-39 grader i 15 min."

• Gilla
Alissa och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart står det att växterna ska kokas? Jag uppfattar det som att de värms till drygt 30 grader i enlighet med Naturvårdsverkets råd:

"Du kan också sanera växterna genom att värma upp hela rot- och jordklumpen till 38-39 grader i 15 min."
TS skrev ju "om jag inte vill koka ihjäl mina inköp"

Men NV skriver, om man tar hela meningen: "Tänk på att om du hittar på en växt är det stor risk att alla växter av samma sort också har plattmask på sig så du behöver kolla alla under flera dagar. Du kan också sanera växterna genom att värma upp hela rot- och jordklumpen till 38-39 grader i 15 min."

Dvs "OM man hittar...", inte i allmänhet.
Man som sagt: Importerar man från högriskområden så kasnke det är bäst att sanera i alla fall. Och är det många plantor så kanske att koka upp vatten och blanda ut i badkaret till rätt temperatur är en väg framåt.

useless useless skrev:

Mycket riktigt. Som jag skriver "Men det tar ändå väldigt lång tid (om jag inte vill koka ihjäl mina inköp)." - dvs jag kör på 1an för att bibehålla 38-39 grader eftersom rotklumpen kontinuerligt kyler ner vattnet. Vilket också är det huvudsakliga problemet jag söker en lösning på :)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
TS skrev ju "om jag inte vill koka ihjäl mina inköp"

Men NV skriver, om man tar hela meningen: "Tänk på att om du hittar på en växt är det stor risk att alla växter av samma sort också har plattmask på sig så du behöver kolla alla under flera dagar. Du kan också sanera växterna genom att värma upp hela rot- och jordklumpen till 38-39 grader i 15 min."

Dvs "OM man hittar...", inte i allmänhet.
Man som sagt: Importerar man från högriskområden så kasnke det är bäst att sanera i alla fall. Och är det många plantor så kanske att koka upp vatten och blanda ut i badkaret till rätt temperatur är en väg framåt.
Jag väljer att ta det säkra före det osäkra :)

Ett nytt användningsområde för en Sous Vide alltså?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ett nytt användningsområde för en Sous Vide alltså?
Den tanken har också slagit mig. Men tror att jag ska testa med en marinadspruta först. Det bästa hade ju varit om man modifierar den att automatiskt cirkulera vattnet innifrån rotklumpen och ut!

Är det många växter är det väl värt att köra på det stora karet så varmt som du vågar och sedan köra några åt gången med kokmetoden och en bra termometer. Skulle helt klart köpa en kokplatta att använda utomhus om jag trodde att jag behövde sanera många växter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.