Byggahus.se
Har stuga i fjällen med FLVP (golvvärme) IVT 402. Inställd på 18 grader, lägre än så funkar inte enligt installatören. Funderar på hur en LLVP skulle fungera i kombination med FLVP för att minimera elförbrukningen upp till 18 grader. En FLVP behöver ju värme som kan återvinnas för bästa effekt, vilket LLVP skulle kunna generera. Förstår bara inte vilken temp som LLVP skulle ställas på. Sätter jag den på 18 grader lär den ju inte starta då FLVP är inställd på detta. Sätter jag den högre blir det ju varmare än 18 grader vilket jag inte vill ha när jag inte är där. Idéer? Tar gärna även emot input på hur en LLVP fungerar i praktiken när det är kallt i Norrland. Tack/Christian
 
FLVP passar väldigt dåligt i ett fritidshus som står obebott långa tider på året och där man vill kunna sänka temperaturen och ventilationen för att spara energi. Huset måste i princip stå fullt uppvärmt och fullt ventilerat året om. Vill man kombinera en traditionell FLVP med en LLVP får man sätta ner termostaterna i alla rum som istället värms av luften från LLVP. FLVP får göra varmvatten plus värma de rum som inte nås av värmen från LLVP. När huset är obebott kan man ha alla innerdörrar öppna och kanske man kan ställa ner värmen till låg underhållstemperatur och stänga av fläkten i FLVP så den bara blir en back-up till LLVP om värmen från LLVP inte räcker till(?) Är dock osäker på vilka inställningar det finns i IVT Vent 402 för att köra den vid låg innetemperatur som en ren el-panna i back-up-läge för LLVP. Luftvärmepumparna har utvecklats för att klara kraftig kyla senaste åren och det finns nu modeller som ger bra med värme även vid -25 °C ute.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Luftvärmepumparna har utvecklats för att klara kraftig kyla senaste åren och det finns nu modeller som ger bra med värme även vid -25 °C ute.
Intressant! Vet du vad de har för COP-värde vid dessa utetemperaturer?
 
E Einh skrev:
Intressant! Vet du vad de har för COP-värde vid dessa utetemperaturer?
Här är siffror för Panasonic HZ25XKE, COP på 2.2 vid -25. Toshiba Daisekai och Mitsubishi Sumo har liknande siffror tror jag. Frågan är om man vill ha FLVP igång med ventilation när man inte är där eller om man helst bara kör LLVP.

Tabell över värmepumpens kapacitet och verkningsgrad vid olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Precis, de bästa modellerna av LLVP har ett COP på runt 2 vid -25 °C. Dock är det färre tillverkare som presenterar COP numera utan bara årsgenomsnittet SCOP. Står huset helt obebott kan ventilationen vara minimal och fläkten i FLVP avstängd.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.