Hej. Håller på att installera LK golvvärme 16 mm och har lagt första rummet som är drygt 10 kvm. Till min fasa upptäcker jag en liten skada på ovansidan av röret. Röret ligger ovanpå en kortling och på ömse sidor om kortlingen går röret ner under läkt, alltså en väldigt liten böjning. Skadan har nog uppstått när jag drog i röret i skedet strax efter kortlingen. Storleken på skadan bedömer jag till ca 15 mm långt och när jag mäter diametern på röret på skadan blir den strax över 15 mm, m.a.o. ca 1 mm djup och godstjockleken är ju 2,2 mm. Platsen för skadan ligger i början av installationen dvs ca 5,5 m från skåpet. Ca 50 m ligger efter skadan.
Min fråga är om jag kan använda röret som det är med skadan eller om jag måste ta bort första delen 5,5 m av röret och sätta en skarv där när jag kapat bort skadan?
Vill också veta vid vilket tryck jag ska ha vid täthetsprovning med luft och under hur lång tid?
Min fråga är om jag kan använda röret som det är med skadan eller om jag måste ta bort första delen 5,5 m av röret och sätta en skarv där när jag kapat bort skadan?
Vill också veta vid vilket tryck jag ska ha vid täthetsprovning med luft och under hur lång tid?
Förmodligen inga problem att använda den.
Varför vill du provtrycka med luft istället för vatten? Med vatten kan man ha högre tryck än luft, så det är lättare att hitta eventuella problem.
Teycken och tiderna de ska upprätrhållas finns i testprotokollen man kan ladda ner från LK's hemsida.
Varför vill du provtrycka med luft istället för vatten? Med vatten kan man ha högre tryck än luft, så det är lättare att hitta eventuella problem.
Teycken och tiderna de ska upprätrhållas finns i testprotokollen man kan ladda ner från LK's hemsida.
useless skrev:
Ursäkta att jag inte har varit aktiv på några dagar.useless skrev:
Jag kan inte provtrycka med vatten ännu för det finns inte installerat i tillbyggnaden där värmegolven ska ligga, så då återstår luft. Känner mej fortfarande lite osäker på skadan och har bifogat bild på skadan och en bild på en tänkbar lösning på problemet....
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 396 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 396 inlägg
Man provtrycker normalt inte med luft utan man läckagesöker med luft innan provtryckning med vatten. Läckagespray och luft kan dock visa på ganska mycket även vid låga tryck men det är lurigare, luft med högt tryck i stora volymer kräver särskild utbildningar, behörigheter och tillstånd av anledningar.
Säker vatten har bra instruktioner hur man får/bör bete sig med luft men det är ingen provtryckning.
Säker vatten har bra instruktioner hur man får/bör bete sig med luft men det är ingen provtryckning.
Klicka här för att svara