1600kg på något som är gjort för 500kg? Det var en intressant slutsats efter inläggen i tråden. Föreslår att du kör med hälften för att slippa kröka axeln.G Gp skrev:
Hur gammal är kärran? Jag tänker på att när väl axeln ger sig så ger den sig på studs.G Gp skrev:
Kommer du fortsätta att göra det här i framtiden? Då hade det kanske varit värt att gräva ner slang om du äger marken.
Kanske inte relevant i just ditt fall frågan nedan.
Nu har jag kanske fel, men jag tror mig ha hört att många eller i alla fall vissa 750 släp har samma axel o kanske även samma chassi som de släpvagnar som har större lastvikt/totalvikt.
Alltså om man tex tar ett Tiki-släp så är deras 750-släp precis samma som deras 1200-släp. De är bara reggade på olika vikter.
Sedan har det ena fjädring o bromsar osv.
Någon som vet om det bara är skitsnack, eller ligger det något i det?
Nu har jag kanske fel, men jag tror mig ha hört att många eller i alla fall vissa 750 släp har samma axel o kanske även samma chassi som de släpvagnar som har större lastvikt/totalvikt.
Alltså om man tex tar ett Tiki-släp så är deras 750-släp precis samma som deras 1200-släp. De är bara reggade på olika vikter.
Sedan har det ena fjädring o bromsar osv.
Någon som vet om det bara är skitsnack, eller ligger det något i det?
@knipo Jag är tveksam till om det gäller mellan obromsade och bromsade släp. De är så olika att det inte riktigt går att göra så. Dock vet jag att det stämmer mellan deras obromsade släp då jag själv har ett och funderade på vilket jag skulle ta. Släpen är identiska men de är reggade för 450, 550, 650 och 750kg.
Så kan det givetvis ha varit.J Jensa86 skrev:@knipo Jag är tveksam till om det gäller mellan obromsade och bromsade släp. De är så olika att det inte riktigt går att göra så. Dock vet jag att det stämmer mellan deras obromsade släp då jag själv har ett och funderade på vilket jag skulle ta. Släpen är identiska men de är reggade för 450, 550, 650 och 750kg.
Om Du väljer att testa hur mycket överlast din släpvagn klarar av utan att rasa ihop, skulle jag rekommendera att du aldrig mer använder det till andra ändamål, Du har ju ingen aning om ifall du har fått sprickor i ram eller hjulupphängningar. En mardröm vore ju att släpet packat ihop med "lagom" nyttolast på motorvägen i rusningstrafik i 80 (100?) km/h
Som flera har sagt tidigare, en vagn med totalvikt 750kg får lasta runt 550kg. Att då lasta på runt 1200kg känns ju vanskligt.
Visst är det en kraftigare men nerklassad vagn så kan det väl gå men då måste man ju veta , inte bara gissa tycker jag.
Visst är det en kraftigare men nerklassad vagn så kan det väl gå men då måste man ju veta , inte bara gissa tycker jag.
Det handlar en del om hur mycket bilen får dra obromsat med. Jag kan tycka det är ganska löjligt att min hyundai har maxvikt på släp på 1800 kg bromsat, men obromsat 700 vilket gör att man blir tvingad att köpa ett släp för 650 om man vill ha obromsat.J Jensa86 skrev:@knipo Jag är tveksam till om det gäller mellan obromsade och bromsade släp. De är så olika att det inte riktigt går att göra så. Dock vet jag att det stämmer mellan deras obromsade släp då jag själv har ett och funderade på vilket jag skulle ta. Släpen är identiska men de är reggade för 450, 550, 650 och 750kg.
Cadillacen jag hade innan fick dra bromsat 1210 kg men obegränsat på obromsat
Men ett obromsat hade jag aldrig laddat med dubbla vikten. Ett bromsat kan jag gå över med 100-200 max men inte dubbla vikten.
@Rkarlsson Ja precis, med min lilla Toyota Yaris får jag bara köra 450 obromsat släp har jag för mig ifall det är last i. Mitt 750 släp får jag bara köra i 30km/h ifall det är last i, utan last får jag köra det som vanligt. Även då om det är identiskt med 450 släpet och det bara är några gruskorn på. Det är lite mystiska regler när det kommer till de mindre släpen, framförallt med mindre bilar. Men man får använda lite sunt förnuft och vara beredd på att ta smällen ifall man blir stoppad helt enkelt.
Klarar det 500kg i 80km/h (dessutom med säkerhetsmarginal) skulle jag inte vara minsta rädd att lasta dubbla och köra i krypfart om vägen är bra. Kanske tredubbla.