Så en GLL 3-80 kan användas med sensor som en rotationslaser, men sensor ingår inte som standard. Räckvidden är liknande då som en rotationslaser?

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Så en GLL 3-80 kan användas med sensor som en rotationslaser, men sensor ingår inte som standard. Räckvidden är liknande då som en rotationslaser?
Ja, funkar med sensor.
På ett teoretiskt plan borde rotationslasern ha längre räckvidd eftersom effekten fokuseras i en punkt i en riktning, medan linjelasern fördelar effekten på 360gr. Hur det funkar i praktiken vet jag inte, borde stå i specen för respektive laser.

/Höghus

För mig blev det en Bosch GCL 2-50 G med en LR7 mottagare. Mycket nöjd hittills med denna kombo, har gjort en hel del grävjobb utomhus och snart är det dags att gräva platta på allvar.

Kan varmt rekommendera en sån där röd och vit pinne att fästa mottagaren på. Känns väldigt proffsigt!

jonmo jonmo skrev:
För mig blev det en Bosch GCL 2-50 G med en LR7 mottagare. Mycket nöjd hittills med denna kombo, har gjort en hel del grävjobb utomhus och snart är det dags att gräva platta på allvar.

Kan varmt rekommendera en sån där röd och vit pinne att fästa mottagaren på. Känns väldigt proffsigt!
Kan varmt rekommendera Bosch mätsticka, GR 240 tror jag den heter, funkar bra och väldigt prisvärd faktiskt. Haft ett par olika modeller, "vanliga" mäststickor (inget annat än en förvuxen linjal) och varianten som Bosch har (finns väl från flera tillverkare) är helt klart att föredra, går mkt snabbare/enklare att se nivåerna. Alltså varianten däru du "nollar" stickan vid mottagaren/rätt höjd och ser direkt på stickan +/- x cm, jmf med att behöva hålla måttet i skallen hela tiden.

DennisCA DennisCA skrev:
Rotationslasrar tenderar att ha betydligt längre räckvidd, fast med mottagare verkar korslasrarna ändå klara en bit, kikade på 3-80CG'n jag nyss införskaffat och den ska klara 120m med mottagare. Framgick dock inte om det var radie eller diameter, jag misstänker diameter för det brukar vara den angivelsen på rotationslasrar, samt att den mindre, icke runtstrålande Boschen, GCL 2-50 G som Jonmo skaffat anger 50m med mottagare.

Rotationslasern har jag mätt ca 200m ifrån utan problem, och jag tror den klarar betydligt längre, tror den var specad till iaf 800m.

Jag tror det kunde funka med båda för min del, tror inte jag behöver avstånd längre än 10-15m max.

Den där Laserliner var det svårt att hitta nåt om dock.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag tror det kunde funka med båda för min del, tror inte jag behöver avstånd längre än 10-15m max.

Den där Laserliner var det svårt att hitta nåt om dock.
Max 10-15m så hade jag definitivt kikat på någon form a kryss/linjelaser, smidigare, nättare, fler funktioner/mer användbarhet för pengarna.

En "key feature" för mig med är att snabbt kunna slå en två linjer i 90 graders vinkel, men då är man upp ett par pinnhål i prisklass, t.ex. 3-80 (även om den röda, som räcker för de flestas behov finns för ganska rimliga pengar). Finns ett par andra också, jag hade tidigare en sån här:
https://www.toolab.se/geo-fennel-laser-fl-40-3-liner-hp och den fungerade helt ok. Även med mottagare.

Skaffade en Bosch GCL 2-50 G men insåg hur mkt jag saknade lodlinjen i vinkel så även skaffat en 3-80CG. Den stora rotationslasern åker i princip bara fram när det ska grävas, planeras och fixas.

GeFennel'n ovan känns ju dock tämligen utdaterad då den inte slår 360-graders linjer, och du får en röd 3-80 som klarar det för i princip samma pengar på amazon.

Det finns ju även en uppsjö av billigare kinavarianter av 3x360 linjerslasrarna om man vågar sig på det spåret, jag själv dock lite allergisk mot okända/billiga märken när det kommer till mät/precisionsutrustning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.