Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär ser övningslåset ut
I princip att ha något som man sätter det i spänn med. Man känner åt vilket håll. Rätt sviktar lite medan fel är stumt.
Sen när det är lite spänt så petar man upp varje låspinne så ena delen fastnar kvar medan den andra faller tillbaka.
Man hör klicket och när alla är uppe så kommer mothållet som håller låset i spänn att vrida låset lite och trycket släppa och man vrider runt
Ska ge mig på ytterdörren tänkte jag men grabben har haft en kompis här hela dagen..
Kanske skulle se lite märkligt ut om ungarna ser mig dyrka lås och förknippa mig med bovar ha ha
Redigerat:
Ha ha min kusin visade han. Sjukt grymullberg skrev:
Verkar ligga i släkten det där med lås 😁
PS. Noterade att grustäkten sätter ett hänglås på grinden när dom stänger för kvällen 😇
Ja, det är en triumf att få igång ett gammalt lås.tullemannen skrev:
Häll inte i 5.56 utan riktig högkvalitets låsolja bara.
Har själv gjort misstaget och 5.56 förvandlades till seg smörja efter några år.
Alltid kul att pilla lås. När jag gick i skolan var det en sport att pilla hänglås med gem, och det funkade oftare än man tror.
Men jag har problem med ett lås som jag inte får upp. (Hittar inte nyckeln.)
D09, har du lyckats pilla upp ett sådant här Abloy-lås?
Har du det skall jag beställa ett likadant kit som du har, direkt!
Men jag har problem med ett lås som jag inte får upp. (Hittar inte nyckeln.)
D09, har du lyckats pilla upp ett sådant här Abloy-lås?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du det skall jag beställa ett likadant kit som du har, direkt!
Inte än 😄knipo skrev:Alltid kul att pilla lås. När jag gick i skolan var det en sport att pilla hänglås med gem, och det funkade oftare än man tror.
Men jag har problem med ett lås som jag inte får upp. (Hittar inte nyckeln.)
D09, har du lyckats pilla upp ett sådant här Abloy-lås?
[bild]
Har du det skall jag beställa ett likadant kit som du har, direkt!
Har brist på övningslås ha ha
Kul att veta att det finns fler som har lite udda hobby som jag 
Brukar sitta och dyrka medans jag kollar på någon serie, har lärt mig få upp de flesta kina/budgetlås på ett par sekunder. Dock kvalitetslås etc. rår jag inte på, de har säkerhetspinnar som är sjukt svåra att lära sig att kringgå.
Köpte även en "öppet" lås eftersom ungarna ville också lära sig, så de ser hur det fungerar.
De kan öppna skräplås som tex sitter i brevlådor, sådana man har inbyggda i skåp etc.
Bara för att man håller på med dyrkning är inte för att man är brottsling, tvärtom, jag har jobbat i säkerhetsbranschen och det är intressant att se hur dåliga lås/skydd det finns. Jag har fått en del olika lås från gamla kollegor som vet att jag vill prova på nya modeller.
Så här ser mitt lilla kit ut, skaffade ett ställ för att kunna prova på dörrlås.
Fick ett amerikansk lås av en vän, den tog mig en dag att behärska... skitlås
Prova lite normala lås, de har jag lyckas öppna, nog mer tur än skicklighet...
Däremot ASSA lås är inte lätta, blir nog många, många fler timmars övande innan jag rår på dem :banghead:
Brukar sitta och dyrka medans jag kollar på någon serie, har lärt mig få upp de flesta kina/budgetlås på ett par sekunder. Dock kvalitetslås etc. rår jag inte på, de har säkerhetspinnar som är sjukt svåra att lära sig att kringgå.
Köpte även en "öppet" lås eftersom ungarna ville också lära sig, så de ser hur det fungerar.
De kan öppna skräplås som tex sitter i brevlådor, sådana man har inbyggda i skåp etc.
Bara för att man håller på med dyrkning är inte för att man är brottsling, tvärtom, jag har jobbat i säkerhetsbranschen och det är intressant att se hur dåliga lås/skydd det finns. Jag har fått en del olika lås från gamla kollegor som vet att jag vill prova på nya modeller.
Så här ser mitt lilla kit ut, skaffade ett ställ för att kunna prova på dörrlås.
Fick ett amerikansk lås av en vän, den tog mig en dag att behärska... skitlås
Prova lite normala lås, de har jag lyckas öppna, nog mer tur än skicklighet...
Däremot ASSA lås är inte lätta, blir nog många, många fler timmars övande innan jag rår på dem :banghead:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fått upp låset 2 ggr nuD09 skrev:
Märkliga är att varje gång har jag bara legat och kollat på film. Klick kanske 7 sekunder.
Förstår inte vad det är jag gör men misstänker att jag hittar rätt tryck på brytaren och kommer förbi någon säkerhetspinne.. Suttit i timmar annars ha ha
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Chans att vinna träningslås: https://www.youtube.com/watch?v=VirqSBsjVQo
Jag funderar på att ge er "låsuppnördar" en riktig utmaning, jag har ett lås som era dyrkar inte rår på.......
Någon som känner sig manad?
Ett krav bara, ni måste göra det på plats, spela in det och erkänna att det inte gick när ni försökt.... ingen tidsbegränsning...????

Någon som känner sig manad?
Ett krav bara, ni måste göra det på plats, spela in det och erkänna att det inte gick när ni försökt.... ingen tidsbegränsning...????


