Hej!
Jag är elektriker med inriktning på antenn som försöker programmera en PC1616. Trodde i min enfald att det skulle gå enkelt med tanke på mitt jobb... :p
Larmet har jag skaffat till min villa och de flesta kablarna och apparaterna är inkopplade. Larmet är driftsatt och jag tror jag har lyckats programmera in knappsatsen till systemet. Fast det kan ju har varit rätt från början också. :o

Jag har lagt in användarkoder och ändrat master och installationskod. Larmet larmar på fint och fungerar men jag märker att vissa saker inte är som det ska vara. Jag försöker spalta upp mina frågor och håller inne på de sista 30 frågorna så kanske någon vänlig skäl orkar med mig. :cool:

Ok, följande sker när jag har larmat på:

Larmet drar igång direkt om jag triggar någon av deckarna utan den som är fördröjd (sektion 1 är väl det default?). Triggas den så börjar panelen att pipa och ber mig larma av. Jag vill ju att sektion 1 ska larma direkt om inte magnetkontakten i dörren har öppnat. Jag gissar att jag inte har lyckats tala om för systemet att det finns en magnetkontakt i dörren eftersom jag även kan larma på om dörren står öppen. Magnetkontakten har jag dragit till knappsatsen och kopplat enligt instruktionen. Hur får jag in magnetkontakten i systemet?

Det står i beskrivningen att sektion 2 är en "Fördröjd sektion, typ 2" och det vill jag inte. Hur ändrar jag den till direktlarmande?

Jag har 7 trådade detektorer men bara plats för 6 på kortet. Om jag lägger två på samma sektion (kopplar parallellt i centralen) vad ska jag ha för värden på motstånden vid dubbelbalansering? Eller är det bättre att dra en kabel från en deckare och strunta i motstånden i den deckaren och sätta dem i den sista deckaren i slingan? Det blir lite krångligare för mig så jag föredrar att dra kabeln till centralen.

Jaha, det här är bara början är jag rädd för. ;)
Jag ska koppla en extra knappsats och magnetkontakt i garaget också, plus 2 trådlösa branddeckare lite senare. Dock känns det som en bra idé att ta en sak i taget. :rolleyes:

Finns det någon bra och övergripande förklaring på nätet om hur man programmerar? Jag har letat men inte funnit. Nåja, vi får se hur detta blir till slut.

I sekvens 020 lägger du in på vilken knappsats du vill ha magnetkontakten.
Under sekvens 001 ställer du in vilken typ varje sektion ska vara

Ska försöka svara utförligare när jag jamnar vid en dator
/J

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.