Byggahus.se
Hej!

Jag hade tänkt bygga en utomhustrappa i denna slänt (se bild). Planen var att använda tryckimpregnerade reglar 45x220 som vangstycken. Problemet är att de behöver vara dryga 6 m men jag hittar som längst 5,4 m reglar av denna typ i bygghandeln.

Några idéer?
 
  • Slänt med grasstäckt mark och stenar där en utomhustrappa planeras, omgivet av natur och grusväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blixtskarv kanske? Funkar bäst på timmerstockar men jag har med gott resultat använt mig av tekniken när jag vill ha ”långa” plank.
Förborra och skruva i långa spax som håller ihop skarven.
Närstående bild av en blixtskarv i trämaterial, vilket är en sammansättningsmetod för plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Najtråden och 2 till
  • Laddar…
Du kan inte sätta en plint på mitten? Så du tar 2st 3.6m och skarvar över en plint?
 
  • Gilla
Najtråden
  • Laddar…
K Krombacher skrev:
Hej!

Jag hade tänkt bygga en utomhustrappa i denna slänt (se bild). Planen var att använda tryckimpregnerade reglar 45x220 som vangstycken. Problemet är att de behöver vara dryga 6 m men jag hittar som längst 5,4 m reglar av denna typ i bygghandeln.

Några idéer?
Ta kontakt med vilken bygghandel som helst (som är större) och beställ hem 6 meters, fingerskarvad. Har själv beställt 10 sådana från Beijer.

Såg att du behöver drygt 6 meter, har inte koll på hur långa det går att få.
 
A Autodidak1 skrev:
Ta kontakt med vilken bygghandel som helst (som är större) och beställ hem 6 meters, fingerskarvad. Har själv beställt 10 sådana från Beijer.

Såg att du behöver drygt 6 meter, har inte koll på hur långa det går att få.
Tryckta?
 
W Willewonka skrev:
Tryckta?
Japp (y)
 
Tack alla för input!

Vad tror ni om att skruva ihop två 45x220 så att vangstyckena tillsammans blir 90x220. Det skulle alltså krävas 4 "bitar" per vangstycke, två långa och två kortare som man så att säga lägger omlott så att det blir en skarv uppe i den ena "halvan" och en skarv "nere" i den andra halvan.
 
P Petteri Koste skrev:
Skarva som i tråden Ett trädäcksprojekt vid sommarstugan
[länk]
Såga ut trianglar och skruva och limma på vagnstycket. Ett plansteg + 2 sättsteg (Höjder) ska ha summan 63 cm. Då blir den bekväm att gå i.
Tack Petteri för svar!
Jag hade tänkt att ha planstegen innanför vangstyckena, då tycker jag det blir lite konstigt med en sådan skarv. Men vad tror du om mitt förslag med dubbla 45x220 som jag skrivit nedan (eller om det hamnar ovan...)?
 
K Krombacher skrev:
Tack alla för input!

Vad tror ni om att skruva ihop två 45x220 så att vangstyckena tillsammans blir 90x220. Det skulle alltså krävas 4 "bitar" per vangstycke, två långa och två kortare som man så att säga lägger omlott så att det blir en skarv uppe i den ena "halvan" och en skarv "nere" i den andra halvan.
Det fungerar utmärkt, men kolla om det inte blir billigare och enklare med en tryckt limträ balk.
 
A Autodidak1 skrev:
Det fungerar utmärkt, men kolla om det inte blir billigare och enklare med en tryckt limträ balk.
Hmm, googlar runt lite och hittar inget jätteutbud på tryckimpregnerad limträ. Blir det till att specialbeställa menar du?
 
K Krombacher skrev:
Hmm, googlar runt lite och hittar inget jätteutbud på tryckimpregnerad limträ. Blir det till att specialbeställa menar du?
Återigen bara att prata med bygghandel, det mesta finns (y)
 
Hur många plintar hade du tänkt totalt, jag tror det blir lite gung i trappan om du inte har stöd på 3 punkter. Mer materialåtgång med det upplägget innanför men kanske snyggare?
 
P Petteri Koste skrev:
Hur många plintar hade du tänkt totalt, jag tror det blir lite gung i trappan om du inte har stöd på 3 punkter. Mer materialåtgång med det upplägget innanför men kanske snyggare?
Jag hade tänkt 3 plintar (per vagnstycke alltså totalt 6 stödpunkter). Har nog bestämt mig nu för att köra dubbla 45x220 så att det blir 90x220. Frågar är bara lämplig skruv för att första ihop två 45x220?
 
K Krombacher skrev:
Jag hade tänkt 3 plintar (per vagnstycke alltså totalt 6 stödpunkter). Har nog bestämt mig nu för att köra dubbla 45x220 så att det blir 90x220. Frågar är bara lämplig skruv för att första ihop två 45x220?
Trälim för utomhusbruk och typ 6x80 träskruv? Alt genomgående med bricka o mutter/fransk skruv, men känns overkill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.