Byggahus.se

Ladda batteri bil/båt

1. Henkan Sundberg
    Renoverare · Stockholm · 272 inlägg

Henkan Sundberg

Renoverare
    Hej,
    Jag håller på och laddar upp ett batteri som tyvärr stått över vintern. När jag för någon dag sedan tittade på indikatorn på batteriet var den svart = dags att ladda. Sagt och gjort så satte jag igång.

Laddaren började ge ca 4 ampere men gick efter bara en stund ner till ca 2 ampere. Vad kan det bero på? Batteriet är till min båt och är på 12V och 75Ah.

Jag har nu laddat några timmar och tittar jag på indikatorn på batteriet nu är den vad jag kan bedöma fortfarande svart med ev. några vita inslag. Vitt betyder fyll på vatten vilket jag gjort men det får ingen större effekt på laddaren.

Är det bara att kasta batteriet eller får jag bara hålla ut och ladda längre tid? I Teorin ska jag väl ladda 75/2= 37.5h för ifall batteriet var helt tomt? Lyssnar jag på batteriet så bubblar det så ngt händer uppenbarligen i det.

2. S
    Medlem · Västernorrland · 6 161 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Låt den stå med svag laddning nåt dygn, kanske flera och se vad som händer. En gammal klassisk laddare är bra på det viset iallafall.
    Var inte batteriet urladdat helt så är det normalt att laddningen sjunker efter ett tag. Sen kan det dock krävas laddning ett tag för att kliva upp det sista.

• Laddar…
  3. Henkan Sundberg
    Renoverare · Stockholm · 272 inlägg

Henkan Sundberg

Renoverare
    Tack, låter det stå ett tag så får vi. Finns det något smidigt sätt att se när batteriet är laddat eller behöver jag skaffa mätutrustning för att göra det?

4. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 863 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    När amp mätaren står på noll så är det fullt

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.