R
Någon som känner till någon kvinna med gasbehörighet som tar arbeten i centrala Stockholm?

Jag har varit i kontakt med tre installatörer för att få en offert, en av dem vägrade och ville komma och göra arbetet direkt, nästa har gång på gång, i snart två månader, lovat att återkomma för att boka ett besök och den tredje, som faktiskt kom, har nu i en månad lovat att det kommer en offert i övermorgon.

Nu vill jag försöka något okonventionellt för att få till offerten jag behöver, därav min fråga.

Skulle en kvinna lämna en offert direkt menar du?

M
Jag kan upplysa dig om att anledningen till att folk beter sig som idioter har ingenting att göra med vad som dinglar eller inte dinglar mellan dess ben.

Otroligt konstig fråga....

R
EyEr0n skrev:
Skulle en kvinna lämna en offert direkt menar du?
Jag är helt övertygad - och det bekräftas av min anekdotiska erfarenhet - att kvinnliga hantverkare i genomsnitt är avsevärt noggrannare än sina manliga kollegor. Så svaret på din fråga är med stor sannolikhet "ja".

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Bara en fundering: Ofta om det är ett litet snabbt jobb så tycker hantverkare att det är för struligt att skriva en offert med fast pris. Nu vet jag ju inte vad du vill ha gjort. Men om hantverkaren tycker det låter som ett jobb på en eller två timmar, men som med lite otur tar 10 timmar. Då känner många att de inte kan lämna en rimlig offert, offert arbetet tar längre tid än vad hantverket tar. Och de kan inte riktigt med att offerera 8h när jobbet troligen tar 30 minuter (men kan ta 10 - 15 timmar ).

Vad är det som det ska lämnas offert på?

R
hempularen skrev:
Bara en fundering: Ofta om det är ett litet snabbt jobb så tycker hantverkare att det är för struligt att skriva en offert med fast pris. Nu vet jag ju inte vad du vill ha gjort. Men om hantverkaren tycker det låter som ett jobb på en eller två timmar, men som med lite otur tar 10 timmar. Då känner många att de inte kan lämna en rimlig offert, offert arbetet tar längre tid än vad hantverket tar. Och de kan inte riktigt med att offerera 8h när jobbet troligen tar 30 minuter (men kan ta 10 - 15 timmar ).

Jag ska flytta en gasspis några meter i samband med en köksrenovering.

Jag förstår problemet med att uppskatta tidsåtgången men det är ju samtidigt också ett problem för mig som köpare. Jag köper en ny gasspis eftersom marknaden för induktionshällar är en djungel (Poggenpohl bara har en gasspis som är godkänd för stadsgas = enkelt val) men om monteringen kan variera mellan 2 000 och 20 000:- kan jag ju lika gärna köpa Poggenpohls dyraste induktionshäll.

I alla fall, om man lovar att höra av sig för att boka tid för att kolla och/eller har varit och kollat och lovat att skicka en offert bör man ju hålla sin löften.

För övrigt har jag svårt att se att det skulle ta mer än tio minuter att skriva en offert som denna. Klipp-och-klistra en gammal offert. Klart.

Det är ju ingen, varken kvinnliga, manliga eller från yttre rymden som är intresserade av att lämna en offert på ett sånt litet jobb. En uppskattning kan du nog få.

R
Stefan N skrev:
Det är ju ingen, varken kvinnliga, manliga eller från yttre rymden som är intresserade av att lämna en offert på ett sånt litet jobb. En uppskattning kan du nog få.
Visst, men då kan de väl säga det. Ett takbelopp samt timtaxa borde man kunna få.

Två eller fyratusen kostade det mig (lutar åt det senare priset) att flytta gasspisen en halvmeter åt sidan och det var i början av nittiotalet på Södermalm, Stockholm. Rörfirman behövde då inneha särskild behörighet för arbete med stadsgasledningar.
Då ingick flexslang och tippskydd, så att man själv kunde dra fram spisen och städa bakom sedan. Innan var spisen ju fast monterad i gasröret. Ny gaskran monterades också, vilket var obligatoriskt om man hade en gammal modell. De stängde inte ens av huvudkranen utan vädrade bara ut gasen som läckte ut när kranen byttes. En förmiddag tog arbetet.

Redigerat:
R
Jag ska ta bort en gasspis och sätta in en gashäll ett par meter bort så det är inte riktigt jämförbart men tack för en datapunkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.