Vill passa på att varna köksbyggare för att använda Siemensprodukter.
Vi byggde kök sent 2013, driftsatte vid Lucia. Till köket så inhandlades alla köksprodukter genom köksleverantören. Kyl/frys,häll, ugn, Micro och diskmaskin.
Valde definitivt inte billiga delar utan rätt påkostat.(läs dyrt...)
Relativt förvånad blev jag när kyl/frysen inte fungerade vid leverans och inte heller efter reparationsförsök, fick den utbytt men det var 2v leverans på ersättare.
Ännu mer förvånad blev vi efter användning av ugn, när den värmer så pass ojämnt så inre vänstra delen blir bränd medans övrigt inte är ens färdigt. ( de erbjöd tekniker om man tar reda på serienummer, vilket sitter på baksidan på en inbyggnadsugn...)

Ytterligare förvånad blev jag nu 2,2år senare när diskmaskinsluckan brakar ner och Siemens inte vill diskutera reklamation då tiden löpt ut. De erbjöd tekniker för 900kr som skulle lämna kostnadsförslag.

Jag kan tycka att en diskmaskin för 11500kr bör hålla mer än 2år, då vi är ett normalhushåll (ingen restaurangverksamhet)som dessutom inte nyttjar den sommartid.... troligen fjäderpaketet som gått, tycker två år är för lite.

Så, lite gnäll men jag känner att det är risigt med så dålig kvalitet för så dyra pengar. Förhoppningsvis lyssnar någon och slipper bli besviken.:thumbdown:

Trist! Har upplevt lite av samma grej med vår ugn, ena inre hörnet blev varmare. Blev det bränt så blev det bränt i det hörnet. Men inte så stor skillnad som för er. Däremot har vi haft både diskmaskin, kyl/frys, tvättmaskin och torktumlare i många år som vi är jättenöjda med. Speciellt tvättmaskinen som rullat flitigt i 7-8 år vid det här laget. :)

Tråkigt, men tyvärr i linje med min generella uppfattning att kvalitén på merparten av vitvarufabrikaten har blivit sämre. Detta gäller inte minst de dyrare i "premiumsegmentet". Tyvärr handlar det väl mycket om kostnadsbesparingar och tittar man i backspegeln har ju vitvaror på samma sätt som mycket annan hemelektronik blivit billigare och det är klart att kostnadsbesparingar på produkten i form av materialval och kvalitetskontroller visar sig i slutändan. I ditt fall verkar det ju även gälla eftermarknad och kundvård, vilket jag tror är förödande. När jag hade problem med en dyr Miele-ugn precis efter garantitidens utgång byttes den utan något som helst knussel.

Inte så rolig läsning. Har nytt kök sen sommaren -15 med helt nya vitvaror, allt Siemens, en del ur studio line sortimentet. Allt har fungerat problemfritt hittills men man hoppas ju på lång halveringstid för det kostar ju en slant. Att välja Miele för ännu mera pengar kändes inte aktuellt då. Time will tell om det var rätt.

När kontrollkortet (vet inte exakt vilket kort det var, men det hade med termostaten att göra) dog för tredje gången på knappt tio år tröttnade jag på Siemensugnen av 2003 års modell. Däremot gillade jag den i övrigt, och jag kan inte uttala mig om dagens Siemensugnar mer än att jag tycker att själva känslan i knappar och rattar är betydligt sämre i dagens modeller och tyvärr tycker jag att sådana detaljer är viktiga. Trist om kvalitetsförsämringen gäller även insidan.

N
Det är inte bara Siemens som har problem. Några vänner till oss har bytt kontrollkortet i sin diskmaskin Huskvarna så många gånger att nu orkar de inte mer och slänger ut den helt fast den kostade över 10kkr.

När vi gjorde om köket så köpte vi alla vitvaror från IKEA. När varmluftsugnens ena värmeslinga gick sönder efter 4.5 år så kom det ut en tekniker samma vecka som vi felanmälde och fixade den. Imponerande smidigt!

Nu har jag själv felsökt och funnit att snöret till ena sidan på luckan gått av. (sitter dragsnöre till fjäderavlastningen på båda sidor). Ingen dyr del som tur är men det känns som om det måste vara fel på ngn löptrissa eller så för att snöret ska gå av efter bara 2år?

• Gilla
samuelj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.