Byggahus.se
Hej, är på jakt i att minska spoltiden för att dra fram VV från pannrummet in till huset, måste spola länge.

Har införskaffat en liten VVB (nibett 5) för att förse köket med VV. Men börjar tänka i andra banor nu när jag hittade gamla ritningar med tillhörande situationsplan. Finns det en annan lösning?
 
  • Arkitektoniska ritningar; planlösningar och detaljer; byggnadsskisser; tekniska märkningar; flera våningsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppfattar dig så att du skaffat en liten beredare för att snabbt få vv i köket därför att vv från pannrummet tar för lång tid att få fram.
Lösningen på problemet är normalt inte en eftervärmande liten vv-beredare, utan installation av vvc-ledning med pump (VVC = VarmVatten Cirkulation). Ledningen dras t ex från anslutningen för vv under diskbänken. Där sugs vv som återgår till beredaren i pannrummet. Eventuellt behövs fler inkopplingspunkter av vvc för tappställen i våtrum. Vvc-ledningen isoleras som vv-ledningen.
 
En liten beredare funkar också. VVC kräver att det finns ett extra rör från pannrummet och har förmodligen större förluster än beredaren.
 
Har sett att det går ned 5 rör i kulverten. 2st är för uppvärmning, 1st är för VV och 1st torde vara inkommande vatten då mätaren för inkommande vatten med avstängning sitter i tvättstugan. Det 5e röret undrar jag om det är tänkt att vara VVC. Röret i kulverten sett från pannrummet är ansluten till ett vred/avstängning och som inte leder vidare någon stans dvs öppen ände. Uppskattar att det röret är 15 mm och de andra 22 mm. Såg på ritningen att det framgår/omnämns VVC men förstår inte riktigt hur det hänger ihop eller är tänkt att användas som VVC. Kan VVC i detta fall vara en annan förkortning för något?
 
J Jochi skrev:
Uppfattar dig så att du skaffat en liten beredare för att snabbt få vv i köket därför att vv från pannrummet tar för lång tid att få fram.
Lösningen på problemet är normalt inte en eftervärmande liten vv-beredare, utan installation av vvc-ledning med pump (VVC = VarmVatten Cirkulation). Ledningen dras t ex från anslutningen för vv under diskbänken. Där sugs vv som återgår till beredaren i pannrummet. Eventuellt behövs fler inkopplingspunkter av vvc för tappställen i våtrum. Vvc-ledningen isoleras som vv-ledningen.
Tänkte att lilla VVB kopplas VV ledning in på kalla sidan och till blandningsventilen. Ut från VVB kopplas till blandningsventil och vidare till kranen. Under diskbänken har jag 2 grupper, 3st VV rör som är sammanfogade och 3st KV rör som är sammanfogade, VV och KV till diskbänken tas från dessa grupper. Har identifierat vilket som är röret för inkommande VV och ett av rören blir varmt när kranen i gästtoaletten öppnas men kan inte lokalisera vad det 3e röret går till. VV till badrummet på övervåningen går någon annan stans. Funderar på om jag ska bryta ut ledningen för inkommande VV och låta det gå genom VVB som förser både kök och gästtoalett. Tänker att den lilla beredaren ska kunna blanda/späda vattnet under tiden tills VV har letts fram till huset. Fördelen är ju att VVB får förvärmt vatten
 
useless useless skrev:
En liten beredare funkar också. VVC kräver att det finns ett extra rör från pannrummet och har förmodligen större förluster än beredaren.[/QUOTE

Du kan koppla in en liten VVB i serie med en större. Om du gör det får du inte ha någon avstängningsventil mellan lilla VVB och den stora där det måste finnas en säkerhetsventil som kan öppna vid uppvärmning då vattnet utvidgas. Annars föreligger sprängrisk!! Misstänker att du har avstängningsventil i pannrummet för utgående kulvert.
Finns avstängningsventil före lilla VVB måste denna förses med säkerhetsventil och blåsrör till avlopp, vilket kan vara knepigt under en diskbänk (kanske ut genom yttervägg?)
Det naturliga är att du har en vvc-ledning med pump och att du håller minst 55 C på ditt vv för att förebygga legionella.
 
Kanske ska nöja mig med att bara koppla in den lilla VVB till köket då behovet är som störst där. Bytte säkerhetsventilen för något år sedan då den läckte, ska se var på ledningen som den är kopplad.

Eftersom det nu sitter en säkerhetsventil på VV så antar jag att jag kan skippa det under diskhon, tolkar att en VVB är bara en behållare som värmer vattnet, så ökar trycket så kommer det gå ut i båda anslutningarna och i detta fal kommer tryck och flöde gå ut baklänges genom kulvert och öppna säkerhetsventilen i pannrummet.

Tänker att blandningsventil ska införskaffas och de har 15mm anslutning men VVB har 12mm. Är det lämpligt att klämma på en reduceringshylsa 15x12 för direkt anslutning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.