Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Det vanliga är väl att låta det vara sådär men annars handlar det väl om att snickra ihop nåt. Tror dock att det kommer att se ganska konstigt ut.
Enklast att du klyver en täcksida eller vitmålad skiva till rätt höjd och skruvar fast genom stommen.
Brukar var rätt pilligt att få dit, men sätt en bit maskeringstejp i ovankant på listen som du kan dra fram den med om du råkar trycka in den för långt.
I hörnet så låter du dom längsgående listerna fortsätta en bit in på skåpet och sedan passar du in hörnbiten vilken geras 22.5° i båda ändar.
Blir tight och snyggt.
Vill du ha en fasad taklist limmar du dit en sådan i efter hand.
Brukar var rätt pilligt att få dit, men sätt en bit maskeringstejp i ovankant på listen som du kan dra fram den med om du råkar trycka in den för långt.
I hörnet så låter du dom längsgående listerna fortsätta en bit in på skåpet och sedan passar du in hörnbiten vilken geras 22.5° i båda ändar.
Blir tight och snyggt.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Tack Mazen. Du gav mig idén att istället för att skruva i skåpet underifrån så kommer jag använda no-nail lim istället.Mazen skrev:
Enklast att du klyver en täcksida eller vitmålad skiva till rätt höjd och skruvar fast genom stommen.
Blir tight och snyggt.
I de lägenheter jag har bott i så har de sågat täcklisten så att den sitter ganska tight mot taket, ställt ner den i ett U med en "flärp" (se bild) som de sedan har skruvat fast i stommen uppifrån. Där ventilationsröret har gått upp har de skippat U-na och kapat täcklisten vid skåpsidorna och kilat fast med T-lister mellan täcklisterna. Lätt att montera och lätt att ta bort vid kontroll av rören. Men vad dessa fästen heter har jag ingen aning om