Byggahus.se

Kraschad hårddisk, alternativ?

1. Dracula
    Medlem · Stockholm · 572 inlägg

Dracula

Medlem
    Hej,
    Jag har en WD "my book" USB 3TB hårddisk som jag råkade få ner på golvet. Efter detta märkte jag inte, dvs jag kom åt datan på disken, men, efter en ca 10 dagar, då disken inte varit direkt använd, så kom jag längre inte åt den. Jag trodde först det var sladden, som hade skadat sig efter fallet(kontakten snedbruten) ..men gick att använda. Trixade lite med sladden, försökte böjda den rak osv, men nja, den gick av sen. Köpte ny sladd, men icke. Partitionen är borta och "grå" när man tittar i diskhanteraren. .....pajat för att jag meckat med usb-ansltningen till disken?

Det går heller inte att tilldela en ny partition, går inte heller att göra något annat med disken. SMART-test går inte heller att göra "no acces to drive" . Jag har laddat ner många hårddiskprogram nu för att analysera o rätta min hårddisk, och det jag lyckats med är att se att väldigt många kluster(?) är skadade. I princip hela disken verkar "röd", dvs skadad.

Nästan alla program kan se disken(men ej windows/utforskaren) Jag har ett partitionsprogram som kan se även hur mycket data som ligger på disken, o hur mkt som är ledigt, vilket i alla fall ger litet hopp.

Nu tuggar jag igenom en recovery-prosess på 8 timmar, men än så länge efter 1 timme är noll filer hittade, hua, inte bra. Panik.

I partitionsprogrammet ville jag använda en "recovery partition" -funktion, men fick meddelandet i stil med "din disk använder ett filsystem som är större än 512byte o då går det ej, du har inte en standard-disk" What? Det sitter en WD Green i min "My book" , men sen vet jag inte om det är någon special mjukvara eller config? Killen som ägde den innan mig var programmerare, han hade den till MAC innan, men fixade den åt mig så den fungerar på PC. Är det detta som knasat till det hela?

2. M
    Medlem · Västra Götaland · 2 958 inlägg

Marcussjogren

Medlem
    Det spelar med största säkerhet inte någon roll att den har använts till Mac innan.

Testa att köra t ex Recuva (är förmodligen något sånt du gör nu).
    Gnäller den också på läsproblem så är det troligtvis läshuvudet som blivit skadat. Det finns firmor som kan montera dit ett nytt läshuvud temporärt och flytta din data till en ny hårddisk. Det är inte gratis, men brukar heller inte kosta en månadslön.

Tyvärr inget man kan göra själv då en hårddisk MÅSTE öppnas i en kliniskt ren och framförallt dammfri miljö.

Första googleträffen som gör liknande jobb. Gratis rådgivning har dem också.

http://ahlbergdata.se/laga-harddisk/

• Laddar…
  3. Dracula

Dracula

Medlem
    TACK.
    Jo Recuva verkar poppis, men, då måste hårddisken ha en enhetsbeteckning, vilket min längre inte har. Och det går heller inte att skapa en ny enhetsbeteckning. Generelknas. Ska kolla sajten.

4. M
    Medlem · Västra Götaland · 2 958 inlägg

Marcussjogren

Medlem
    Ah så var det kanske med Recuva ja - finns en uppsjö andra också, men de flesta vettiga kostar (givetvis) lite pengar.

Ease US minns jag inte hundra, men tror inte man behövde enhetsbeteckning för det programmet. Dock får man bara återskapa några 100MB sen måste man köpa licens. Tror dock inte den var svindyr.
    Även denna har djupanalys som dem kallar det.

https://www.easeus.com/datarecoverywizardpro/

5. Chaly
    Medlem · Stockholm · 515 inlägg

Chaly

Medlem
    Testat att ta ur disken och absluta den direkt via sata? Inte för att det är så troligt att det är usb-sata interfacet som gett upp, men det finns juh ev en mikrochans...?

6. F
    Husägare · Skåne · 1 083 inlägg
    Jag skulle också satsa på att plocka ur den ur caset och koppla den direkt till en dator. Sen skulle jag köra ett linuxbaserat verktyg som jag tror har bättre förutsättningar att lyckas.
    Jag använde ubuntu rescue remix för några år sedan, med verktyget ddrescue. Det viktigaste nu är att slita så lite som möjligt på disken eftersom alla manöver riskerar att försämra disken. Man brukar därför rekommendera att göra en fullständig spegelbild till en frisk disk som man sen kan jobba från. Detta görs med verktyget dd. Det är mycket att sätta sig in i och läsa på om du aldrig gjort något liknande eller är kompis med kommandoraden sedan tidigare. Själva återskapningen kan också ta många timmar eller dagar om disken inte mår bra.

7. Dracula

Dracula

Medlem
    tack, testade redan.

8. Dracula

Dracula

Medlem
    Började göra en clone till en helt nyinköpt disk(köpte idag) men det gick inte, fastnade, det är nått jätteknas med gamla disken. Dock så går det att göra ett kluster-test på hela disken utan knas. Disken låter inget. Det verkar som den mekanisk är hel, men det är något med partitionen eller annan systemuppbyggnad som gör att alla kluster tolkas som trasiga. Jag kan ha gjort något jag kanske inte borde gjort, ändra från GPT till MBR, för att initsiera disken, för att sedan kunna sätta enhetsbeteckning. Nu går det inte ändra tillbaka till GPT. Minns dock inte om jag gjorde ändring öht.

Linux är jag helt obekant med, o har ingen extra pc för detta, alt kanske kan köra dubbla OS på en PC? ...men inget jag vill gräva i.

9. F
    Husägare · Skåne · 1 083 inlägg
    Linux kan du köra tillfälligt genom att starta med usb eller cd.

10. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 646 inlägg

b_hasse

Medlem
    Gör inget som skriver till disken, t.ex ändra mellan GPT/MBR!
    Av det du skriver så råder jag dig att ge upp och ta hjälp av ett proffs om det är viktigt för dig att rädda filer. Risken är stor att det du håller på med nu förvärrar situationen.

Jag har hört en del bra om en person som annonserar på blocket:
    https://www.blocket.se/halland/Kraschad_harddisk__Gratis_felsokning_74934043.htm

men jag har ingen egen erfarenhet av honom.

11. Dracula

Dracula

Medlem
    Annonserat på blocket idag ;) :D Nä, kan inte lämna ifrån mig disken, men tack ändå.

12. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 646 inlägg

b_hasse

Medlem
    Annonsen är inte inlagd idag. Det är en annons som förnyas regelbundet för att komma tidigt i sökresultaten.

Med programmet "dd" som finns i alla linux-distributioner kan man göra en råkopia av en disk även om det finns oläsbara sektorer. Det finns en flagga som gör att programmet fortsätter även om det får problem med en sektor. "dd_rescue" är bara ett skal som sätter de flaggor för dd som är lämpliga vid dataräddning. Grundprincipen är att man ersätter oläsbara sektorer med en "tom" sektor med endast nollor. Filen som den oläsbara sektorn var en del av kan naturligtvis inte återskapas helt korrekt. Det finns program som försöker läsa trasiga sekorer en massa gånger, men de tar lång tid, så risken är att disken försämras, så man börjar inte med en sådan operation.

Tyvärr kan du redan ha försämrat möjligheten att rädda filerna.
    Har man problem med en disk som har viktiga filer börjar man med att göra en råkopia med t.ex dd, och sedan kan man testa olika program och strategier på kopior av kopian (så att varje program kan få chansen att köra "från början". Man gör absolut inga skrivoperationer till disken, och man använder den så lite som möjligt.

13. elektronikfreak
    Husägare · Borgholm, Öland · 144 inlägg

elektronikfreak

Husägare
    TS... knappast något som hjälper dig men min uppfattning är att ju större hårddiskarna är ju snabbare kraschar dom. Vilket också styrks av användarna på NEWEGG.COM där användarna får lämna "reviews" på sina hdd. Många större hdd kraschar uppåt 50% innan garantitiden har gått ut eller strax därefter medans många mindre typ 1TB och betydligt mindre bara rör sig om några procent.

Ovanstående gäller alltså vanliga gamla hederliga mekaniska hdd. SSD har jag ingen erfarenhet av.

Som exempel...

WD2500BEKT (250GB) 70% har gett den 5 stjärnor och 10% har gett den 1 stjärna dvs den har kraschat.

WD10EADS (1TB) 70% har gett den 5 stjärnor och 10% har gett den 1 stjärna dvs den har kraschat.

WD40EZRX (4TB) 42% har gett den 5 stjärnor och 27% har gett den 1 stjärna dvs den har kraschat.

Klicka på "Reviews".

Samtidigt ska man ju ha i åtanken att om man ska spara på ex egna foton och videofilmer att det är bättre att spara bilderna på 16 stycken 250GB hdd eller 4 stycken 1TB hdd än EN 4TB disk då det är betydligt större sannolikhet att en disk kraschar än att 4 eller 16 diskar kraschar.

Redigerat 4 okt 2017 14:34
  14. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 12 449 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Är datat så viktigt att du kan tänka dig att betala för ett "reparationsförsök" tycker jag inte att du ska göra något alls själv med disken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.