9 743 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Kostnad finplanering?
Sida 1 av 2
Hej alla,
Sökt överallt och svaren är väldigt spridda, varför jag frågar er för att få ett ungefär för kostnad för finplanering av tomt. I vårt fall har vi en platt tomt på 1500kvm, på det ska vi lägga matjord och sedan så gräs själva med frön. Saker såsom kantsten, grusade gångar och asfalt på uppfarten tar vi sen. Men, vad kan det handla om att just få matjord och så gräs på en sådan tomt?
Sökt överallt och svaren är väldigt spridda, varför jag frågar er för att få ett ungefär för kostnad för finplanering av tomt. I vårt fall har vi en platt tomt på 1500kvm, på det ska vi lägga matjord och sedan så gräs själva med frön. Saker såsom kantsten, grusade gångar och asfalt på uppfarten tar vi sen. Men, vad kan det handla om att just få matjord och så gräs på en sådan tomt?
Rätt svar är så klart ”det beror på”, var i landet det är, hur tomten ser ut, hur tjockt med matjord du vill ha. Vad du kan få tag på för jord, grävare, med mera. Men ska man hugga till med något:
130 ton matjord ink. utkörning - 40 000 kr
Grävare som planerar ut jorden - 7000 kr
Gräsfrö - 4000 kr
130 ton matjord ink. utkörning - 40 000 kr
Grävare som planerar ut jorden - 7000 kr
Gräsfrö - 4000 kr
Tack! Det beror alltid på såklart, men fan när folk säger allt från 30-100k så är det svårt att ha någon aning alls. Men uppskattar ditt svar! Brukar man ta grävare som planerar ut jorden? Alla man sett brukar harva runt med skottkärra och kratta tills det är klart? Man sparar ju pengar såklart men verkar vara ett jävla slitS snoddas2 skrev:
Jag har kört ut ett lass (13ton) själv med skottkärra och kratta, det var nog minst 75 vändor med skottkärran, skulle aldrig i livet ge mig på att kärra ut en tomt på 1500m2. Men klart det går. (Resten av tomten hade vi en grävare till, han rev av det på en dag, lätt värt det.)
Det låter som att det skulle ta sin tid att göra det på egen hand med andra ord! Behöver förmodligen inte fundera på det ens, man tar bara helt enkelt grävare till det! Tack!S snoddas2 skrev:
Det finns helt klart vettigare saker att spara in påS Snickardricka skrev:
Det är ju den biten också! Oklart för egen del vad det är som gäller, hör allt ifrån att man ”ska ha” 20cm till att man ”kan lägga på någon cm bara så det blir jämnt”!S snoddas2 skrev:Det finns helt klart vettigare saker att spara in på. Nåt att fundera på är hur mycket matjord du faktiskt behöver, eftersom det sannolikt är den stora kostnaden här. Vi har typ 15 cm, men tror så här i efterhand vi skulle klarat oss på kanske hälften, men det beror kanske lite på vilket underlag man har.
Får lite extra hjälpmedel med grävare också, "sorteringsskopa"(ta en full skopa, sortera ut den fina jorden, dumpa rötter och sten) GPS på skopan så att det kan bli helt plant/rätt fall, 2+m bred "skopa" och stor borste som sitter istället för skopa så att man kan rugga upp jorden innan frön.S Snickardricka skrev:
Kan vara värt att överväga att lägga in slingor och vattenspriadare innan gräsmattan ska fixas. Bör inte vara en så stor extra kostnad när maskin ändå ska vara på plats.
Jo, många bud om det, och det beror väl på som allt annat. Min gräsmatta är lika fin där det är 5cm matjord som 20cm. (Jag rullade ut lite överblivet gräs helt utan matjord under också, där växer det också men är lite blött på våren.)S Snickardricka skrev:
Med hänsyn till det du beskriver att en grävare faktiskt kan göra låter det helt idiotiskt att spara in dom pengarna och göra det själv… Tack!Mattias Andreasson skrev:
Får lite extra hjälpmedel med grävare också, "sorteringsskopa"(ta en full skopa, sortera ut den fina jorden, dumpa rötter och sten) GPS på skopan så att det kan bli helt plant/rätt fall, 2+m bred "skopa" och stor borste som sitter istället för skopa så att man kan rugga upp jorden innan frön.
Kan vara värt att överväga att lägga in slingor och vattenspriadare innan gräsmattan ska fixas. Bör inte vara en så stor extra kostnad när maskin ändå ska vara på plats.
Det säger väl det mesta egentligen. Tycker det känns märkligt att man ska behöva hur jävla mycket jord som helst när ”botten” redan är någon form av jordmaterial. Förstår ju att de vill sälja sju miljoner ton jord, det är ju business för dom, men i praktiken är det svårt att veta hur mycket man faktiskt behöver.S snoddas2 skrev:
Oklart i dagsläget då de inte börjar gräva på tomten, den är så att säga helt intakt som den är nu. Vill mest veta en ungefärlig uppskattning för vad detta kan kosta! Vet, det beror på underlag och annat, men den info jag sökt har varit extremt spridd!Z z_bumbi skrev:
Har ni köpt tomten är det bara att gräva några gropar och se vad ni har för jord. Om det är bra jord överst så lägger ni den i hög och planerar även grävande och körande på tomten för att minska skadorna.
Är det mycket sten så kolla om grävarna inte kan sortera bort de största vid återställandet.
Är det mycket sten så kolla om grävarna inte kan sortera bort de största vid återställandet.
Jag har aldrig förstått varför folk lägger så mycket pengar på att köpa jord.... 20 cm matjord behöver ni om ni ska ha en perfekt golfgreen. Är kraven lägre än så behöver ni kanske inte tillföra något alls.
Börja med att undersöka förutsättningarna. Vad har växt där tidigare? Finns det några växter på platsen nu?
Börja med att undersöka förutsättningarna. Vad har växt där tidigare? Finns det några växter på platsen nu?