Blästerpistol och typ kapmaskiner kräver rätt stor kompressor har jag märkt, men en färgspruta kan man använda även med en väldigt liten kompressor faktiskt bara man ställer in färgsprutan rätt.
Har lackat en bil och 2 traktorer med en Biltema 1,5hp som har en 6L tank.
Inte optimalt men det går ju dock att få bra resultat. :)

skalman1 skrev:
men en färgspruta kan man använda även med en väldigt liten kompressor faktiskt bara man ställer in färgsprutan rätt.
Nyfiken, har bara testat en ggr att måla med kompressorn, men fick aldrig det att funka. Hur ställer du in det?

Dom färgsprutorna som jag använt har en skruv där man ställer "luftförbrukningen" typ, om man ställer ner den så har det funkat rätt bra samt att man justerar ner nålens rörelse med skruven i nålens bakkant.
Det är bättre att ha mindre men jämt färgflöde än stort flöde som dör ner på 10 sekunder.

Jag är ju ingen lackmästare utan nämner bara vad som funkat för mig, och självklart är ju en stor kompressor överlägset vid lackering även om man kan lyckas bra med en liten.

Ska dock lacka en cheva suburban om någon vecka och då kommer jag att koppla ihop 2st små för att kunna kräma på rejält då bilen är så stor.

Redigerat:
Jag köpte på mig en Stanley 3hk 50l 1-fas kompressor när Jula hade rea på dessa, det är egentligen en Stanley-brandad NuAir-kompressor (Italiensk stortillverkare av luftkompressorer) och det står t o m NuAir på den.
Nu har jag inte kollat i detalj på Cotech/Meec kompressorn som diskuteras i tråden, men jag misstänker att det är en kineskopia av NuAir-kompressorn.
Om jag stod inför att inköp av kompressor idag skulle jag kolla med Jula om de har kvar något exemplar av Stanley-kompressorn, den kostade 2.500:- för några månader sedan och då ingick en massa luftverktyg & komplett mutterdragare med hylsor & momentstavar.

Hoppas att det är ok att jag väcker denna tråd igen.
Vill ha en kompressor med tank på runt 50L samt ett flöde på ca 400l/s. Stanleys 50L med denna kapacitet kostar 5300 och Meecs kostar 2300. Är kvalitén på Stanleys produkt så överlägsen att jag bör satsa på denna?

Luftflödet vill jag ha för att kunna använda färgspruta. Det går ju att spruta med lägre luftflöde men jag tycker inte det blir så bra (vi har en liten fjutt till kompressor som jag har testat för detta ändamål).

Köp två meec kompressorer, det blir billigare. 😛

Har en meec själv, funkar bra. Det enda negativa jag märkt är att luftfiltren sitter dumt till och trillar lätt av.

Det har du ju rätt i. Jag skulle bli förvånad om Stanleyn har dubbelt så lång teknisk livslängd.

Jämförelsen haltar lite.
Stanley: 3-fasmotor 4hk (startar lätt, inte så krävande mot elnätet), 345 l/m / 10 bar
Meec: 1-fasmotor 3hk (drar mycket ström vid start, 16A säkring krävs), 300 l/m / 8 bar

snaggletooth skrev:
Jämförelsen haltar lite.
Stanley: 3-fasmotor 4hk (startar lätt, inte så krävande mot elnätet), 345 l/m / 10 bar
Meec: 1-fasmotor 3hk (drar mycket ström vid start, 16A säkring krävs), 300 l/m / 8 bar
Fast den Stanley-kompressor som diskuterades var just en 1-fas 3hk V-twin kompressor, dock verkar den inte finnas kvar på Julas hemsida längre. Den verkar komma & gå lite in/ur deras sortiment. Själv missade jag första vändan när de körde den i ett rabatterat paket, men slog till direkt när den dök upp ett halvår senare.

Stanleyn är alltså en italiensk NuAir-kompressor i grunden (gulmålad & Stanley-brandad), här hittar du specifikationen på den.

snaggletooth skrev:
Håller inte riktigt med där, kompressorn som nämndes idag måste vara 3-fasmodellen, för det är den enda som kostar 5295:- [länk]
Du har så rätt, såg det nu.
I övrigt så drar 1-fas modellen mycket vid start - precis som du skriver, jag har märkt en viss tvekan när jag drar igång den & tanken nästan är fulladdad.
Själv tänker jag koppla in den på ett enskilt uppsäkrat uttag så att inte övrig utrustning råkar bli spänningslös.

Hej alla, är ny har på forumet.
Tänkte återuppliva denna tråden.
Funderar på att köpa ny kompressor och undrar vad ni har för erfarenheter? Lite köp råd helt enkelt.
Har en gammal kompressor i garaget men den låter som ett as och håller inte tycket. Använder den mest till att blåsa rent saker och pumpa däck. Vill kunna använda muttetdaragar och kanske spikpistol.
Vad tror ni om någon av dessa?
http://www.elspeciall.se/myshop_start.php?PRID=3488
Eller
http://www.velltra.se/produkt/kompressor-mft-750of-1hk-10l/
Eller ska man köpa en 3hk stanley eller bauhaus (herkules)

Jag behöver lite råd från Kompressor-nördarna här inne! :)

Jag är ute efter en ganska nätt flyttbar kompressor, oljefri och relativt tyst. Upp till 3000kr får den kosta. Ska använda kompressorn till allt från stombygge till mindre listarbete. Jag har inga krav på att den ska kunna skjuta mängder med spik snabbt, men ändå får det inte bli för mycket väntan på laddning. Kompressorn jag framförallt fastnat för är:
https://www.toolab.se/produkt/Senco-AC09210-Kompressor-1hp-10bar-Oljefri

Alternativt https://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=10621 som har en ganska trevlig spec och trevligt pris. 74db

Har även funderat på https://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5301 men den känns som den kanske har lite för dåligt med kräm och är inte superportabel.

Har jag missat något?

A
Jula har kampanj på en 24-liters stanley som visserligen låter som ett urspårande godståg. Annars finns deras 8+8l som verkar väldigt nätt och behändig.

Fördelen med den första du länkade är att den är oljefri.

Antingen en liten flyttbar kompressor, eller en stor och rejäl med långa slangar.

Emil_K skrev:
Antingen en liten flyttbar kompressor, eller en stor och rejäl med långa slangar.
Ja, jag håller med dig där. Tyvärr har jag begränsat med utrymme så en lite mindre är det som gäller. Ska kolla in Julas mindre.

EDIT: Julas 8+8 såg bra ut, men nästan 100db! Not in my house... ;)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.