Jag kopplar inte :drumroll:
Håller på att koppla pex till kallvatten. Det håller tätt mellan pexröret och den utvändiga gängan på Vatette kopplingen, men mellan den invändiga gängan på vatette kopplingen och kopplingen som satt till en t-koppling blir det inte tätt.
Nu har jag tagit loss båda och ser att det inte bottnar/trycker åt packningen. Är dessa inte kompatibla eller vet någon vad jag gör för fel?
Vatettekopplingen (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...plar-och-bussningar/klamringskoppling-034608/)
Kopplingen som satt i befintlig T-koppling, brevid Vatette ovan
Ihopaskruvade (utan packning) och det syns kanske dåligt men den "bottnar" inte
Andra sidan av Vatette kopplingen (som inte läcker! tror denna är rätt, inte platt så att klämringen kan gå in)
Även med packningen i och fullt inskruvad koppling så hör jag hur packningen hoppar runt när jag skakar lite på det 🙄
Tänkte bege mig till Jula igen men ingen aning om vad jag behöver köpa för att det ska passa rätt 😅 Alla råd uppskattas!
Håller på att koppla pex till kallvatten. Det håller tätt mellan pexröret och den utvändiga gängan på Vatette kopplingen, men mellan den invändiga gängan på vatette kopplingen och kopplingen som satt till en t-koppling blir det inte tätt.
Nu har jag tagit loss båda och ser att det inte bottnar/trycker åt packningen. Är dessa inte kompatibla eller vet någon vad jag gör för fel?
Vatettekopplingen (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...plar-och-bussningar/klamringskoppling-034608/)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingen som satt i befintlig T-koppling, brevid Vatette ovan
Logga in
Skapa konto
Ihopaskruvade (utan packning) och det syns kanske dåligt men den "bottnar" inte
Logga in
Skapa konto
Andra sidan av Vatette kopplingen (som inte läcker! tror denna är rätt, inte platt så att klämringen kan gå in)
Logga in
Skapa konto
Även med packningen i och fullt inskruvad koppling så hör jag hur packningen hoppar runt när jag skakar lite på det 🙄
Tänkte bege mig till Jula igen men ingen aning om vad jag behöver köpa för att det ska passa rätt 😅 Alla råd uppskattas!
Redigerat:
Ska du inte ha gängtejp eller lin till de där kopplingarna?
Det ser ju ut som vanliga rörkopplingar.
Det ser ju ut som vanliga rörkopplingar.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Glömde klicka skicka men jag åkte och köpte lin och provade. Vet inte riktigt om jag vågar skriva det, men ingen läcka än i alla fall!
Tack, livräddare är ni!
Tack, livräddare är ni!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Ja jag gjorde nåt sånt, inte med bågfilsblad men drog lite nätt med polygripen hehe. I morgon blir det att köpa ny klämringskoppling till pexen, sen hoppas jag att duschhelvetet håller tätt tills rummet ska totalrenoveras 😂
Tack igen! 🙏
Tack igen! 🙏
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fästa kopplingsdosa i appartdosa när skruvhålen inte passar
El -
AC startar inte på bilen - Ingen spänning till magnetkopplingen när man tryckt på knappen!?
Verktyg & Maskiner -
Med wifi försvinner internetuppkopplingen tvärt då och då. Gäller ej när datorn är sladdansluten!
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G