Byggahus.se
Hej!

Jag är ny på det här med att koppla nätverk…har två problem som uppkommit när jag ska dra nätverk/telefoni i vårt nybyggda hus. Jag har kopplat in fiber från stadsnätet och kommer köra bredband, tv och telefoni via bredbandet.

Har en splitter med dedikerade uttag för respektive tjänst. För TV drar jag kabel direkt från splitter, för telefoni går kabel från splitter till telefonidosa, från denna använder jag fördragna nätverkskablar i huset till telefonjack. För bredband kopplar jag direkt från splitter till trådlös router.


Fråga 1: inkoppling av telefoni
Sladd 1: från rätt uttag i splitter till telefonidosa.

Sen kommer 2 problem vid koppling av den fördragna nätverkskabeln till telefonidosa resp väggjack.
  • Problem 1: den fördragna nätverkskabeln har ju 8 ledare. RJ11 modularkontakt (som jag måste stoppa in i teleonidosan) har bara fyra "fack", vilka fyra kablar ska användas och i vilken ordning (färgmässigt)?
  • Problem 2: Har köpt infällt väggjack från Kjell & Co, http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=55946&path=589500000,628000000,634500000,635000000, på baksidan av denna finns fyra kontakter, men inte alls med samma färger som ledarna i nätverkskabel. Det är i tur ordning Svart, Röd, Grön och Gul. Vilka färger på nätverkskabel ska kopplas mot respektive färg?
Fråga 2: rätt färg i modularkontakten (nätverkskabel för TV), viktigt?
Bakgrund:
Har dragit nätverkskabel (Cat 5) i ett tomrör från splitter, började med vanlig ”fabrikskabel” med färdiga modularkontakter från splittern. Drog upp på vinden och såg så klart att det inte räckte. Skarvade med en ny ”fabrikskabel”, med ett ”mellanstycke” avsett för såna kopplingar. Dock gick modularkontakten på denna andra kabel inte in i det sista tomröret – kapade därför bort kontakten från kabeln för genomföring. Den stump med synliga ledare som kom ut i mitt vägguttag kopplade jag sedan in i en modularkontakt (har ett väggjack med sån koppling på baksidan).

  • Nu till frågan: Jag har mätt hastigheten på bredbandskollen och kom upp i ca 80 mb/s, helt ok! Men efter att ha läst om hur färgerna egentligen ska kopplas inser jag att jag har satt fel färgkombination i modularkontakten. Men det funkar ju i alla fall, spelar det nån roll? Har det betydelse när jag ska använda den för digital-tv via bredband? Har bara testat kopplingen med dator mot nätet ännu då digital-tvboxen inte anlänt än.
För info har jag kopplat så här (såg på en fabriksmonterad och tyckte färgerna såg ut så) i modularkontakten, från vänster:
1. Vit/Orange
2. Orange
3. Blå/vit
4. Blå
5. Grön/Vit
6. Grön
7. Brun/Vit
8. Brun

Har förstått att den korrekta kopplingen är:
1. Orange/Vit
2. Orange
3. Grön/Vit
4. Blå
5. Blå/Vit
6. Grön
7. Brun/Vit
8. Brun


Tacksam för förtydligande svar!


Hälsar David
 
Redigerat:
Har du bara kopplat lika fel i båda ändarna så ska det funka utmärkt ändå.
 
Nätverkskabeln för TV är en fabriksmonterad kontakt i ena änden. I den andra änden har jag monterat (med felaktig ordning en enligt färgkodningen) en modularkontakt.

Det är denna kabel som jag får 80 mb/s enlight bredbandskollen på...

Så det funkar ju uppenbarligen för datatrafik. Men har det nån betydelse?

Telefonen funkar dock inte alls ännu (fråga 1).
 
Troberg skrev:
Har du bara kopplat lika fel i båda ändarna så ska det funka utmärkt ändå.
Har provat detta en gång men funka ej bra eller igentligen inte alls! Viktigt att rätt färg är är på rätt plats, olika par är tvinnade med olika många varv och det påverkar funktionen i kabeln på nått sätt.
Den som kan mer om detta får gärna förklara mera....
 
har i alla fall löst nätverkskabeln till tv:n nu. eftersom det var dålig kontakt i kopplingarna för förlängning drog jag en ny hel kabel och satte nya modularkontakter (och rätt ordning på trådarna!).

dok har jag inte lyckats med telefonen ännu. det är ju fyra av ledarna som används - men eftersom färgkodningen på vägguttaget inte är alls samma finns det ju några möjligheter till olika kombinationer...
 
Det är den nedre av kopplingarna som är rätt.

Klassiskt så är blå/vit-blå till telefon (passar inte svensk seriekoppling)
Grön/vit-grön och ett av paren i ytterkanten används till ethernet.

Det är viktigt att man håller paren rätt, däremot vilken färg paren har har mindre betydelse.
Parens tvinning gör att ledningen tål störningar.
Tvinningen mellan paren har olika "stigning" för att inte påverka de andra paren så mycket.

Protte
 
Det är viktigt att koppla rätt!
Om man kopplar som i exempel ett så kommer signal och signal jord på olika par och man mister funktionen med partvinning.

I 10Base-T och 100Base-T används paren på stift 1,2,3 och 6, i 1000Base-T används samtliga par

/Christoffer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.