Måste byta ut vår gamla pelletsbrännare, har idag en Pellex.
Vilken brännare är idag att föredra?
Någon som har lite erfarenheter att dela med sig om brännare och återförsäljare?
Kan tillägga att jag är rätt så ovetande om detta ämne då jag nyss köpt hus.

Hej...
2 st Iwabo har min kompis och han är jätte nöjd med sina, en i varje fastighet.
fungerar perfekt.
Eti..

Jag har en Janfire NH. Den är självrengörande. Funkar bra, blir aldrig några tjuvstopp. Har fått byta brännarkopp två gånger på 7 år. Den kostar 3000:-. Annars inga problem.

• Gilla
DYEUffe
  • Laddar…
Jag har en Iwabo Villa S1X som funkar kanonbra. Har inte haft ett problem sedan den köptes för 3 år sedan. Köper du S2an är den dessutom självrengörande.

Mvh

Vad har du för panna? Nödvändigt att veta innan man funderar på brännare.
Kan du sätta dit brännaren själv blir det oftast billigast och bäst.
Blir dyrt att hänga upp allting på en återförsäljare som kanske inte alls har intresse för pelletseldning.

Redigerat:
  • Gilla
DYEUffe
  • Laddar…
Bequem ska du ha, den är bäst.

Mrpellets hade visst bra pris på den nyligen.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Jo på pellets.info finns massor med info om alla brännare och några till ;)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Tack för alla svar, dom bästa svaren är dom där det står vilka problem man råkat ut för, då vet man vad man kan ha att vänta sig.
Jag kommer att montera brännaren själv, och pannan är en Joker - Värmebaronen (står det på båden den och manualen) ser ingen modellbeteckning på något av ställena.

/Uffe

Då är det en rent framåtbrinnande brännare du behöver och ingenting annat. :)
Både PellX och Värmebaronens egen brännare Vikingbio är olämpliga för den pannan då de avger för hög effekt. Titta i pannans tuber om det sitter några turbulatorer där eller om dom är avkapade.
Viktigt att alla turbulatorer sitter i till sin fulla längd för pannans verknigsgrad.
Omkring 13-14 kW effekt är lagom för den pannan och då får man välja brännare därefter.
Ska man ha en modern brännare finns inte så mycket att välja på heller.
Hade du tänkt dig begagnad eller ny?

Finns Eurofire. en beprövad brännare med modern digital PLC styrning. går att få tag på både begagnad och ny. Brännarkassetten (rostret) får man se upp med. Kostar 2400 nytt.
En ny Eurofire med 1,7 meter skruv kostar omkring 18500. Eurofire finns inte med automatisk uraskning. Maxeffekt 20 kW men går bra att köra på 13 kW också.

Finns Bionordic Viking B16 (som begagnad). Ny heter brännaren numera BioBjörn, är modifierad lite och tillverkas av Energibiten.se. Mekaniskt är brännarna nästan exakt samma men styrningen är annorlunda på BioBjörn. Rostret kostar här 625 och håller i 5-6 år vid normal eldning.
BioBjörn kostar 19000 med 2 meter skruv och har automatisk askrengöring.
Maxeffekt 16-18 kW men går bra också vid låg effekt.

Det är sällan någon av de här brännarna orsakar problem eller stora kostnader då konstruktionen är bra och genomtänkt fån början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.