Dom senaste dagarna har jag sprungit på ett par Arbogamaskiner (ej till salu) som jag passade på att klämma lite på. Måste säga att även dessa kändes tämligen glappa med spindeln långt ner. Kanske inte riktigt som en Meec men inte långt ifrån. I övrigt är det såklart mer gedigna pjäser..

SaabAero skrev:
Dom senaste dagarna har jag sprungit på ett par Arbogamaskiner (ej till salu) som jag passade på att klämma lite på. Måste säga att även dessa kändes tämligen glappa med spindeln långt ner. Kanske inte riktigt som en Meec men inte långt ifrån. I övrigt är det såklart mer gedigna pjäser..
Då är de slitna. Jag vet dock inte om man själv kan göra något åt det eller om det går att justera på något vis. En frisk maskin glappar inte.

Nej, en frisk Arboga glappar inte. Kan vara en anledning till prutmån annars kanske?

Nej, det ska inte glappa, frågan är om det är något man vill ha ens till ett lägre pris. Vissa saker kan man ju byta, men hur det är med det där vet jag inte.
Kanske finns några packboxar eller dylikt man kan dra åt?

För övrigt verkar det finnas en väldigt stark korrelation mellan maskinens kvalitet och vikten. Om två maskiner har samma specar och den ena väger dubbelt så mycket, är det så gott som alltid den tyngre som är bättre. Kanske inget under precis, men värt att tänka på innan man skippar beggade äldre saker och rusar iväg till Biltema.

Blev oneklligen lite fundersam när jag upptäckte glappet på dessa maskiner som båda motsvarar det jag letar... Risken med dessa gamla maskiner är att dom redan är utslitna flera gånger om och i det läget är det frågan om inte en ny Kinamaskin för 1/3 av priset är ett bättre köp.

Jakten går vidare :)

Värt att tänka på är att inte leta efter FÖR gamla Arboga. Reservdelar kan det bli svårt med. Jag har två Arbogamaskiner i min slöjdsal, den gamla är minst 45 år och den "nya" är troligtvis 39 år, då slöjdsalen byggdes. Den gamla maskinen behövde en reservdel (returfjäder) och jag hade tur, det var den sista de hade.

Optimum som säljes av Autmatic Production är av bätre kvalite har jag hört har ej själv klämt på dom.

Mvh Pär H

pär h skrev:
Optimum som säljes av Autmatic Production är av bätre kvalite har jag hört har ej själv klämt på dom.

Mvh Pär H
Kan nog stämma.
Jag köpte ett par chuckar av dem till min Arboga och de var av mycket hög kvalitet.

Ingen som har erfarenhet av Nelswell ?
Brådskar lite eftersom jag fått nys om en sådan.
Förutom infon på typskylten har den ca 100mm pelare, 3-fasmotor och har rätt många år på nacken.
Google ger ingen vidare hjälp men ett spår kan vara en Kinesisk firma med namnet Nelswell som avregistrerades -02.

Någon som har en uppfattning om kvalitén på 10-20år gamla Asienmaskiner kontra dagen maskiner? Var det bättre eller sämre förr?

Du får väl åka dit och känna in glappet helt enkelt? Ta med ett eget långt borrstål av bra kvalitet (rakt) som du monterar i chucken och se om spetsen ritar ringar i materialet eller håller sig centrerad.

"Någon som har en uppfattning om kvalitén på 10-20år gamla Asienmaskiner kontra dagen maskiner? Var det bättre eller sämre förr?"

Jooo, sådär... Den där Neswell ser ut som en maskin byggd i Taiwan av en firma som heter Rexon. Grejen med Rexon är, att de har varit i branschen länge och bygger maskiner som är lite bättre än de andra. DVS, att det funkar inte riktigt att jämföra de med lågprisskiten på postorderföretag.

Och jo, det var nog bättre förr, kanske i synnerhet vad gäller maskiner.

Den där Neswell ser ut att vara byggd 1977-- säger det inte dig något? Den är gammal för att den är relativt välgjord. Kinaskit skulle skramlat sönder för länge sedan.

Så jo, den skall du nog absolut ha på intresselistan. Leta på baksidan, motorn, undersidan osv efter mer tillverkningsinfo.

Vad gäller slitna Arboga osv, bör man kanske ha i håg att det är relativt svårt att slita ut en Arboga. Däremot är det ganska gott om sådana som är dåligt underhållna. Det finns ju alltså justerskruvar och smörjnipplar; det är dock inte alltid någon som bryr sig om att se efter.

.

Tackar Tumstocken för svaret!
Verkar som vi är inne på samma spår.
Den finns inom rimligt avstånd så det lär nog bli en liten tur inom kort :)

Nelswell var en rejäl pjäs :wow:
Tror inte det räcker med 2 gubbar för att lyfta upp den på släpet men med traktor ska det nog gå...

Kikade även på en modernare Hollänsk lågprismaskin och den var verkligen som visp. Vibrerade och skakade rejält. Verkade vara motorn som var problemet på den maskinen.

Klämde på ytterligare en Arboga. Även denna var glapp, ungefär i klass med Nelswell men den ger ett helt annat kvalitetsintryck. Blir väl att leva med Nelswell tills jag snubblar över en tight Arboga :D

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.