Dom senaste dagarna har jag sprungit på ett par Arbogamaskiner (ej till salu) som jag passade på att klämma lite på. Måste säga att även dessa kändes tämligen glappa med spindeln långt ner. Kanske inte riktigt som en Meec men inte långt ifrån. I övrigt är det såklart mer gedigna pjäser..
Då är de slitna. Jag vet dock inte om man själv kan göra något åt det eller om det går att justera på något vis. En frisk maskin glappar inte.SaabAero skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Nej, det ska inte glappa, frågan är om det är något man vill ha ens till ett lägre pris. Vissa saker kan man ju byta, men hur det är med det där vet jag inte.
Kanske finns några packboxar eller dylikt man kan dra åt?
För övrigt verkar det finnas en väldigt stark korrelation mellan maskinens kvalitet och vikten. Om två maskiner har samma specar och den ena väger dubbelt så mycket, är det så gott som alltid den tyngre som är bättre. Kanske inget under precis, men värt att tänka på innan man skippar beggade äldre saker och rusar iväg till Biltema.
Kanske finns några packboxar eller dylikt man kan dra åt?
För övrigt verkar det finnas en väldigt stark korrelation mellan maskinens kvalitet och vikten. Om två maskiner har samma specar och den ena väger dubbelt så mycket, är det så gott som alltid den tyngre som är bättre. Kanske inget under precis, men värt att tänka på innan man skippar beggade äldre saker och rusar iväg till Biltema.
Blev oneklligen lite fundersam när jag upptäckte glappet på dessa maskiner som båda motsvarar det jag letar... Risken med dessa gamla maskiner är att dom redan är utslitna flera gånger om och i det läget är det frågan om inte en ny Kinamaskin för 1/3 av priset är ett bättre köp.
Jakten går vidare
Jakten går vidare
Värt att tänka på är att inte leta efter FÖR gamla Arboga. Reservdelar kan det bli svårt med. Jag har två Arbogamaskiner i min slöjdsal, den gamla är minst 45 år och den "nya" är troligtvis 39 år, då slöjdsalen byggdes. Den gamla maskinen behövde en reservdel (returfjäder) och jag hade tur, det var den sista de hade.
Ingen som har erfarenhet av Nelswell ?
Brådskar lite eftersom jag fått nys om en sådan.
Förutom infon på typskylten har den ca 100mm pelare, 3-fasmotor och har rätt många år på nacken.
Google ger ingen vidare hjälp men ett spår kan vara en Kinesisk firma med namnet Nelswell som avregistrerades -02.
Någon som har en uppfattning om kvalitén på 10-20år gamla Asienmaskiner kontra dagen maskiner? Var det bättre eller sämre förr?
Brådskar lite eftersom jag fått nys om en sådan.
Förutom infon på typskylten har den ca 100mm pelare, 3-fasmotor och har rätt många år på nacken.
Google ger ingen vidare hjälp men ett spår kan vara en Kinesisk firma med namnet Nelswell som avregistrerades -02.
Någon som har en uppfattning om kvalitén på 10-20år gamla Asienmaskiner kontra dagen maskiner? Var det bättre eller sämre förr?
Du får väl åka dit och känna in glappet helt enkelt? Ta med ett eget långt borrstål av bra kvalitet (rakt) som du monterar i chucken och se om spetsen ritar ringar i materialet eller håller sig centrerad.
"Någon som har en uppfattning om kvalitén på 10-20år gamla Asienmaskiner kontra dagen maskiner? Var det bättre eller sämre förr?"
Jooo, sådär... Den där Neswell ser ut som en maskin byggd i Taiwan av en firma som heter Rexon. Grejen med Rexon är, att de har varit i branschen länge och bygger maskiner som är lite bättre än de andra. DVS, att det funkar inte riktigt att jämföra de med lågprisskiten på postorderföretag.
Och jo, det var nog bättre förr, kanske i synnerhet vad gäller maskiner.
Den där Neswell ser ut att vara byggd 1977-- säger det inte dig något? Den är gammal för att den är relativt välgjord. Kinaskit skulle skramlat sönder för länge sedan.
Så jo, den skall du nog absolut ha på intresselistan. Leta på baksidan, motorn, undersidan osv efter mer tillverkningsinfo.
Vad gäller slitna Arboga osv, bör man kanske ha i håg att det är relativt svårt att slita ut en Arboga. Däremot är det ganska gott om sådana som är dåligt underhållna. Det finns ju alltså justerskruvar och smörjnipplar; det är dock inte alltid någon som bryr sig om att se efter.
.
Jooo, sådär... Den där Neswell ser ut som en maskin byggd i Taiwan av en firma som heter Rexon. Grejen med Rexon är, att de har varit i branschen länge och bygger maskiner som är lite bättre än de andra. DVS, att det funkar inte riktigt att jämföra de med lågprisskiten på postorderföretag.
Och jo, det var nog bättre förr, kanske i synnerhet vad gäller maskiner.
Den där Neswell ser ut att vara byggd 1977-- säger det inte dig något? Den är gammal för att den är relativt välgjord. Kinaskit skulle skramlat sönder för länge sedan.
Så jo, den skall du nog absolut ha på intresselistan. Leta på baksidan, motorn, undersidan osv efter mer tillverkningsinfo.
Vad gäller slitna Arboga osv, bör man kanske ha i håg att det är relativt svårt att slita ut en Arboga. Däremot är det ganska gott om sådana som är dåligt underhållna. Det finns ju alltså justerskruvar och smörjnipplar; det är dock inte alltid någon som bryr sig om att se efter.
.
Nelswell var en rejäl pjäs :wow:
Tror inte det räcker med 2 gubbar för att lyfta upp den på släpet men med traktor ska det nog gå...
Kikade även på en modernare Hollänsk lågprismaskin och den var verkligen som visp. Vibrerade och skakade rejält. Verkade vara motorn som var problemet på den maskinen.
Klämde på ytterligare en Arboga. Även denna var glapp, ungefär i klass med Nelswell men den ger ett helt annat kvalitetsintryck. Blir väl att leva med Nelswell tills jag snubblar över en tight Arboga
Tror inte det räcker med 2 gubbar för att lyfta upp den på släpet men med traktor ska det nog gå...
Kikade även på en modernare Hollänsk lågprismaskin och den var verkligen som visp. Vibrerade och skakade rejält. Verkade vara motorn som var problemet på den maskinen.
Klämde på ytterligare en Arboga. Även denna var glapp, ungefär i klass med Nelswell men den ger ett helt annat kvalitetsintryck. Blir väl att leva med Nelswell tills jag snubblar över en tight Arboga
Här är det auktion på en begagnad Strand pelarborrmaskin. https://www.netauktion.se/auction/product/pelarborrmaskin-strand-s-68/
eller en arboga.
https://www.netauktion.se/auction/product/pelarborrmaskin-arboga-gl2508/
De lär nog kosta några kronor när auktionen är färdig........
eller en arboga.
https://www.netauktion.se/auction/product/pelarborrmaskin-arboga-gl2508/
De lär nog kosta några kronor när auktionen är färdig........
Redigerat:

