Kontrollfråga här i forumet...
En trädgårdspump av typen a la bifogat foto, visst kan ha en sådan konstant På?
D v s man behöver inte sätta "Power off" på den när man inte skall ha/pumpa vatten? ("Vattenkranen stängd.")
En trädgårdspump av typen a la bifogat foto, visst kan ha en sådan konstant På?
D v s man behöver inte sätta "Power off" på den när man inte skall ha/pumpa vatten? ("Vattenkranen stängd.")
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 718 inlägg
Nja, det är inte så lyckat. Pumpen kommer väl inte få kylning om den inte får spola ur något vatten.
Har hört/läst "konstruerad för kontinuerlig drift" för modellen men blir just inte klok på betydelsen.S stugan_i_skogen skrev:
Vad är det för typ av pump man skall ha, söka efter? (Hydrofor eller vad...?)
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 718 inlägg
Den första pumpen är bättre om du ska pumpa mycket vatten under en lång tid men den klarar inte av att "gå torr". Så länge den är på så pumpar den. Ska du t.ex. vattna under lång tid kan den vara bra men du behöver styra den med elförsörjningen.
Pumpautomaten jobbar efter att behålla ett visst tryck i tanken och slår på och av vid ett visst tryck. Den är bättre om du ska ta ut mindre mängder vatten och fylla kannor osv. Om du använder den till bevattning kommer den att starta och stanna väldigt ofta och det kan slita onödigt mycket på pumpen.
Välj pump beroende på vad du tänkt att använda den till helt enkelt.
Pumpautomaten jobbar efter att behålla ett visst tryck i tanken och slår på och av vid ett visst tryck. Den är bättre om du ska ta ut mindre mängder vatten och fylla kannor osv. Om du använder den till bevattning kommer den att starta och stanna väldigt ofta och det kan slita onödigt mycket på pumpen.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 718 inlägg
Det där var ett bra svar, önskar jag skrivit det självD dybeck skrev:Den första pumpen är bättre om du ska pumpa mycket vatten under en lång tid men den klarar inte av att "gå torr". Så länge den är på så pumpar den. Ska du t.ex. vattna under lång tid kan den vara bra men du behöver styra den med elförsörjningen.
Yes så är det ju (produkt vs användningsområde)!D dybeck skrev:Den första pumpen är bättre om du ska pumpa mycket vatten under en lång tid men den klarar inte av att "gå torr". Så länge den är på så pumpar den. Ska du t.ex. vattna under lång tid kan den vara bra men du behöver styra den med elförsörjningen.
Å nu vet jag vilken modell jag skall köpa, för just det här behovet. ("Konstant påslagen", men där vatten bara tas då och då.)
Parallellt så vill jag också ha så stort tryck "som möjligt", d v s hade det funkat med den förstnämnda modellen (med högre kapacitet) så hade det varit än bättre. Men det bör räcka med numero två.
App-app-app. Är det tryck du vill ha så får du kolla vad den säger om det. 3 bar är bra. Vissa pumpar, t ex av impellertyp? Ger jättehögt flöde men inget tryck. Det vill säga, den kan inte lyfta vattnet utan bara skyffla den under lågt tryck.
Öppnings- och Stängningstryck ( till-och-frånslagstryck för pumpen ) ställer man med skruvar inuti tryckvakten. Med de data du har, så kan du teoretiskt ställa mellan "nästan 0" ( 0,2) för tillslag och nästan 4,8 för frånslag av pumpen. OBS att lufttrycket ska vara "lite under" ( kanske 0,2 bar) tillslagspunkten du valt och att ju högre frånslagspunkt du väljer, desto högre sluttryck får du, men riskerar också att du inte kommer till frånslag, utan att pumpen går hela tiden. Därför är det normalt att fabriksinställningen för drift ofta är mellan 1,8 och 3,2 bar.S Tommy66 skrev:
Så bra, då ska man kunna ställa in det själv också - om man önskar andra värden än från fabrik.HasseTeknik skrev:
Öppnings- och Stängningstryck ( till-och-frånslagstryck för pumpen ) ställer man med skruvar inuti tryckvakten. Med de data du har, så kan du teoretiskt ställa mellan "nästan 0" ( 0,2) för tillslag och nästan 4,8 för frånslag av pumpen. OBS att lufttrycket ska vara "lite under" ( kanske 0,2 bar) tillslagspunkten du valt och att ju högre frånslagspunkt du väljer, desto högre sluttryck får du, men riskerar också att du inte kommer till frånslag, utan att pumpen går hela tiden. Därför är det normalt att fabriksinställningen för drift ofta är mellan 1,8 och 3,2 bar.
(Återförsäljarens kundtjänst svarade nu - och de hade inga andra uppgifter än jag själv, d v s så som specan ovan. De kunde m a o inte svara på den frågan.)
Jag hänger med på allt det du skriver, förutom lufttrycket ska vara "lite under" (kanske 0,2 bar) tillslagspunkten du valt.
Som jag ser det just nu - utifrån mina specifika behov - så skulle jag då vilja ställa in det för tillslag/öppning vid 3 bar och för frånslag/stängning vid 4 bar. Låter görligt då.
Ja och i sådana fall, så ska lufttrycket i tanken ( vid avstängd pump och "öppna kranar" d.v.s. systemet trycklöst på vattensidan ) vara (3-0,2) d.v.s. c:a 2,8 bar. Biltema rekommenderar tydligen i manualen en diff på 0,3 så då blir det c:a 2,7 i vilolufttryck.S Tommy66 skrev:Så bra, då ska man kunna ställa in det själv också - om man önskar andra värden än från fabrik.
(Återförsäljarens kundtjänst svarade nu - och de hade inga andra uppgifter än jag själv, d v s så som specan ovan. De kunde m a o inte svara på den frågan.)
Jag hänger med på allt det du skriver, förutom lufttrycket ska vara "lite under" (kanske 0,2 bar) tillslagspunkten du valt.
Som jag ser det just nu - utifrån mina specifika behov - så skulle jag då vilja ställa in det för tillslag/öppning vid 3 bar och för frånslag/stängning vid 4 bar. Låter görligt då.
Exempel på hur tryckvakten kan se ut och justeras kan du se här :
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjXhOzAtfD2AhXqsYsKHUiZB2MQFnoECAUQAQ&url=https://malmbergsprod.blob.core.windows.net/web/products/3828546/pdf/3828546.pdf&usg=AOvVaw2knrvI4yLFjDb_UUQQa6fj
Redigerat: