4 461 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Kompressor vs mutterdragare
Sida 1 av 2
Halloj!
Jag tycker det är rätt svårt att förstå sig på kompressor vs mutterdragare... Det finns få exempel online på vilken mutterdragare som passar vilken kompressor.
Jag har inköpt denna kompressor:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...orer/verkstadskompressorer/kompressor-022544/
Samt denna mutterdragare:
https://duab.se/garage-verkstad/try...tyg/ingersoll-rand-1-2-2235qxpa-mutterdragare
Jag har sedermera en 10m (10mm innerdiameter) PVC kompressorslang.
Jag tycker inte det känns som jag får tillräckligt med tryck ur pickan... När jag kör "backen" så drar den på rejält, men när ändrar till åtdragningsläget tycker jag den låter lite trött - som att den inte får tillräckligt med luft. Det finns 4 lägen på pickan men tycker den låter likadant i alla lägen.
Är kompressorn och mutterdragaren vettigt kompatibla med varandra? Jag förstår såklart att en ännu dyrare och bättre kompressor ger bättre resultat, men de är minst 3 gånger så dyra.
Jag tycker det är rätt svårt att förstå sig på kompressor vs mutterdragare... Det finns få exempel online på vilken mutterdragare som passar vilken kompressor.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...orer/verkstadskompressorer/kompressor-022544/
https://duab.se/garage-verkstad/try...tyg/ingersoll-rand-1-2-2235qxpa-mutterdragare
Jag tycker inte det känns som jag får tillräckligt med tryck ur pickan... När jag kör "backen" så drar den på rejält, men när ändrar till åtdragningsläget tycker jag den låter lite trött - som att den inte får tillräckligt med luft. Det finns 4 lägen på pickan men tycker den låter likadant i alla lägen.
Är kompressorn och mutterdragaren vettigt kompatibla med varandra? Jag förstår såklart att en ännu dyrare och bättre kompressor ger bättre resultat, men de är minst 3 gånger så dyra.
Tycker knappast det finns grövre slangar än 10mm innerdiameter? Inte har jag hittat någon iallafall. Skulle kunna använda en kortare slang också för den delen.C cpalm skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
10 mm är 3/8, nästa steg är 1/2 tum, eller varför inte 3/4 tum, kan vara bra om man har en krävande mutterknack... https://gelins-kgk.se/produkt/tryckluftsslang-3-4-20mm/
Men för totalt 13000 spänn kunde du fått rätt mycket batteridriven mutterknack och batterier... Tryckluft är lite grann på väg ut skulle jag säga....
Men för totalt 13000 spänn kunde du fått rätt mycket batteridriven mutterknack och batterier... Tryckluft är lite grann på väg ut skulle jag säga....
Tack för länken! Då blir det 19/20mm innerdiameter då istället. Men då lär jag behöva köpa egna kopplingar och det är ju rena djungeln det med.Dan_Johansson skrev:
Nu hade jag turen att jag köpte kompressorn på julrabatt för 5000kr och mutterpickan på Amazon för 1900kr så 6900kr kändes ändå överkomligt för någorlunda vettiga prylar.
Aha, 10 mm innerdiameter. Ja, då borde inte slangen vara något problem. Du har inte tryckregulatorn nerskruvad på kompressorn?
Själva kompressorn i sig har inte så mycket med saken att göra, då pickan jobbar mot tanken. Du behöver en riktigt rejäl kompressor för att kunna leverera luften pickan behöver kontinuerligt. Men nu kör man ju inte en mutterdragare kontinuerligt, så det enda är att du får vänta längre på att kompressorn skall bygga upp trycket i tanken.
Själva kompressorn i sig har inte så mycket med saken att göra, då pickan jobbar mot tanken. Du behöver en riktigt rejäl kompressor för att kunna leverera luften pickan behöver kontinuerligt. Men nu kör man ju inte en mutterdragare kontinuerligt, så det enda är att du får vänta längre på att kompressorn skall bygga upp trycket i tanken.
För extra tydlighet köpte jag denna exakt slang:C cpalm skrev:Aha, 10 mm innerdiameter. Ja, då borde inte slangen vara något problem. Du har inte tryckregulatorn nerskruvad på kompressorn?
Metabo Tryckluftsslang Super Air Euro 10 mm x 15,5 mm/10 m (0901056056) Längd: 10 m, inre Ø: 10 mm, yttre Ø: 15,5 mm
Nej... Kompressorn slår ifrån på 9 bar och jag ställde in tryckregulatorn på samma tryck ut i slangen (dvs fullt "öppen"). När jag väl maxar pickan så går den ner på ca 6 bar vid full tank. Tycker ändå den låter lite slö...
Nu använder jag ju inte mutterdragaren i en verkstad och har inget emot att vänta en liten stund mellan varven. Syftet är i det stora hela endast däckbyte.A Amarace skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 557 inlägg
Väldigt konstigt att den går bättre på ena hållet än andra tycker jag, Har du någon bekant eller nån känning med större kompressor så du skulle kunna provköra den där?R roniish skrev:Halloj!
[länk]
[länk]
Skulle tro att regulatorn ger för dåligt luftflöde. Har en liknande uppsättning som dig, fast med en 24l 1500kr kompressor. Inga problem efter jag bytte till en riktig regulator. Visst, får låta kompressorn jobba upp trycket, och det går ju inte att köra länge, men kraften är det inga fel på. Kör normalt med 3/8" slang, men blir markant skillnad med 1/2".
Du har helt rätt. Jag testade precis att koppla in slangen i inspektionsporten (alltså förbipassera regulatorn och gå direkt in i tanken) och satan vilket tryck det blir. Nu har jag fokat mycket på PSI pga amerikanska YouTube-videos men via regulatorn och en 3/8 10m slang så kommer jag inte över 75PSI ens med full tank.S senkomat skrev:Skulle tro att regulatorn ger för dåligt luftflöde. Har en liknande uppsättning som dig, fast med en 24l 1500kr kompressor. Inga problem efter jag bytte till en riktig regulator. Visst, får låta kompressorn jobba upp trycket, och det går ju inte att köra länge, men kraften är det inga fel på. Kör normalt med 3/8" slang, men blir markant skillnad med 1/2".
Antingen så kör jag just mutterdragaren via inspektionsporten och resten via regulatorn eller så får jag försöka med antingen en 1/2" 5m slang eller byta regulatorn. Vet inte riktigt vad som blir bäst...
Bra, problemet verkar identifierat. Har nästan exakt samma picka (2235QTiMAX), använder den oftast med 20m 3/8"-slang och upplever den inte som "klen". Men då har jag 10 bar på kompressorsidan. 6 bar räcker uppenbarligen inte, åtminstone inte med den slangen.
Jag skulle byta regulator, tycker det är rätt ofta man vill skruva upp den till max vad tanken kan ge.
För övrigt är den konstruerad så att den är lite effektivare i backläget vs. framåtläget. Skillnaden på pappret är minimal och jag har aldrig uppmärksammat någon skillnad, men det kanske är en naturlig förklaring till att den beter sig lite olika i fram vs. back?
Jag skulle byta regulator, tycker det är rätt ofta man vill skruva upp den till max vad tanken kan ge.
För övrigt är den konstruerad så att den är lite effektivare i backläget vs. framåtläget. Skillnaden på pappret är minimal och jag har aldrig uppmärksammat någon skillnad, men det kanske är en naturlig förklaring till att den beter sig lite olika i fram vs. back?
Redigerat:
För min del så var skillnaden inte märkbar alls mellan bakåt och framåt nu när jag kopplade förbi regulatorn. Däremot när jag gick genom regulatorn så var det slött som bara den i framåtläge... Jag är dock rädd att kompressorn nu saftar på med mer än 90PSI som står på mutterpickan så funderar på att koppla på en manometer emellan för att se vad jag faktiskt får ut.C cpalm skrev:Bra, problemet verkar identifierat. Har nästan exakt samma picka (2235QTiMAX), använder den oftast med 20m 3/8"-slang och upplever den inte som "klen". Men då har jag 10 bar på kompressorsidan. 6 bar räcker uppenbarligen inte, åtminstone inte med den slangen.
Har du något förslag på regulator man skulle kunna byta till?