Är i slutfasen på en total köksrenovering.
Nu när fläkten ska upp så tycker jag standard höjden (65 cm) från spis känns lite kort, fläkten skulle hamna väldigt lågt i mitt tycke... Vill gärna inte böja mig in under fläkten för att se maten.

Ni som satt era fläktar lite högre på vilken höjd från spisen har ni då?

Fläkten (90 cm bred) och 50 cm djup) hänger fritt på väggen och har inga skåp att förhålla sig till.
http://www.vitvarumaklarna.se/produkt/AG90

Hänger över spisen en 90 cm spis
http://bagarenochkocken.se/vitvaror/spisar/smeg-induktionsspis-90-cm-c92ipx8-dubbelugn-rostfritt/
 
Vi satte fläkten lite högre (kan inte mäta just nu, men det är nog ca 70 cm från spisen) och den suger bra även där. Man skall nog tänka på att inte sätta den så högt att belysningen bländar den kortaste kocken i familjen :-)
 
  • Gilla
Villa 1948
  • Laddar…
Vi hängde vår på 75cm höjd. En fjäråskupa med 95cm bredd över en 70cm häll. Dock hänger den i princip utom synhåll när man står vide den så jag har faktiskt slagit huvudet i hörnorna ett par gånger redan. Det är inga skåp intill.
Men annars funkar det bra...
 
  • Gilla
danielsjbrg
  • Laddar…
65cm låter högt :-) I vår lägenhet, byggd 2001, så har vi en frihängande fläkt på ca 50cm höjd från spisen.

Tog ett tag innan man vande sig.... Nu tycker jag det är helt OK. Man ser ovansidan på kastruller även på de bortersta plattorna.

Men visst, om jag gjorde om fläkt-upphängningen så skulle jag nog tycka att 65 cm var rätt OK...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.