Hej !
Jag skulle vilja ha era råd om hur jag kan lösa detta problem. Röret som kommer ut från köksfläkten är 16 cm stort. Hur kan jag ansluta det till ventilationsutloppet utanför taket? Jag försökte mäta dess storlek och det var ungefär 25 x 27 cm, rektangulärt i formen.
Hur isolerar man den termiskt? Kan du ange namn och storlekar på de nödvändiga delarna?

• Rektangulärt ventilationsutlopp genom träpanel, ca 25x27 cm, för köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsutlopp med rektangulär form på insidan av ett trätak, delvis skadat runt kanterna, för anslutning till köksfläkt.
    Skapa konto
  • Närbild av änden på ett cirkulärt köksfläktsrör som har en grov yta och syftar till att kopplas till ett rektangulärt ventilationsutlopp.
    Skapa konto
T tracker skrev:
Isolera hela röret med brandskyddsmatta
[länk]

Stick upp ett isolerat rör i stosen och skarva med befintligt rör och isolera.
Tack för din interaktion och hjälp. Detta gäller isolering. Har du någon aning om hur jag kan ansluta röret med 16 cm diameter till den rektangulära skorstenen (takhuv)? Är det normalt att takhuv är ihålig?

Du ska inte ansluta något, utan ventilationsröret med isolering ska träs upp i den fyrkantiga stosen, diameter 16cm +5+5 cm matta blir 26cm, borde inte vara något problem att trä upp i stosen.
Bara att sluta 10-15cm från toppen.
Skjut upp den så du kan trä på en skarv att ansluta till befintligt rör.
Du måste alltså köpa mer rör + en skarv + isolering samt najtråd

• Gilla
Alengineer
  • Laddar…
T tracker skrev:
Du ska inte ansluta något, utan ventilationsröret med isolering ska träs upp i den fyrkantiga stosen, diameter 16cm +5+5 cm matta blir 26cm, borde inte vara något problem att trä upp i stosen.
Du måste alltså köpa mer rör + en skarv + isolering
T tracker skrev:
Du måste alltså köpa mer rör + en skarv + isolering samt najtråd
"Tja!
Kan jag använda ALUKANAL FLEXIT utdragbar Ø160 mm och slangklämma med isolering,
eller måste jag använda SPIRALRÖR EUROPLAST 160x2000 mm med BÖJ EUROPLAST 90° Ø160 mm,
eftersom skorstenöppningen och röret inte ligger mitt emot varandra?"

• Bild av ett spiralrör Europlast 160x2000 mm för ventilationssystem, med text om gratis frakt och rekommenderade tillbehör.
    Skapa konto
  • Slangklämma av märket FLEXIT i storlek 60-175 mm, visas på en produktsida för onlinebeställning.
    Skapa konto
  • Flexibel ventilationskanal ALUKANAL FLEXIT, utdragbar, Ø160 mm i aluminium, visas på en produktsida för inköp online.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.