9 770 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Kokpunkt i värmesystem.
Hittade den här:
http://www.csgnetwork.com/h2oboil2calc.html
Men om man matar 1000 mBar blir det ju 99.6 C vilket är kokpunkten vid atmosväriskt tryck, så om jag då lägger till 1500 mBar som man kan ha i systemet när det närmar sig kokpunkten så får jag fram 145 C, eller vid 1000+1000 mBar 130 C
Stämmer det verkligen? Skulle jag kunna värma vattnet till 125 C utan att det kokar om jag har 1 Bar i systemet?
Jag förstår ju själv att det inte skulle vara så bra om det går läck någonstanns och trycket sjunker om 1500L vatten plötligt vill bli än jävla massa gas istället.
http://www.csgnetwork.com/h2oboil2calc.html
Men om man matar 1000 mBar blir det ju 99.6 C vilket är kokpunkten vid atmosväriskt tryck, så om jag då lägger till 1500 mBar som man kan ha i systemet när det närmar sig kokpunkten så får jag fram 145 C, eller vid 1000+1000 mBar 130 C
Stämmer det verkligen? Skulle jag kunna värma vattnet till 125 C utan att det kokar om jag har 1 Bar i systemet?
Jag förstår ju själv att det inte skulle vara så bra om det går läck någonstanns och trycket sjunker om 1500L vatten plötligt vill bli än jävla massa gas istället.
Jag har för mig att de på jobbet matar ut typ 115-130 c på ledningarna från pancentralen .
Kan ta reda på va de har för temp . Fast det är ju lite skilnad på annläggningar !!
Vi snackar stor anläggning här som ska försörja sågverkets virkestorkar med massor med värme samt fjärrvärrme . Men ändå .
Själv håller jag på att testa gränserna lite med min vattenmantlade kamin och har väll matat ut 105 c som mest . Man vill ju veta hur högt man kan gå utifall det blir riktigt kallt :wow:
Kan ta reda på va de har för temp . Fast det är ju lite skilnad på annläggningar !!
Vi snackar stor anläggning här som ska försörja sågverkets virkestorkar med massor med värme samt fjärrvärrme . Men ändå .
Själv håller jag på att testa gränserna lite med min vattenmantlade kamin och har väll matat ut 105 c som mest . Man vill ju veta hur högt man kan gå utifall det blir riktigt kallt :wow:
Jag letade fram min gamla Hermodskurs i Beskrivande maskinlära där man kan läsa att tryck och temperatur alltid hänger ihop. Sålunda är temperaturen vid 0 kg övertryck 100°C
1 kg = 120°C, 2 kg = 133°C, 3kg = 143°C, 4 kg = 151°C osv.
Man behöver inte ha både termometer och manometer eftersom tryck/temperatur alltid är konstant.
Gunnar
1 kg = 120°C, 2 kg = 133°C, 3kg = 143°C, 4 kg = 151°C osv.
Man behöver inte ha både termometer och manometer eftersom tryck/temperatur alltid är konstant.
Gunnar
I ett slutet system med 1,2bars tryck, typ villa, kan du mata acktankar med 115º utan bekymmer.
I mitt eget öppna system som har det statiska trycket på 0,6 bar har jag haft pannan uppe i nästan 110º utan kokning!
I mitt eget öppna system som har det statiska trycket på 0,6 bar har jag haft pannan uppe i nästan 110º utan kokning!
Jag var med om nått hjävligt otäckt här i går !!
Man är ju inte så van vid att elda mot vatten så 1a kokningen var hjävligt otäck :wow:
Det kockade dock aldrig men ändå det var hjävligt nära .
Tog ett tag effter innan jag förstod vad som hänt :S
Men så här var det kamin börja ge bubblande ljud och svagt vinande och jag fick se på röret som går ut ur kamin att det stod 110 c :wow: Hade full skjuts modell värre för min lilla anläggning . Stängde samtliga spjäll och rusade till tvättstugan där laddomat och acktank fins . ( Det som hänt var att på laddomaten hade jag råkat fippla så den stod mellan läge 1 och 2 och då blir det inget alls !! ) Laddomaten stod alltså still
Detta märkte jag inte i all iver utom vred och fippla med allt i paniken och cirkulation kom i gång .
När vatten på över 110 c kommer till laddomaten och det är svalt vatten i botten på tanken så får laddomaten spel !! Det börjar låta som en kulspruta :wow:
Ingen säk öppnar då trycket är normalt ännu . Kokningen var bara mycket nära
Läget under kontroll så ser jag inne i kamin ser ut som den gått sönder väggarna ser helt fläkta ut :O
Visar sig bara vara all sot och slagg som släppt totalt .
Kamin blev som ny innuti nära nog totalt klinisk på väggarna så färgen var framme
Ja ja läget under kontroll och man börjar effter grubblande förstå vad som hänt
Förbannat otäckt var det :@
Ska nog montera en SYR på sikt ändå
Om utgående röret på kamin hade vattentemp på 110 c vad var det på inte inne i kaminens tankar
Nää får nog bli en SYR . Nästa gång är det kanske strömavbrott :wow:
Fast det kommer ta ett tag innan det blir nån SYR så hoppas det går bra framöver .
Inte kul om cirkulation stannar q(;^
p
Man är ju inte så van vid att elda mot vatten så 1a kokningen var hjävligt otäck :wow:
Det kockade dock aldrig men ändå det var hjävligt nära .
Tog ett tag effter innan jag förstod vad som hänt :S
Men så här var det kamin börja ge bubblande ljud och svagt vinande och jag fick se på röret som går ut ur kamin att det stod 110 c :wow: Hade full skjuts modell värre för min lilla anläggning . Stängde samtliga spjäll och rusade till tvättstugan där laddomat och acktank fins . ( Det som hänt var att på laddomaten hade jag råkat fippla så den stod mellan läge 1 och 2 och då blir det inget alls !! ) Laddomaten stod alltså still
Detta märkte jag inte i all iver utom vred och fippla med allt i paniken och cirkulation kom i gång .
När vatten på över 110 c kommer till laddomaten och det är svalt vatten i botten på tanken så får laddomaten spel !! Det börjar låta som en kulspruta :wow:
Ingen säk öppnar då trycket är normalt ännu . Kokningen var bara mycket nära
Läget under kontroll så ser jag inne i kamin ser ut som den gått sönder väggarna ser helt fläkta ut :O
Visar sig bara vara all sot och slagg som släppt totalt .
Kamin blev som ny innuti nära nog totalt klinisk på väggarna så färgen var framme
Ja ja läget under kontroll och man börjar effter grubblande förstå vad som hänt
Förbannat otäckt var det :@
Ska nog montera en SYR på sikt ändå
Om utgående röret på kamin hade vattentemp på 110 c vad var det på inte inne i kaminens tankar
Nää får nog bli en SYR . Nästa gång är det kanske strömavbrott :wow:
Fast det kommer ta ett tag innan det blir nån SYR så hoppas det går bra framöver .
Inte kul om cirkulation stannar q(;^
Produkter som diskuteras: "fläkta"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om du plötsligt släpper trycket så kommer självklart inte allt vatten att förvandlas till ånga för att trycket och kokpunkten sjunker.BobbaFett skrev:
Då det åtgår 2260 kJ/kg för att förvandla vatten till ånga och temperaturfallet på 25 grader endast innehåller 4,18 kJ/(kg * 25) = 104,5 kJ/kg vilket räcker till att föränga + 0,046 kg om jag räknar rätt. :S
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden