Hej på er!
Jag skulle vara tacksam om någon vänlig själ med VVS kunskaper kunde hjälpa mig att förstå vad som behövs till en blandare med softpex då jag hittar lite info på nätet om det.
För en månad sen Fick jag min gamla köksblandare utbytt till en ny Gustavsberg Skandic då min gamla läckte.
nyligen bytte vi bänkskivor och monterade bort blandaren från ballofixen och såg att klämmringarna (10mm) låg lösa och inte fastklämda, men muttrarna ramlar inte av för att softpexen är bredare på slutet av rören och där greppar klämmringarna. Det läcker inte heller någonting när det är ihopkopplat.
Bara för att det inte läcker behöver det inte vara rätt monterat.
Är det rätt klämmringar som jag har? Eller ska det vara andra hylsor/packningar?
Skickar lite bilder på hur det ser ut.
Tack på förhand
Daniel
Jag skulle vara tacksam om någon vänlig själ med VVS kunskaper kunde hjälpa mig att förstå vad som behövs till en blandare med softpex då jag hittar lite info på nätet om det.
För en månad sen Fick jag min gamla köksblandare utbytt till en ny Gustavsberg Skandic då min gamla läckte.
nyligen bytte vi bänkskivor och monterade bort blandaren från ballofixen och såg att klämmringarna (10mm) låg lösa och inte fastklämda, men muttrarna ramlar inte av för att softpexen är bredare på slutet av rören och där greppar klämmringarna. Det läcker inte heller någonting när det är ihopkopplat.
Bara för att det inte läcker behöver det inte vara rätt monterat.
Är det rätt klämmringar som jag har? Eller ska det vara andra hylsor/packningar?
Skickar lite bilder på hur det ser ut.
Tack på förhand
Daniel
Lossade på muttern, klämmringen är fortfarande rörlig. Vågar inte dra så himla hårt för att det eventuellt ska nypa till. Känner att jag redan tar i mer än som behövs.allexx skrev:
softpex rören är 10mm i början av röret, men sen smalnar den pyttelite och just i den avsmalnade sitter ringen.
Får ni fast era 10mm ringar på softpex och hur mycket drar ni åt.
Nu hänger jag inte med längre på vart klämmringen ska sitta? Om den sitter på den mindre delen så skyddar den bredare delen ringen från att lossna. Sitter den på den bredare delen så skyddar inte bredare delen ringen för att lossna. Dvs om den inte är klämd.
såg en bild när jag googlade så satt ringen på den smala delen och till synes så va den klämd dessutom.
Om ringen ska vara placerad på ett visst sätt så vet man ju inte vart den har hamnat förrän man lossar blandaren igen, antar jag.
såg en bild när jag googlade så satt ringen på den smala delen och till synes så va den klämd dessutom.
Om ringen ska vara placerad på ett visst sätt så vet man ju inte vart den har hamnat förrän man lossar blandaren igen, antar jag.
Har du bara dragit den för löst helt enkelt? Först dras den förhand tills det inte går längre, därefter ytterligare 1 varv med verktyg.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/mont_560_8540411_gruppfil.pdf
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/mont_560_8540411_gruppfil.pdf



