T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Brukar lämna in mina knivar för slipning, men känner att det vore bra att ha en ok knivslip i hemmet istället.
Brukar slipa både Globalknivar och Ikeaknivar. Dom har ju olika vinkel på eggen. Någon som kan rekommendera en ok knivslip för hemmabruk som funkar för både Global och Ikea?
Brukar slipa både Globalknivar och Ikeaknivar. Dom har ju olika vinkel på eggen. Någon som kan rekommendera en ok knivslip för hemmabruk som funkar för både Global och Ikea?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Den japanska vattenstenen på Tormek T4 & T8 (200 resp 250 mm) är riktigt trevlig! Tyckte det var skoj redan med vanliga originalstenen men detta blir något annat, och knappt någon bryning krävs.
Till och med en snickaryxa kan blir exceptionellt vacker för att inte tala om absolut skalpell-vass
Man får passa sig så fingrarna inte trillar av...
Till och med en snickaryxa kan blir exceptionellt vacker för att inte tala om absolut skalpell-vass
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "snickaryxa"
Snickaryxa 1000 gram 500 mm Hultafors
För hantverkaren
725 kr inkl moms
Läs mer
Jag brukar slipa både snickarverktyg och köksnivar på frihand på min Alimak slipmaskin med gotlandssandsten. En 1960-tals föregångare till Tormek. Jag tycker de gamla stora gotlandssandstenarna fungerar bättre än Tormeks stenar och så kan man ju köpa sådana maskiner begagnade för småpengar. Vill man komma billigt undan brukar det gå att hitta Kirunaslipen av de mindre modellerna på Blocket för nästan ingenting. Jag har en sådan som jag har med mig på byggen som nödhjälp att ta till när jag har huggit i spik. Den fungerar hyfsat den också.
Sedan bryner jag på en brysten från stenbrottet i Västilä i Tavastland. Brynstenar därifrån säljs numera under namnet Wästikivi.
Sedan bryner jag på en brysten från stenbrottet i Västilä i Tavastland. Brynstenar därifrån säljs numera under namnet Wästikivi.
Har en Tormek T8 med vanliga stenen och en japansk sten.
Provade att finslipa borrar med vattenstenen. Först grovt med vanliga stenen.
Blev fint resultat, men allt tar tid med den japanska. Men det blir ju nästan som en spegel.
Borrarna borrar bättre än helt nya👍
Provade att finslipa borrar med vattenstenen. Först grovt med vanliga stenen.
Blev fint resultat, men allt tar tid med den japanska. Men det blir ju nästan som en spegel.
Borrarna borrar bättre än helt nya👍
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har en sån här till mina inte jättedyra köksknivar och saxar. Tycker den funkar bra.
https://www.amazon.se/AnySharp-Kniv...se&keywords=knivslipare&qid=1709840166&sr=8-6
https://www.amazon.se/AnySharp-Kniv...se&keywords=knivslipare&qid=1709840166&sr=8-6
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden