Har haft en trädfällare här som fällt vår sälg. Han gjorde 30 cm stumpar men problemet är att dom är 100 cm i omkrets. ”Det går att köra i din 4 hk utan problem” sa han. Tveksam på det. Och hur hanterar man en 25 kg tung klabb i vedklyven ? Har provat med yxa, diverse kilar och slägga men det är vresigt som tusan. Att köra med motorsågen längs med trät gör man väl inte så länge innan kedjan är slö kan jag tänka. Funderar på att åka till tippen med asen. (Jag eldar i en Keddy kamin)
Skänkes på blocket eller Facebook?
Min klyv hade utan problem tagit den där, om den bara väger 25kg. Brukar vara vikten som ställer till det för mig, när jag inte orkar lyfta upp den.
Flera kilar och slägga har alltid funkat för mig. Ibland kan det vara lite lättare att klyva om den fått torka litegrann
Min klyv hade utan problem tagit den där, om den bara väger 25kg. Brukar vara vikten som ställer till det för mig, när jag inte orkar lyfta upp den.
Flera kilar och slägga har alltid funkat för mig. Ibland kan det vara lite lättare att klyva om den fått torka litegrann
Produkter som diskuteras: "klyvyxa"
Klyvyxa 2000 gram 800 mm Bahco
Stål för vedklyvning
539 kr inkl moms
Läs mer
Så där typ. Så man klyver bort veden med årsringarna. Hjälper mycket om man vrider till yxan precis när den träffar, åt det håll man vill att veden ska klyvas lossna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
25 kg är ju ändå hanterbart om bara klyven orkar. Annars är den väl helt enkelt för liten.
Klyva med motorsåg går väl också även om det tar ett tag. Ska du använda Solosåg eller liknande bör man väl ha en rejäl motorsåg och kanske anpassad kedja men för "några" klabbar är det väl bara att testa.
Jag tycker mig förstå att du aldrig sett och än mindre använt en Solosåg, de är inte alls avsedda att dela 30cm långa vedkubbar utan är byggda för att dela stockar till plank och bräder.Alfredo skrev:
Hållis 13 skrev:
Har haft en trädfällare här som fällt vår sälg. Han gjorde 30 cm stumpar men problemet är att dom är 100 cm i omkrets. ”Det går att köra i din 4 hk utan problem” sa han. Tveksam på det. Och hur hanterar man en 25 kg tung klabb i vedklyven ? Har provat med yxa, diverse kilar och slägga men det är vresigt som tusan. Att köra med motorsågen längs med trät gör man väl inte så länge innan kedjan är slö kan jag tänka. Funderar på att åka till tippen med asen. (Jag eldar i en Keddy kamin)
Men har du ingen motorsåg?Hållis 13 skrev:
Lägg klumpen på högkant och kapa tårtbitar eller vedträn direkt..
Eller så tar du Yxan hugger en gång längst fram, en gång längst emot dig och en gång i mitten då delar du klumpen itu... Sedan är det bara att hugga på eller använda klyven...
Som med all sågning underlättar det att använda verktyg anpassat för uppgiften. Köp en klyvkedja till din såg för några hundralappar. Det räcker ju att du halverar kubbarna så att de blir lättare att få upp på vedklyven, det kommer kedjan knappast hinna bli slö av.