Har haft en trädfällare här som fällt vår sälg. Han gjorde 30 cm stumpar men problemet är att dom är 100 cm i omkrets. ”Det går att köra i din 4 hk utan problem” sa han. Tveksam på det. Och hur hanterar man en 25 kg tung klabb i vedklyven ? Har provat med yxa, diverse kilar och slägga men det är vresigt som tusan. Att köra med motorsågen längs med trät gör man väl inte så länge innan kedjan är slö kan jag tänka. Funderar på att åka till tippen med asen. (Jag eldar i en Keddy kamin)

• Yxa på en nyfälld sälgstubbe med tecken på försök till vedklövning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Yxa och klyv från kanterna och inåt. Vet inte hur man ska förklara riktigt. :thinking:

B
Skänkes på blocket eller Facebook?

Min klyv hade utan problem tagit den där, om den bara väger 25kg. Brukar vara vikten som ställer till det för mig, när jag inte orkar lyfta upp den.

Flera kilar och slägga har alltid funkat för mig. Ibland kan det vara lite lättare att klyva om den fått torka litegrann

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det är bara att kämpa på, med slägga och kilar går det att klyva det mesta.
Jag använder oftast en modern klyvyxa av Fiskars tillverkning, tycker det är snabbare än nått annat jag provat.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
P
Använd klyvkil

Så där typ. Så man klyver bort veden med årsringarna. Hjälper mycket om man vrider till yxan precis när den träffar, åt det håll man vill att veden ska klyvas lossna.
Yxa som används för att klyva en trädstam längs med årsringarna i skogsmiljö.
Skapa konto
Yxa som klyver ved i en stock med tydliga årsringar och mossa.
Skapa konto

• Gilla
Peter Flemsjö och 1 till
  • Laddar…
Såga ett kryss i och låt torka, använd som häftig ljuslykta på vintern

25 kg är ju ändå hanterbart om bara klyven orkar. Annars är den väl helt enkelt för liten. :( Klyva med motorsåg går väl också även om det tar ett tag. Ska du använda Solosåg eller liknande bör man väl ha en rejäl motorsåg och kanske anpassad kedja men för "några" klabbar är det väl bara att testa.

Alfredo Alfredo skrev:
Ska du använda Solosåg eller liknande bör man väl ha en rejäl motorsåg och kanske anpassad kedja men för "några" klabbar är det väl bara att testa.
Jag tycker mig förstå att du aldrig sett och än mindre använt en Solosåg, de är inte alls avsedda att dela 30cm långa vedkubbar utan är byggda för att dela stockar till plank och bräder.

• Gilla
skoge
  • Laddar…
P
Hållis 13 Hållis 13 skrev:
Har haft en trädfällare här som fällt vår sälg. Han gjorde 30 cm stumpar men problemet är att dom är 100 cm i omkrets. ”Det går att köra i din 4 hk utan problem” sa han. Tveksam på det. Och hur hanterar man en 25 kg tung klabb i vedklyven ? Har provat med yxa, diverse kilar och slägga men det är vresigt som tusan. Att köra med motorsågen längs med trät gör man väl inte så länge innan kedjan är slö kan jag tänka. Funderar på att åka till tippen med asen. (Jag eldar i en Keddy kamin)

Men har du ingen motorsåg?
Lägg klumpen på högkant och kapa tårtbitar eller vedträn direkt..
Eller så tar du Yxan hugger en gång längst fram, en gång längst emot dig och en gång i mitten då delar du klumpen itu... Sedan är det bara att hugga på eller använda klyven...

• Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Jo jag har det men är det inte så att det sliter grymt på kedjan om man sågar längs trädet ?

P
Jo jag har det men är det inte så att det sliter grymt på kedjan om man sågar längs trädet ?
Nä inte alls, möjligen lite mer trassel med längre spån men det är bara att lyfta upp svärdet emellanåt och gasa ur...

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
A
Som med all sågning underlättar det att använda verktyg anpassat för uppgiften. Köp en klyvkedja till din såg för några hundralappar. Det räcker ju att du halverar kubbarna så att de blir lättare att få upp på vedklyven, det kommer kedjan knappast hinna bli slö av.

Jag har inte jättelångt blad på min motorsåg. Men man kanske kan köra typ tårtbitar?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
lägg hellre ner tiden och några kronor på ett paket filar istället... finns ingen anledning till att köpa en klyv kedja för detta...

kapa till ca 75% ta Yxan och slå sönder det sista om du inte vill riskera kedjan...

• Gilla
mortirolo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.