D Dilato skrev:
Knappast.
[bild]
Jag skulle lossat de två skruvarna och kollat, kan mycket väl vara något transportrelaterat.
Funderade på det

D Dilato skrev:
Knappast.
Kan ju vara en motvikt så den inte blir ostadigt med luckor öppna och plåtar utdragna även om den inte skyddar mot tippning om någon kliver på en lucka.

useless useless skrev:
Kan ju vara en motvikt så den inte blir ostadigt med luckor öppna och plåtar utdragna även om den inte skyddar mot tippning om någon kliver på en lucka.
Intressant nog finns klumpen inte med på bilden om montering av tippskydd.
Där finns fem stora runda hål som ser ut som ventilation och man ser de två skruvhålen där klumpen satt fast.

• Baksidan av en maskin med fem stora runda hål och ett monteringsschema för ett tippskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Intressant nog finns klumpen inte med på bilden om montering av tippskydd.
Där finns fem stora runda hål dom ser ut som ventilation.
Det verkar vara olika bilder på bruksanvisningen på nätet jämfört med den som följde med

• Ritning av objekt med måtten 260x260 mm och H+2 mm. Inkluderar instruktioner om montering med skruvar och förankring för säker installation.
    Skapa konto
Skruva bort den så märker du om den var nödvändig.

• Gilla
  • Haha
S.Lindberg och 2 till
  • Laddar…
tommib
Givet att texten på klossen är "EcoHeavy" så gissar jag också på motvikt/tippskydd. Skruva loss och lös tippskyddet på annat sätt (tippskydd är bra att ha på spisar...).

Ett förslag skulle ju annars vara att höra av sig till tillverkaren och fråga dem men jag gissar att du vill ha svar nu och att Byggahus är betydligt mer responsivt än tillverkaren en fredagkväll ;)

• Gilla
Stefan Lundvall och 2 till
  • Laddar…
När det sitter en betongklump lågt på baksidan är det uppenbart att det är ett tippskydd.

• Gilla
Stefan Lundvall och 1 till
  • Laddar…
Klumpen finns inte med på mått ritningen

• Måttskiss av en ugn med dörr öppen, visar dimensioner och monteringsutrymme. Klumpen som nämns i inlägget saknas på ritningen.
    Skapa konto
S Stefan Lundvall skrev:
Har precis köpt en ny spis
Men vad är det för klump på baksidan av spisen?
Är det någon slags transportsäkring?
motvikt skall sitta där

S Stefan Lundvall skrev:
Det har du rätt i 🤓
Det är en Cylinda S6364KV
en polsk amica
cylinda finns inte längre då erdogan och kompisar i vestel har köpt hela.
logistiken är helt havererad då elekroskandia inte längre får vara med
går inte sedan förra månaden att beställa reservdelar

Magnus E K
Gissar att motvikten behövs för att de har sparat in på metall så att själva spisen nästan inte väger någonting.

En motsvarande betongklump fanns på den Electrolux spis jag köpte gör 1 år sedan. Den tog jag bort direkt.
Men jag vill minnas att den mer eller mindre var lös. Så gissade att vikten behövdes under transporten för att balansera paketet.

Jag ska leta rätt på dokumentation som följde med och se vad det står om motvikten.

• Gilla
Stefan Lundvall
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Men jag vill minnas att den mer eller mindre var lös. Så gissade att vikten behövdes under transporten för att balansera paketet.
Det behövs ingen motvikt under teansporten. Anledningen är, som sagt var, att man använt tunnast möjliga plåt så spisen tippar för lätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.