Har du tänkt följa boverkets regler för nybyggnationer?
Hur ser planen ut för det isf?
Jag antar att kommunen redan gett dig bygglov eftersom du påbörjat bygget, så hade varit intressant att se hur det ser ut.

E
Försökte sätta mig in lite i hur man ska beräkna CO2-effekten från träd och den är nog större än man tror. en kubikmeter ved binder ca 600kg CO2. Ett ton cement generar ca 700 kg CO2 under tillverkning men sen finns en positiv effekt då CO2 lagras in under cementens livscykel.

Ska man göra en holistisk kompensation bör man absolut ta med ev träd som tas ner för att bygga ett hus i kalkylen. Dessa hamnar nog heller inte på sågverket så den CO2 som de bundit under sin livscykel frigörs igen i atmosfären.

Låter man bli att renhugga sin tomt istället så har man ju i någon mening en ganska stor CO2 sänka under lång tid.

tankar om detta?

X xLnT skrev:
Läste du inte tråden? ;)

Talvan Talvan skrev:
Jag ska bygga förråd och jag börjar nu fundera på grundens material och sedan övrigt, jag tycker inte det skadar att tänka på klimatpåverkadn

useless useless skrev:
Läste du inte tråden? ;)
Haha det där missade jag, men läste tråden från start innan jag kommenterade.
Då blir jag än mer förvånad över TS ångest.
Då får jag passa på att fråga varför TS inte stensätter grunden och lägger syll?

R Resiliens skrev:
Ingen klimatkompensation men…

Jag har precis börjat med ett energiautonomt off-grid-bygge som ska drivas av solpaneler, vattenmantlad vedspis och egenproducerad biogas. Beträffande plintgrunden så valde jag mellan ett traditionellt plintsystem av betong och ett mikropålningssystem av stål. Ur miljösynpunkt är båda lika dåliga, men med en fördel för stålvarianten eftersom stålet kan återvinnas. För att om möjligt reducera mitt ”ekologiska fotavtryck” har jag i första hand köpt överblivna/begagnade fönster, dörrar, vedspis m.m. på Blocket och andra sajter för ”överskottsmateriel”.

Bilderna visar finutsättning, placering av Surefoot-fixturer och mikropålning med en bilningshammare på 52 joule. Efter en dags arbete var de 16 Surefoot-fixturerna monterade. Varje Surefoot klarar 112 kN =11,4 tons belastning.
[bild]
Det här ser superkul ut! Och jag gillar verkligen att du är intresserad av att hitta tekniska lösningar själv för detta. Mitt problem är att jag liksom många andra självbyggare är lite lata och vill ha billigt, enkelt och tillgängligt på närmaste byggvaruhus. Självklart tänker jag till, effektivt energisystem, återbruk osv.. Försöker fixa så att huset håller och inte använder riktigt usla material, tar ned så få träd som möjligt...Men vill också att det där billiga och enkla för svenssonbyggare ska bli mer klimatsmart i sig och att det ska vara lätt att välja rätt grejer.

Jag längtar till den dagen där den vanligaste isoleringen inte ökar jordens temperatur så förbaskat och betongen inte har så stor påverkan längre..

X xLnT skrev:
Hur ser planen ut för det isf?
Jag antar att kommunen redan gett dig bygglov eftersom du påbörjat bygget, så hade varit intressant att se hur det ser ut.
Nej det är friggeboden

C
  • Planera noga och bygg rätt så att byggnaden kan användas länge utan att repareras eller ändras.
  • Undvik trender som kommer att kännas omoderna om 10 år.
  • Om regelstomme används, varför inte köpa tjockaste reglarna och isoleringen (220 mm)? Och varför inte 90 mm västkustskiva utanpå i stället för vindpapp?
  • Ny effektiv vedspis.
  • Stor välfylld vedbod och vedtravar är utmärkta kolsänkor. Träden som blir kvar i skogen får mer plats och fortsätter binda kol. (Om vedboden är byggd på plintar, se bara till att årligen kratta undan vedskräpet som ramlar ned genom springorna så att du har bar jord under. Annars kan en gräsbrand sprida sig in under och frigöra kolet.)
  • Anlägg branddammar för att öka sannolikheten att bundet kol finns kvar i såväl vedförråd som byggnader, skogar och torvmossar. Skaffa även släckredskap och öva med dem.
  • Planera bilresor noga så att flera ärenden kan kombineras.
  • Använd bil som går på biogas eller elektricitet.
  • Har du flextid, förlägg resorna till och från arbetet till tider då det inte är trafiktoppar med köbildning och tomgångskörning. Det minskar inte bara din tidsåtgång och energiförbrukning utan om fler gör det minskar det kapacitetsbehovet så att trafikinfrastrukturen inte behöver byggas ut med fler körfält, trafikleder och trafikplatser lika snart som det annars hade behövts.
  • Arbeta hemifrån närhelst det är möjligt.
  • Arbeta deltid så att du hinner hinner reparera saker, odla själv, laga mat från grunden och så vidare. Dela upp lönearbetet som det passar din familj. För många passar det att den ene satsar på karriär och den andra stöttar hemifrån. För andra kanske det passar bättre att båda deltidsarbetar (då är en nackdel att man behöver en extra bil och kanske barnomsorg).
  • Bygg jordkällare.
  • Köp begagnat. Auktioner, loppisar, annonser i sociala medier (om du törs använda sådana) och kommunernas kombinerade verksamheter för sysselsättning av utbrända och tillvaratagande av användbara föremål som kommer till återvinningsstationerna.
  • Sälj sådant som du inte använder så att någon annan kan köpa och använda det i stället för att köpa nytt.
  • Semestra inrikes. Hyr stuga, tälta, paddla, cykla, bada. Lär barnen klara sig i skogen i stället för att visa dem färgad plast på Disneyland.
  • Lever du med naturen, skaffa många barn så att jorden befolkas av sådana som du.
  • Köp inte kött från Brasilien. Inte från Sydeuropa heller. Bo där du kan ha djur på skogsbete.

Men tänk på att det finns många andra, kanske värre, miljöproblem än växthuseffekten. Alla är överens om att koldioxid orsakar växthuseffekt (även de som nedsättande kallas för klimatförnekare). Det som prognosmakarna inte är överens om är de så kallade förstärkningseffekterna. Jag tänker inte slösa på resurser men inte heller klimatkompensera. Då propagandakompenserar jag hellre, det vill säga stödjer verkligt fria och oberoende medier som inte finansieras av något annat än frivilliga bidrag. Helst minst lika mycket som jag betalar i propagandaskatt till regimmedia, vilket kommer att framgå av nästa slutskattebesked (se senaste utgåvan av Skatteuträkningsbroschyren).

Redigerat:
  • Gilla
un1corn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.