Byggahus.se
Självklart.
 
M mugatu skrev:
rören uppåt och neråt är 15 och röret som går åt sidan är 12mm det är 12mm Prisol jag vill koppla in i t-korset
Då skall du ha förminskningen i ditt inlägg #60
15-12 Mm förminskning.
Det är jag nästan säker på är svaret på din fråga
 
GoC GoC skrev:
Då skall du ha förminskningen i ditt inlägg #60
15-12 Mm förminskning.
Det är jag nästan säker på är svaret på din fråga
Men den där konan som krilleman länkade till såg mer ut som den delen som fanns i gamla kopplingen?
 
Kan jag plugga kopplingen med något medans jag väntar på att få hem fpl389?
 
M mugatu skrev:
Men den där konan som krilleman länkade till såg mer ut som den delen som fanns i gamla kopplingen?
Förminskningen dras ihop när du skruvar ihop den. Läs tidigare inlägg. Den är två delar från början och när du drar åt muttern så kläms den ihop och blir som en ”enhet”
Därför du skulle läsa instruktionen om hur man skruvar till förminskningen som det skrevs tidigare.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Förminskningen dras ihop när du skruvar ihop den. Läs tidigare inlägg. Den är två delar från början och när du drar åt muttern så kläms den ihop och blir som en ”enhet”
Därför du skulle läsa instruktionen om hur man skruvar till förminskningen som det skrevs tidigare.
Du menar väl det där med att klämringsförminskningen pressas fast på röret när man drar åt muttern. Men om det inte är exakt rätt fabrikat så kan det kanske bli problem. Därför var jag inne på att skaffa en exakt likadan del. Den förminskningen som jag har ser ju annorlunda ut.
 
M mugatu skrev:
Du menar väl det där med att klämringsförminskningen pressas fast på röret när man drar åt muttern. Men om det inte är exakt rätt fabrikat så kan det kanske bli problem. Därför var jag inne på att skaffa en exakt likadan del. Den förminskningen som jag har ser ju annorlunda ut.
Du skall troligen, eller bäst, följa Krillemans råd.
 
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Man ska alltid eftersträva att använda samma tillverkare inom klämringskopplingar till det yttersta! (y)

Du kan försiktigt plugga med en 15-lock tillfälligt. Men det är en klämringsände, så dra locket lagom hårt så inte packningen skärs sönder. Detta är ej en permanent lösning, högst provisorisk ett par dagar.

[länk]
tack så hemskt mycket alla för hjälpen!
 
  • Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
Nu blir det spännande. Köpte en tryckmätare också. 12 FPL tryckmutter för FKR R15 53379-212
Tror ni att jag ska använda den eller den gamla som hörde till kopplingen?
 
  • Hand håller en tryckmätare och 12 FPL tryckmutter mot en bilens interiör bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Jag skulle behållit den gamla muttern om det inte syns några sprickor eller annat slitage på den.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Inget dropp än så länge.
 
  • Röd hink under vattenledningskoppling för att kontrollera dropp eller läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
En sak som är riktigt bra när man fixar med vvs är att se till att man har rätt saker från början. Det kan ju va lite svårt ibland men om man är osäker så gör man inga vvs arbeten när butiker är stängda.
 
  • Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
En sak som är riktigt bra när man fixar med vvs är att se till att man har rätt saker från början. Det kan ju va lite svårt ibland men om man är osäker så gör man inga vvs arbeten när butiker är stängda.
Håller med. Problemet var att jag var övertygad om att det satt en vanlig klämring i kopplingen. Så jag trodde att jag hade rätt grejer. Ibland ställer det till sig även fast man tänker att man har koll på allt.
Jag började greja direkt efter jobbet och hade några timmar till godo, om jag skulle behöva åka till bygghandeln. Men det hjälper ju inte när de inte har grejerna man behöver.
 
Det är bara som tips till nästa som läser tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.