Hej
Undrar om någon har en bra kaminfläkt att rekommendera till en täljstenskamin?

L
Hur menar du att den ska verka , finns det luftgångar i kaminen eller ska den bara blåsa mot kaminen

L
Det är den nya tekniken som kommit , har inte sett eller använt en sådan , men varför inte ,
Annars en propellerfläkt modell bordsfläkt , dom går att ställa farten och den kan gå fram och tillbaka

Stefan N Stefan N skrev:
Antar att du menar en sån här? [länk]
Jag har en sån på min täljsten och nackdelen är att det tar ju ganska lång tid tills den startar på grund av trögheten i täljstenen.
Fungerar den bra när den väl snurrar?

Jag har inte täljsten så blir varm ganska snabbt, men har haft en fläkt från Biltema som är kass. Skulle vilja uppgradera men vet inte vad man ska köpa, antar att man fpr vad man betalar för men det kan ju finnas undantag?

Man blåser ju inte omkull direkt men jag tänker att den gör lite nytta i alla fall.

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Hur menar du att den ska verka , finns det luftgångar i kaminen eller ska den bara blåsa mot kaminen
Menar en som står ovanpå kaminen.

Stefan N Stefan N skrev:
Jag har en sån på min täljsten och nackdelen är att det tar ju ganska lång tid tills den startar på grund av trögheten i täljstenen.
Ja det är en sån jag mena
Stefan N Stefan N skrev:
Ja det är en sån jag menar, har hittat en som startar på 50 grader.
Hittar ingenstans hur effektiva dom är.

L
Som Stefan N skrev man blåser inte omkull ,.
I en sommarstuga ( vinterbonad ) som jag hade satte jag in en 50cm vedspis med kokplatta
Jag brandhärdade med en fondvägg med tegel bakom , och satte den första 1 metersbiten från kaminen med ett svartrör , sedan upp med isolerade rör ,
Fick ett par extra KW värme av den , det var bra tryck med värme från den , och en bordsfläkt som blåste runt , detta gjordes när vi kom ut på höst ,vinter, vår och gav rätt snabb uppvärmning tillsammans med kaminens utstrålning

Så korkad man är. Hade en bordsfläkt i källaren jag kör nu. Gratis....och oändligt mycket bättre. Ibland är det enkla och självklara det bästa.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.