aha, ja det är.... 8 totalt på nederplan, toalett, tvrum, sovrum. kök, vara av 2 är nya, och resten är gaaaaammla
på övervåningen är det 4st i 1st i två av rummen, och ett rum med 2 st. sammtliga gammla, kan ju gissa på att med gammla menar jag 50-60 tal

Klart är ju att radiatorerna inte ger den effekt som krävs för att värma huset. Det som krävs är fler radiatorer alternativt byta de som finns till några med högre effekt. Det går att räkna på hur stor effekt som krävs för varje rum och sen välja rätt storlek på radiator efter det.
Annars återstår att tilläggsisolera.

Fläktkonvektorer är också ett bra alternativ som det skrevs om ovan

att radiatorer är gamla gör inget. Det är storleken som är lite klen. Se över tätningslister i fönstren och dörrar, dra för gardiner på natten om du har några. Tjocka, tunga gardiner gör mest nytta. Trasmattor på golvet ........
Hoppas du får upp temperaturen inne med enkla medel :)
gaia

dörrar och fönster är tätade i höstas, massor med mattor på golven, nu är även vent hålen i husgrunden tilltäppta, eldar för fullt hela dagen, i skrivande stund är det 14,8 grader inne........... blir nog att lägga svansen mellan benen och helt enkelt flytta. det känns som att det kan bli dyrt att renovera.

Men nåt måste väl ändå va fel. Du skriver att du shuntar ut fullt och med den pelletsförbrukningen borde du kunna värma upp ett plåtskjul till 20grader.
Antar att du har timmer i väggarna och kanske ändå en skvätt sågspån i trossbottnarna samt på vinden. Isf fall ska det gå att värma upp...

Redigerat:
En sak slog mig.. Du har inte nån värmekulvert som går ut till något uthus eller liknande som ligger och slukar värme?

jo, nog är nåt fel. men vad? fastighetsägaren har smårenoverat och fixat med det mesta...
men han har tummen mitt i handen, att elda så hårt för så lite känns som att det inte finns nåt tak i huset:) värmen bara... puff borta. sjukt jobbigt, och så in i hel*ette dyrt att värma. värmekostand, minst 6000:-/månad.
känns riktigt bra med en lön på 7200:-.......................jippi:(

lordi skrev:
En sak slog mig.. Du har inte nån värmekulvert som går ut till något uthus eller liknande som ligger och slukar värme?
kul du frågade, hade en stor läcka i 3 veckor som jag slet med blod svett och tårar för att hitta, till sist fann jag en stam som gick ner i marken under huset och ut i gräsmattan, antagligen har det varit en byggnad där förr, men jag kapade rören och pluggade, och nu mera finns det bara synliga rör, dels i huset men även ca 15 meter under huset (dock synliga även dessa då :)

80kg pellets/dygn vad blir det i kwh om man räknar om det? Någon som vet? 300-350kwh?

Ankan78 skrev:
kul du frågade, hade en stor läcka i 3 veckor som jag slet med blod svett och tårar för att hitta, till sist fann jag en stam som gick ner i marken under huset och ut i gräsmattan, antagligen har det varit en byggnad där förr, men jag kapade rören och pluggade, och nu mera finns det bara synliga rör, dels i huset men även ca 15 meter under huset (dock synliga även dessa då :)
De där 15 metrarna rör under huset, är de tillräckligt isolerade?

öringen skrev:
80kg pellets/dygn vad blir det i kwh om man räknar om det? Någon som vet? 300-350kwh?
Skulle tippa på 350-380 kWh beroende på sort av pellets. Sen får man ju räkna med verkningsgraden på pannan också.

lordi skrev:
De där 15 metrarna rör under huset, är de tillräckligt isolerade?
jo, det tycker jag nog, det ser fint och proffsigt ut, isorlering, svart duk och ståltråd hela vägen

tänkte på det att innan jul så var det plusgrader ute, men stannade brännaren så sjönk det ca 4-5 grader på 3-4 timmar. villket låter mycket.
nu har jag en elbjörn byggfläkt på i huset tillsammans med pelletsbrännaren, 12.8 grader inne idag kla 9, kl 3 inatt var det iallafall 15.8 :)

Transmission genom väggar kan inte klara att föra bort så mycket värme utan det måste vara att leta luftläckor.Det borde nästan kännas ett drag i trapphuset. Ventiler i skafferi med otät dörr? Ventiler i murstocken som vetter mot sovrum eller vardagsrum? Har en granne som efter att ha satt in vp fick elräkning på 13000:-/mån förra vintern i sitt 230 kvm hus vilket innebar att elbackupen stod på hela tiden pga hans för små element. Han är läkare och har iofs råd men.. Ett äldre par hade 9 grader inne trots en fungerande värmepump.Däremot hade de en öppen spis där spjället var öppet och en annan öppen spis som helt saknade spjäll. Genom att stänga spjället och trycka upp isolering i den andra spisen håller huset 21 grader trots att det är lika kallt ute

aha. det finns ju en kakelugn mitt i huset, men spjället är stängt och det känns inte kallt i den. men kanske borde trycka upp isolering ändå i den?
senare i dag ska jag även täta två små dörrar på övervånningen. det är 2 små utrymmen vid sidan av rummen på övervånningen som inte andvänds, i det ena är det värmerör till ett f,d expkärl. och det andra används bara som föråd, men dom är svinkalla, och dörrarna dit är absolut inte täta, jag misstänker att värmen rör sig uppåt och att den sippra ut i dessa och att taket inte är isolerat, man kan se att det ligger som små tunna trälappar på insidan av taket, kanske 30cm långa, 15cm breda och bara några mm tjocka, hur det ser ut över dessa vet jag inte, men misstänker att det inte är nån isolering. dock tycker man ju att myrstocken borde hålla det lite varmt på vinden iallafall då den är så liten.
jag tror att det finns hundratals små faktorer i huset som gör att det är kallt, gäller bara att hitta dessa.
fönstena hade is på insidan idag, jag tätade dom i höstas med tätningsmassa runt om, så det går inte att öppna dom, för jag tänkte byta i sommar, men det drar inte runt dom, som det gjorde innan jag la dit tättningsfog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.