Vi kommer ta ner en vägg mellan kök och matsal. I matsalen är det ekparkett(holländskt mönster original från 62) och jag skulle vilja ha kalksten i köket. Tyvärr är vi lite oense i famliljen..
Vi är båda överens om att det är riktigt snyggt men det tjatas om fläckar och att det inte är barnvänligt. Några här inne som har kalksten i köket och kan dela med sig av erfarenheter? Vilka andra alternativ än kalksten och likande parkett som i matsal?
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Hej det går utmärkt med kalksten i kök! Har föreskrivit det många gånger! (Är Arkitekt)
Kalksten i sig är ju lite fläckigt och levande och är därför också vackert!
Är såklart lite känsligt mot syror men framförallt om man låter det ligga ett tag!
har man en bra stentvål som underhåll och lite vårslippapper om det hinner bli etsningar av tex citron!
Jag har fått utbildning på hur man tar bort djupare etsningar, inte särskilt svårt även med fula större fläckar!!
Dock så ska man välja någon mattslipning, det är lättast att underhålla och slipa på!
alla riktiga material kräver såklart en viss omsorg och lite omvårdnad då och då, det är lite av hela grejen med att välja ett levande material!
Kalksten bli bara snyggare med åren!
Det är alltid bara första fläcken som stör! Så efter 20 fläckar så är märkerna som en del av fossilerna i stenen!
Tänk alls gamla kyrkogolv eller liknande som slitits i många hundratals år! Bara snyggare efter varje årtionde, med värdiga spår av liv och användning
Ytskikt är lixom till för att slitas och användas, dessa skyddar huset! tänk det som ett arbetsplagg för husets insida!
Mitt tips är att undvika alla saker som låtsas vara någon dom inte är, tex klinker med kalkstens imitation osv! Dessa Åldras dåligt och ovärdigt finns inget värre en en sliten platta där bakomliggande materialet syns igen någonstans!
Så livslängden blir i slutändan längre med ett riktigt underhållbart material!
Kalksten i sig är ju lite fläckigt och levande och är därför också vackert!
Är såklart lite känsligt mot syror men framförallt om man låter det ligga ett tag!
har man en bra stentvål som underhåll och lite vårslippapper om det hinner bli etsningar av tex citron!
Jag har fått utbildning på hur man tar bort djupare etsningar, inte särskilt svårt även med fula större fläckar!!
Dock så ska man välja någon mattslipning, det är lättast att underhålla och slipa på!
alla riktiga material kräver såklart en viss omsorg och lite omvårdnad då och då, det är lite av hela grejen med att välja ett levande material!
Kalksten bli bara snyggare med åren!
Det är alltid bara första fläcken som stör! Så efter 20 fläckar så är märkerna som en del av fossilerna i stenen!
Tänk alls gamla kyrkogolv eller liknande som slitits i många hundratals år! Bara snyggare efter varje årtionde, med värdiga spår av liv och användning
Ytskikt är lixom till för att slitas och användas, dessa skyddar huset! tänk det som ett arbetsplagg för husets insida!
Mitt tips är att undvika alla saker som låtsas vara någon dom inte är, tex klinker med kalkstens imitation osv! Dessa Åldras dåligt och ovärdigt finns inget värre en en sliten platta där bakomliggande materialet syns igen någonstans!
Så livslängden blir i slutändan längre med ett riktigt underhållbart material!
Jättebra svar! Är ett 60-tals hus och då tycker jag att sten gör sig väldigt bra. Frågan är hur stor skillnaden kommer vara i höjd mellan trägolvet(ej golvvärme) och stenen(planerad golvvärme)..Markokoistinen skrev:
Hej det går utmärkt med kalksten i kök! Har föreskrivit det många gånger! (Är Arkitekt)
Kalksten i sig är ju lite fläckigt och levande och är därför också vackert!
Är såklart lite känsligt mot syror men framförallt om man låter det ligga ett tag!
har man en bra stentvål som underhåll och lite vårslippapper om det hinner bli etsningar av tex citron!
Jag har fått utbildning på hur man tar bort djupare etsningar, inte särskilt svårt även med fula större fläckar!!
Dock så ska man välja någon mattslipning, det är lättast att underhålla och slipa på!
alla riktiga material kräver såklart en viss omsorg och lite omvårdnad då och då, det är lite av hela grejen med att välja ett levande material!
Kalksten bli bara snyggare med åren!
Det är alltid bara första fläcken som stör! Så efter 20 fläckar så är märkerna som en del av fossilerna i stenen!
Tänk alls gamla kyrkogolv eller liknande som slitits i många hundratals år! Bara snyggare efter varje årtionde, med värdiga spår av liv och användning
Ytskikt är lixom till för att slitas och användas, dessa skyddar huset! tänk det som ett arbetsplagg för husets insida!
Mitt tips är att undvika alla saker som låtsas vara någon dom inte är, tex klinker med kalkstens imitation osv! Dessa Åldras dåligt och ovärdigt finns inget värre en en sliten platta där bakomliggande materialet syns igen någonstans!
Så livslängden blir i slutändan längre med ett riktigt underhållbart material!
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Höjden beror på lite olika saker:
format på stenar, läggningsprincip, vilket golvvärmesystem man vill ha vilket underlag under och såklart trägolvets uppbyggnad.
format på stenar, läggningsprincip, vilket golvvärmesystem man vill ha vilket underlag under och såklart trägolvets uppbyggnad.
I vårt hus hade vi kalksten i hall och korridor. Inte riktigt samma som att ha det i ett kök men det är ändå ett ganska stort slitage med våta, leriga skor, sand mm. På de 13 år vi bodde där så var kalkstenen jättefin. Enkelt att moppa av. Vår kalksten hette Norrvange, från Gotland. Det är kvalitetsskillnader även på kalksten, många från söderut är porösare.
Kollade på Azul valverde men läst nu att kvaliteten där har gått ner ordentligt senaste åren. Har Jämtlands kalksten på fönsterbrädor så blir nog det både och kök och hall.Hemmakatten skrev:
I vårt hus hade vi kalksten i hall och korridor. Inte riktigt samma som att ha det i ett kök men det är ändå ett ganska stort slitage med våta, leriga skor, sand mm. På de 13 år vi bodde där så var kalkstenen jättefin. Enkelt att moppa av. Vår kalksten hette Norrvange, från Gotland. Det är kvalitetsskillnader även på kalksten, många från söderut är porösare.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Hej, vi har kalksten på vår köksbänk samt lokalt framför ett skjutparti. Inga större problem hittills förrutom ett par fläckar härodär, inget som inte går att åtgärda. Azur Valverde är i mina ögon en alltför vanlig variant...
Vår sten heter Grigio Livino.
Vår sten heter Grigio Livino.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
andr.ljung skrev:
Blev riktigt bra. Hittar dock inte kalkstenen du nämner.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
andr.ljung skrev:
Hej, vi har kalksten på vår köksbänk samt lokalt framför ett skjutparti. Inga större problem hittills förrutom ett par fläckar härodär, inget som inte går att åtgärda. Azur Valverde är i mina ögon en alltför vanlig variant...
Att säga att en sten är för vanliga är ju lite trist, sten skiljer sig så mycket åt att ibland tror mam inte ens att det är samma sten!
Vår sten heter Grigio Livino.
[bild]
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vad tycker du om de här skadorna? Normalt eller skicka tillbaka? 25% har mer eller mindre hack på ovansidanMarkokoistinen skrev:
Hej det går utmärkt med kalksten i kök! Har föreskrivit det många gånger! (Är Arkitekt)
Kalksten i sig är ju lite fläckigt och levande och är därför också vackert!
Är såklart lite känsligt mot syror men framförallt om man låter det ligga ett tag!
har man en bra stentvål som underhåll och lite vårslippapper om det hinner bli etsningar av tex citron!
Jag har fått utbildning på hur man tar bort djupare etsningar, inte särskilt svårt även med fula större fläckar!!
Dock så ska man välja någon mattslipning, det är lättast att underhålla och slipa på!
alla riktiga material kräver såklart en viss omsorg och lite omvårdnad då och då, det är lite av hela grejen med att välja ett levande material!
Kalksten bli bara snyggare med åren!
Det är alltid bara första fläcken som stör! Så efter 20 fläckar så är märkerna som en del av fossilerna i stenen!
Tänk alls gamla kyrkogolv eller liknande som slitits i många hundratals år! Bara snyggare efter varje årtionde, med värdiga spår av liv och användning
Ytskikt är lixom till för att slitas och användas, dessa skyddar huset! tänk det som ett arbetsplagg för husets insida!
Mitt tips är att undvika alla saker som låtsas vara någon dom inte är, tex klinker med kalkstens imitation osv! Dessa Åldras dåligt och ovärdigt finns inget värre en en sliten platta där bakomliggande materialet syns igen någonstans!
Så livslängden blir i slutändan längre med ett riktigt underhållbart material!
Klicka här för att svara