Den där bössan är nog på gränsen till "over kill" men bara nästan ...

Luftgevär fungerar med viss risk för skadeskjutning.
alla stora köplador har ett luftgevär för att ta hand om influgna fåglar som skiter i köttdisken.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Roary skrev:
Köp en sån här bössa:
[länk]
Du slipper licens men får tillräckligt med tryck.. Ett vanligt 4.5 mm är lite klent.
Detta med licensfjäder, är det något man kan skaffa till andra gevär också?
Skulle inte skada med lite mera fjong i 5.5mm Gamo bössan jag har.

Suhagg skrev:
Detta med licensfjäder, är det något man kan skaffa till andra gevär också?
Skulle inte skada med lite mera fjong i 5.5mm Gamo bössan jag har.
Det går säkert... Men då kan man ju lika gärna skaffa sig en riktig bössa på svarta marknaden. Det är väl precis lika olagligt = brott mot vapenlagstiftningen = olaga vapeninnehav.
Bara så ingen får för sig att det är OK att modifiera ett vapen på detta sätt. Det är alltså OLAGLIGT!

jac skrev:
Det går säkert... Men då kan man ju lika gärna skaffa sig en riktig bössa på svarta marknaden. Det är väl precis lika olagligt = brott mot vapenlagstiftningen = olaga vapeninnehav.
Bara så ingen får för sig att det är OK att modifiera ett vapen på detta sätt. Det är alltså OLAGLIGT!
Lägg till skott mot en kaja så har du jaktbrott, och i tätbebyggt område framkallande av fara för annan... Massor med böter.

• Gilla
L8smed
  • Laddar…
Har du tetsat att kontakta kommunen där du bor och fråga om de kan hantera problemet? Duvor, rådjur mm. brukar kommunens jägare ta hand om effektivt och lagligt. Så varför inte kajor? Ett samtal kostar inget.

Innan du nu börjar döda kajorna så kanske du bör fundera på vilka grannar du har.
Om någon av grannarna tröttnar på dina metoder och fotar/filmar dig så åker du dit för jaktbrott, och antagligen djurplågeri också beroende på hur du tar kajorna.
Tyvärr har du som privatperson rätt små chanser att göra något åt problemet på laglig väg, i alla fall om du vill döda dom.
Kommunen är det säkraste alternativet.

• Gilla
L8smed
  • Laddar…
En stor jävla tuta typ flyglarmsvarnare på taket och strömbrytare till den lättillgängligt gör susen....Våran gård är kajfri iaf 4 ggr per år när stadens larm testas :D

• Gilla
sgtPancake
  • Laddar…
Lånar in mig lite bland kajorna.
Nån som har nåt bra recept på vad som biter på kanadagäss eller vitkindad gås.
Ganska trött att varje gång vi kommer till sommarstugan plocka skit på gräsmattan 2 h.
Vill egentligen bara få dom att hålla sig borta från vår gräsmatta, I övrigt stör de inte.
Ibland smyger de tom. upp på nätterna fast vi är där, så man trampar i skiten när man ska ut och ta morrondoppet.
Tomten ligger på en udde med bara 10 m till vatten på alla sidor.
Skrämselmetoder?
Luftgevär 5,5 mm ? Kanske trimmad?
Fälla?
Har inga grannar som kan störas.
;)

Bortsett från vad lagen säger så skulle jag definitivt inte ge mig på att skjuta med luftgevär på gäss. Jag tror lagen säger att du måste använda kulvapen av minst Klass 3 för att skjuta gäss. Dvs Kulvikt minst 2,5 g och anslagsenergi vid 100 m minst 200 J. Detta kommer ett luftgevär aldrig upp i. Även 22LR ("salongsgevär") är alltså en för klen kaliber. Vid gåsjakt är det vanligaste att använda hagel med storlek US No 1 ( = 4mm). En vanlig hagelpatron rymmer runt 90 sådana hagel och skjutavstånd skall inte överstiga 20m. En viss skillnad mot en stackars 5,5 mm luftgevärskula alltså. Skulle du träffa så får gåsen i bästa fall bara en liten snärt, i värsta fall skadskjutning och långsam plågsam död. Oavsett vilket så lär det inte få bort gässen från tomten.

Jag kanske skall nämna att inte ens Malmö stad har lyckats få bukt med gässen trots intensiva åtgärder med avskjutning, äggplockning mm. Tyvärr finns det nog inget riktigt bra sätt. Det kanske skulle gå att prova s.k gasolkanon (tex http://www.nordanvik.se/vilt.htm), finns det bättre ställen att hålla till på i närheten så kanske gässen flyttar. Men det finns risk att de vänjer sig vid smällarna och kommer tillbaka. Men ni kanske inte heller skulle trivas med smällarna i sommargryningen :) fast ni lär ju vakna i tid till morgondoppet.

Äntligen!

Muhhaaa haaaa
Dr_Evil.jpg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8370375.ab

05s21-pippidea-809_1365286l.jpg Fågelskräck i Falköping Här hittades hundratals döda fåglar.
Foto: LÄSARBILD

Döda fåglar från
himlen i Sverige

Massdöden av fåglar har nått Sverige.
I USA har redan tusentals fallit döda från skyn.
– Jag tänkte direkt att det måste finnas ett samband, säger Drilon Hulaj, 23, som upptäckte hundratals döda fåglar mitt på gatan i Falköping i går kväll.

Gator, hustak och gräsmattor täcktes av tusentals svarta fåglar i Beebe Arkansas i USA på nyårsdagen.
Och nu har massdöden nått Sverige. På väg hem från jobbet sent i går kväll såg Drilon Hulaj och hans jämnåriga kollegor plötsligt att gatan framför dem var översållad av svarta fågellik, sannolikt kajor.
”Samband”

– Vi körde ganska långsamt och saktade in. Jag klev ut och tog en bild. Vi hade läst om fågeldöden i USA och tänkte att det måste finnas ett samband, säger Drilon.
I USA började fåglarna - rödvingade trupialer - falla ner från den mörka natthimlen vid midnatt på nyårsafton. Forskare trodde att de kan ha stressats ihjäl av fyrverkerier.
”Flyger ihjäl sig”

Ornitologen Anders Wirdheim förvånas över fyndet i Falköping.
– Det här var ovanligt! Troligen är de kajor. De övervintrar i stora flockar. Om de blir utsatta för upprepade störningar nattetid kan de bli så stressade att de flyger ihjäl sig. Antingen dör de av utmattning eller så flyger de in i vajrar, grenar och master i mörkret.
Ändå är den makabra upptäckten mystisk - den gjordes flera dagar efter nyårsfirandet.

Esbjörn Sandin

Redigerat:
Luftgevär är nog inte att rekommendera. Det finns en anledning till att de vanliga licensfria gevären inte är tillåtna för jakt, de är för klena och risken för skadskjutna fåglar är därmed ganska stor. Då kommer du att ha halvdöda fåglar spridda över grannskapet. Jag har inte riktigt koll på juridiken men du begår nog brott mot både jaktlagstiftningen och den lokala ordningsstadgan, kanske även framkallande av fara för annan.
Detsamma gäller för paintballmarkör och airsoftvapen.

För att skjuta dem så krävs jägarexamen, vapenlicens, rätt vapen och jakträtt. Har man inte det så kan man råka riktigt illa ut. Just don't do it.

Att skjuta fåglar med luftgevär är rent praktiskt sett inget problem .
Ett modernt PCP-gevär går att med enkla metoder trimma upp
i över 100 J anslagsenergi och dödar en mås på 60 m avstånd .

MEN....att inneha ett sådant gevär utan att ha licens klassas
som olaga vapeninnehav och om du ertappas blir det fängelse
och du kan kyssa övriga vapenlicenser farväl .

Som skyddsjägare har jag ett .22 luftgevär på licens som
jag använder till att skjuta duvor på industriområdet med
minimal risk för åverkan på byggnaderna .

Kommunerna har egna skyddsjägare som håller efter
duvor , katter och andra skadedjur , ring kommunväxeln
så får dom skicka jägaren till dig .

Kostnadsfritt dessutom

Redigerat:
bsba skrev:
Lånar in mig lite bland kajorna.
Nån som har nåt bra recept på vad som biter på kanadagäss eller vitkindad gås.
Ganska trött att varje gång vi kommer till sommarstugan plocka skit på gräsmattan 2 h.
Vill egentligen bara få dom att hålla sig borta från vår gräsmatta, I övrigt stör de inte.
Ibland smyger de tom. upp på nätterna fast vi är där, så man trampar i skiten när man ska ut och ta morrondoppet.
Tomten ligger på en udde med bara 10 m till vatten på alla sidor.
Skrämselmetoder?
Luftgevär 5,5 mm ? Kanske trimmad?
Fälla?
Har inga grannar som kan störas.
;)
Formfranska indränkt i hembränt , då ligger dom i vattenbrynet och spyr .
Spola dom sedan med kallvatten och skjut några smällare så
förknippar dom er tomt med obehag och elände och går och bajsar
hos era grannar istället.....d^_^bd^_^bd^_^bd^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.