tack, ja att det är överledning inser jag, men osäker på om det enbart får jfb'n att lösa när jag kommer upp i vissa belastningar. Ska kolla imorgon o koppla bort friggeboden.
Får man lägga den innan jfb'n men på samma jordplint som det som ligger innanför?
 
Du har bara en jordplint, även om du fysiskt har 2 så är de alltid ihopkopplade och får aldrig delas.

lägger du friggeboden utanför JFB så måste du sätta en till JFB i friggeboden.

Känner du att du är kompetent att fippla med jordfelsbrytarinstallationer?

Protte
 
Njae, jag är inte kompetent. Förstår vad du menar :geek:
I den central som byttes var allt färdigbyggt och den gamla elen bråkar nu lite. En slinga löser direkt, där får jag kolla/följa trådarna och se vad som ev kan skapa problemet. Sedan har jag nog fått svaret på vad som gör att det löser vid belastning, och det är att friggeboden ligger "innanför" jfb'n.
 
"lägger du friggeboden utanför JFB så måste du sätta en till JFB i friggeboden".
Inte måste väl? Bör göra däremot.
 
N NiBaBaD skrev:
"lägger du friggeboden utanför JFB så måste du sätta en till JFB i friggeboden".
Inte måste väl? Bör göra däremot.

Beror ju var man drar gränsen mellan mindre komplettering och större ombyggnad.
Nu var väl hela elcentralen utbytt.

Protte
 
N NiBaBaD skrev:
tack, ja att det är överledning inser jag, men osäker på om det enbart får jfb'n att lösa när jag kommer upp i vissa belastningar.
Jo, så fungerar det. Det är när belastning blivit för stor som spänningsskillnaden mellan jord/nolla blir så stor att den kan driva tillräckligt med ström för att lösa JFBn.

Det kan också vara läck i ditt element. Om det är gammalt och har kommit fukt it så kan det lösa när det slås på (eller extra effekt kopplas till om det innebär att ett extra värmeelement slås till).

Att felsöka är inte nödvändigtvis enkelt.
 
Första man gör är att ommäta mellan skyddsjord och nollskena med JFB avstängd (och strömmen), är det under 10 ohm så är det kortslutning någonstans mellan jord och nolla, relativt enkelt att mäta sig fram till. Att på måfå fippla omkring tar lite längre tid.

Är det mera högohmigt är det lite knepigare och kan kräva sk meggning med hög spänning för att hitta var det leder över.

Protte
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hej o tusen tack för bra input.
Elementet är nytt så jag tror inte det är det, blir samma sak när jag drar på dammsugare och tvättmaskin. Lustigt nog så reagerar den inte på vvb.

Jag är rätt så övertygad att det är två fel. Ett fel i en krets som jag kopplat ur - den får jag felsöka separat imorgon och se om det är kortis någostans. Då jfb löste direkt på den. Tråkigt att kyl/frys ligger i den slingan.

Det andra är nog krypspänningar i nolla/jord i den krets som går ut till friggeboden, så jaf kopllar om den så den går från huvudbrytaren direkt.

Vad är bäst i detta fall.
i) Koppla in den på inkommade el INNAN huvudbrytaren i huvudcentralen (alltså mellan huvudsäkringe o centralen) så att den centralen i friggeboden blir helt fristående.
ii) Koppla in den efter huvudbrytaren. Samma som ovan men man kan bryta strömmen i huvudcentrelens brytare
iii) Koppla in en säkring INNAN JFB och skicka dett till undercentralen
 
Redigerat:
Vad är det för area på friggebokabeln?
Vad har du för huvudsäkring?

Protte
 
16A i huvudsäkringen, 2,5 eller kanske bara 1,5 till friggan när jag tänker efter. Det är en gammal jordkabel. Ska kolla idag
 
Nu har vi felsökt och huvudfelet var kopplingen till en mindre verktygsbod som även den har en liten undercentral. Det som skickades dit var fas, nolla och jord (och skärm), och då jord/nolla ligger bryggad i den undercentralen så får ju strömmen två vägar tillbaka hur jag än kopplar då det blir en "kortslutning" av jord/nolla i den centralen. Så när jag kopplade ur denna slinga så funkar allt i stugan igen. Just nu provkör jag med nästa allt på och det håller fint. Har även mätt alla uttag (jord/nolla)

Det innebär ju att om det skall funka med undercentraler (även om de kopplas in FÖRE JFB'n) så kan man ju inte koppla in jord o nolla på skenan i huvudcentralen med splittad nolla/jord och samtidigt ha bryggad noll/jord plint i UC. Får helt enkelt bara koppla jord och sedan dela upp det i undercentralerna och ev sätta en separat JFB i dessa undercentraler för att få det säkert. Håller ni med?

Alla kablar till frigga o bod är 1.5
 
Samtidigt när jag kollade UC i friggeboden så hade den blivit en avancerad musfälla. Nu blir det och fixa en ny central här med och täta hålen lite så det inte händer igen. Undrar om musen blev förvånad? Skadad elcentral med brännskador och en död mus, bredvid gammal elektrisk utrustning i dåligt skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N NiBaBaD skrev:
Nu har vi felsökt och huvudfelet var kopplingen till en mindre verktygsbod som även den har en liten undercentral. Det som skickades dit var fas, nolla och jord (och skärm), och då jord/nolla ligger bryggad i den undercentralen så får ju strömmen två vägar tillbaka hur jag än kopplar då det blir en "kortslutning" av jord/nolla i den centralen. Så när jag kopplade ur denna slinga så funkar allt i stugan igen. Just nu provkör jag med nästa allt på och det håller fint. Har även mätt alla uttag (jord/nolla)

Det innebär ju att om det skall funka med undercentraler (även om de kopplas in FÖRE JFB'n) så kan man ju inte koppla in jord o nolla på skenan i huvudcentralen med splittad nolla/jord och samtidigt ha bryggad noll/jord plint i UC. Får helt enkelt bara koppla jord och sedan dela upp det i undercentralerna och ev sätta en separat JFB i dessa undercentraler för att få det säkert. Håller ni med?

Alla kablar till frigga o bod är 1.5

Det skiner genom att du inte har full koll på JFB, I verktygsboden hade det räckt att ta bort byglingen mellan nolla och skyddsjord. Matningen till verktygsboden är ju med separata ledare för skyddsjord och nolla.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.