Hej,
Jag har sök på nätet efter svar som kan leda mig framåt i sökandet efter varför elcentralens jordfelsbrytare löser ut, utan att finna svar som leder mig i mål. Därför vänder jag mig nu hit och hoppas på vägledning.

Fakta:
Värmepumpen är installerad 2018.
Jordfelsbrytaren löser ut 97 sekunder (+/- 1 sekund) efter start.
Ibland går det flera dagar utan att jordfelsbrytaren löser ut.
Jordfelsbrytaren löser inte ut om jag kör värmepumpen i reservläge.
Till jordfelsbrytaren är 3 grupper kopplade, värmepumpen, golvvärmen och en fläkt i krypgrunden.
Jordfelsbrytaren löser ut även när säkringarna till golvvärmen och fläkten i krypgrunden är av.
När reparatören var på plats och felsökte, löste jordfelsbrytaren inte ut, och reparatören kunde inte hitta något fel (då hade jag dock inte konstaterat att det tar 97 sekunder efter start. Så den informationen fick han inte).

Några tips innan jag ringer reparatören igen?
Jag hoppas kunna få fart på pumpen snart, eftersom den inte levererar den komfort jag önskar när den körs i reservläge 😉
 
Skulle kolla så det inte är stopp i avloppet. Sitter ett kretskort helt öppet vid kompressor och fläkt. Så om det varit dåligt flöde från avlopp förångare kan det samlas vatten som fläkten vispar runt. Men nu när du kör reserv läge torkar det ur där så man skulle behöva provhälla.
 
  • Gilla
joeberg2000
  • Laddar…
Det kretskortet är inte dyrt heller.
 
När vår värmepump (luft/vatten) i förra huset började lösa jordfelsbrytaren var det kompressorn som var kaputt, men din känns ju väldigt ny för att ha sliten kompressor.

97 sekunder skulle kunna vara tiden det tar från att den slås på tills kompressorn startar. Vår löste jfb vid lite slumpmässiga tillfällen, inte direkt vid start.
 
Oftast tar det längre tid innan den startar kompressorn, ca 15 min, men jag är inte helt säker på hur det fungerar i F370. Tidigare rekommenderade man inte att ha värmepumpen kopplad till jordfelsbrytare eftersom risken för felaktig utlösning av jfb ökade vartefter värmepumpen slits. I så fall kunde man ha en 300 mA jfb för brandskyddet, utan personskydd. Eftersom värmepumpen är fast installerad med jordade plåtar överallt runt om är personskyddet redan tillgodosett.
 
  • Gilla
joeberg2000 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Oftast tar det längre tid innan den startar kompressorn, ca 15 min, men jag är inte helt säker på hur det fungerar i F370. Tidigare rekommenderade man inte att ha värmepumpen kopplad till jordfelsbrytare eftersom risken för felaktig utlösning av jfb ökade vartefter värmepumpen slits. I så fall kunde man ha en 300 mA jfb för brandskyddet, utan personskydd. Eftersom värmepumpen är fast installerad med jordade plåtar överallt runt om är personskyddet redan tillgodosett.
Jag testade att starta utan kompressorn och även utan elpatronen. Den slår av efter 97 sekunder ändå. Det vore nog ett steg mot lösningen om det finns någon på forumet som vet vad det är som aktiveras vid 97 sekunders drift.
Tack för tips angående jfb.
 
E Emanuel01 skrev:
Skulle kolla så det inte är stopp i avloppet. Sitter ett kretskort helt öppet vid kompressor och fläkt. Så om det varit dåligt flöde från avlopp förångare kan det samlas vatten som fläkten vispar runt. Men nu när du kör reserv läge torkar det ur där så man skulle behöva provhälla.
Tack för tips. Ska testa.
 
J joeberg2000 skrev:
Tack för tips. Ska testa.
Är rätt så jobbigt att komma åt. Man behöver lossa fläkten som sitter med 2 skruv. Det är precis så man får ut den. Avloppet är innanför fläkten.
 
De flesta värmepumpstillverkare rekommenderar att man inte sätter värmepumpen bakom en JFB.

Jag har dock min bakom em, men funderar på om man egentligen borde ha en 300mA JFB istället bara för denna.
 
Kanske fläkten som startar efter ca 97 sek, eller startar den tidigare?
 
J joeberg2000 skrev:
Hej,
Jag har sök på nätet efter svar som kan leda mig framåt i sökandet efter varför elcentralens jordfelsbrytare löser ut, utan att finna svar som leder mig i mål. Därför vänder jag mig nu hit och hoppas på vägledning.

Fakta:
Värmepumpen är installerad 2018.
Jordfelsbrytaren löser ut 97 sekunder (+/- 1 sekund) efter start.
Ibland går det flera dagar utan att jordfelsbrytaren löser ut.
Jordfelsbrytaren löser inte ut om jag kör värmepumpen i reservläge.
Till jordfelsbrytaren är 3 grupper kopplade, värmepumpen, golvvärmen och en fläkt i krypgrunden.
Jordfelsbrytaren löser ut även när säkringarna till golvvärmen och fläkten i krypgrunden är av.
När reparatören var på plats och felsökte, löste jordfelsbrytaren inte ut, och reparatören kunde inte hitta något fel (då hade jag dock inte konstaterat att det tar 97 sekunder efter start. Så den informationen fick han inte).

Några tips innan jag ringer reparatören igen?
Jag hoppas kunna få fart på pumpen snart, eftersom den inte levererar den komfort jag önskar när den körs i reservläge 😉
Tjena! Jag har exakt samma problem och håller på med det nu. Har dock en NibeF730 istället.

Vad var felet för dig? För mig känns det som när ett relä drar på givarkortet så löser den ur varje gång.

Mycket går upp till förångaren så där är jag nu 😑.

Mvh
Daniel
 
Koppla ur/stäng patronen och starta upp, löser inte JFB , så är det ett jordfel i patronen.
 
De startar kompressorn först så om man inte valt bort kompressor drift så startar ingen elpatron efter 97s det tar längre tid.
 
  • Gilla
Drudde
  • Laddar…
Ta bort luckan vid filtret är typ 10 skruv och kolla så det inte är massa vatten där inne.
Man kan även köra igång med luckan borta då kan man ju se om de blixtrar till vid kortet som sitter där inne helt öppet.
Detta gäller 370 kommer inte ihåg hur de ser ut på 730.
 
Redigerat:
  • Gilla
Drudde
  • Laddar…
T
D Drudde skrev:
Tjena! Jag har exakt samma problem och håller på med det nu. Har dock en NibeF730 istället.

Vad var felet för dig? För mig känns det som när ett relä drar på givarkortet så löser den ur varje gång.

Mycket går upp till förångaren så där är jag nu 😑.

Mvh
Daniel
Är det direkt vid uppstart så burkar det bara Elstavarna/Rörvärmarna som sitter i förångaren. 😶
 
  • Gilla
Drudde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.