Hej,
Jag har 2 hyvlar från Jonsered och jag undrar när de är byggt ungefär.
Jag hittade fler nummer men jag vet inte vad de betyder.
Planhyvel har nr. 19094 och är en fyrkant kutter och jag hittade nummer PH-G5-2.
På rikthyvel hittade jag bara nummer PH-G5-1.
Och jag behöver nya drivremmen för maskiner, vår kan jag köpa den?
Är någon som kan hjälper mig?
Tack
Planhyvel har nr. 19094 och är en fyrkant kutter och jag hittade nummer PH-G5-2.
Tack
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Får vänta till @remdrivet passerar förbi..T Tom Terwel skrev:Hej,
Tack
@remdrivet, kan du hjälpa mig?
19094 är en av 12st, (finns en rund stålets med en bokstav A-L) och är en PH-G5 (Planhyvel G, 500mm bred) tillverkad i sep 1919 vid Falkenbergs Nya Verkstad, en av Jonsereds filialer.T Tom Terwel skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
den andra, rikthyveln kan omöjligen vara en PH-G5, det måste vara en RH-nått (RiktHyvel)
Även den måste ha ett serienummer om 5 siffror.
drivremmar är vanlig Balatarem som säljs av många återförsäljare, tex HPB, kilremslagret, Åkerssons skrot, mfl.
remlås går att köpa av mig om det behövs då jag äger svenska remlåsfabriken Tejis maskiner.
@remdrivet, tack så jättemycket om dina svar! Jättekul att veta.
Du har helt rätt om rikthyvel, den har nr. 25615.
Och typ är RH-C4-2 eller RH-G4-2, det kan jag inte se. Har du information om denna också?
Du har helt rätt om rikthyvel, den har nr. 25615.
Och typ är RH-C4-2 eller RH-G4-2, det kan jag inte se. Har du information om denna också?
Tack så mycket @remdrivet!remdrivet skrev:
Ved du hur många den har producerad från den?
Nu se jag att jag saknar som delar.
skyddskåpan som går över fräsen.
Ved du om jag kan hittar delar nånstans?
Vet inte vad detta har med tråden att göra men kan inte låta bli att posta ändå. Det här monstret hittade jag på en ödegård förra året. Troligen drevs det ett sågverk på gården för länge länge sedan. Idag fanns inte ens en väg fram. Vet du vad det är och har det något värde? Synd att det står å blir förstört. Ladan den står i är mycket dålig, rasar garanterat inom 10år.
Behöver förmodligen bygga en väg för att rädda den
Behöver förmodligen bygga en väg för att rädda den
10st av Falkenbergs produktion, kan kolla Jonsereds senare men där är nog ett hundratal av den. Inte så många kvar och skyddet var ett dyrt tillbehör som inte var standard.T Tom Terwel skrev:
Ja det där är en torrklyvsåg, för att såga brädor av fyrkantig stock.H Hegge_ skrev:Vet inte vad detta har med tråden att göra men kan inte låta bli att posta ändå. Det här monstret hittade jag på en ödegård förra året. Troligen drevs det ett sågverk på gården för länge länge sedan. Idag fanns inte ens en väg fram. Vet du vad det är och har det något värde? Synd att det står å blir förstört. Ladan den står i är mycket dålig, rasar garanterat inom 10år.
Behöver förmodligen bygga en väg för att rädda den![]()
Jag kan hämta den om du vill. Det ska blir säkert synd om den ska blir skrotat.H Hegge_ skrev:Vet inte vad detta har med tråden att göra men kan inte låta bli att posta ändå. Det här monstret hittade jag på en ödegård förra året. Troligen drevs det ett sågverk på gården för länge länge sedan. Idag fanns inte ens en väg fram. Vet du vad det är och har det något värde? Synd att det står å blir förstört. Ladan den står i är mycket dålig, rasar garanterat inom 10år.
Behöver förmodligen bygga en väg för att rädda den![]()
Här krävs ett förtydligande märker jag.
Maskinen är inte min och står på en ödegård mitt i skogen. Drygt en kilometer till farbar väg. Var bara nyfiken på om sådana här gamla pjäser jar något värde. Tycker det är synd att det bara blir förstört. Men som sagt, inte min maskin och vill nog inte tala om var den finns heller då jag hört att det är lite hemligt.
Maskinen är inte min och står på en ödegård mitt i skogen. Drygt en kilometer till farbar väg. Var bara nyfiken på om sådana här gamla pjäser jar något värde. Tycker det är synd att det bara blir förstört. Men som sagt, inte min maskin och vill nog inte tala om var den finns heller då jag hört att det är lite hemligt.
dom brukar gå för 500-5000kr på blocket.H Hegge_ skrev:Här krävs ett förtydligande märker jag.
Nu jag förstår! Bra att du tänker på integritet!H Hegge_ skrev:Här krävs ett förtydligande märker jag.